ASITEŽ najavio svetski Dan pozorišta za decu i mlade

V. Đ.
Vreme čitanja: oko 3 min.

“Ideja je da se na taj način promovišu prava dece na pristup kvalitetnom pozorišnom i scenskom iskustvu, podstiče kreativnost i mašta i neguju empatija i razumevanje. Okupljajući profesionalce iz pozorišne i scenske umetnosti, edukatore i umetnike iz celog sveta, ovaj dan inspiriše na saradnju i inovacije u pozorišnom i izvođačkom stvaralaštvu”, objašnjava predsednica nacionalnog udruženja ASITEŽ, Diana Kržanić Tepavac

Foto: Pixabay

2001. godine, sa namerom da skrene pažnju šire javnosti na pozorišnu umetnost za najmlađu publiku, ustanovljen je Svetski dan pozorišta za decu i mlade - globalna proslava koja, makar na kratko, reflektor svetskih pozornica uperi na značaj pozorišta i scenske umetnosti u životima mlade publike.

“Ideja je da se na taj način promovišu prava dece na pristup kvalitetnom pozorišnom i scenskom iskustvu, podstiče kreativnost i mašta i neguju empatija i razumevanje. Okupljajući profesionalce iz pozorišne i scenske umetnosti, edukatore i umetnike iz celog sveta, ovaj dan inspiriše na saradnju i inovacije u pozorišnom i izvođačkom stvaralaštvu”, objašnjava predsednica nacionalnog udruženja ASITEŽ, Diana Kržanić Tepavac.

Svake godine ASITEŽ nacionalni centri širom sveta organizuju aktivnosti koje se kreću od konferencija preko predstava i radionica do specijalnih medijskih događaja, a sve pod krovom kampanje #PovediteDeteUPozorište. Taj dan služi kao podsetnik na važnost pozorišnog i scenskog stvaralaštva koje je dostupno, inkluzivno i relevantno deci i mladima celog sveta.

“Svetski dan pozorišta jeste važan dan u ASSITEJ-evoj godini, a ASSITEJ svima poručuje: „Povedite danas neko dete u pozorište“ – podsetnik na odgovornost odraslih da deci i mladima omoguće da što je više moguće iskuse umetnost”, objašnjava predsednica ASITEŽa, Su Džajls i dodaje: “Povesti dete u pozorište znači ponovo se povezati s izvođenjem uživo, s idejama i emocijama, vezama među ljudskim bićima, a znači i negovati pravo dece i mladih na umetnost, kulturu i slobodu samoizražavanja. Slušati decu i mlade je veoma važno – još je važnije čuti ih i prihvatiti potrebu za promenom.”

Još važniji je kontekst u kom se posmatra mlada publika danas, smatra dramatruškinja Milena Depolo.

“Mi, koji se obraćamo maloj i mladoj publici, ne bi trebalo da je posmatramo kao nekakvu “buduću publiku”, oni su SADA, u ovom trenutku, naša publika, najvrednija na svetu. Oni SADA upijaju priče koje im pričamo, raširenih očiju i otvorenih srca. Oni ustaju i dobacuju likovima na sceni. Oni navijaju za i protiv njih. Upozoravaju ih na opasnosti. Pa, koja publika toliko spremno i bez rezerve ulazi u svet koji smo izgradili na sceni?”, poručuje Depolo.

Istovremeno, Svetski dan pozorišta za decu i mlade prilika je za javni razgovor o položaju umetnika koji svakodnevno stvaraju za najmlađu publiku. Taj dan – 20. mart 2024. godine – trenutak je fokusa u kome, ističe se, članovi ASITEŽA širom sveta mogu da pogledaju šta se dešava u sektoru, u društvu i publici.

„Kao globalno udruženje koje se bori za ujedinjenje stručnjaka, kao i za prava dece i mladih ljudi na umetnost i kulturu, moramo sebi da postavimo pitanja koja nas se svih tiču. Javno zastupati znači pogledati izvan sopstvenog kruga uticaja i ličnog interesa. To je način da se postave krupnija pitanja vezana za ljudska prava i vrednost dece i mladih ljudi u našim kontekstima i u odnosu prema svetu. Šta je to što nam je zajedničko, u svakom kontekstu?“, zaključuje Džajls.

Kada je konkretno o Srbiji reč, postoji ukupno 13 aktivnih festivala u kojima učestvuju profesionalna pozorišta i nezavisne organizacije sa programima namenjenim deci i mladima.

Kako je u poslednjih par godina primećen porast broja festivala u našoj zemlji, tako je porastao i broj nagrada tj. nagrađenih. Umetnici koji su svoje stvaralaštvo posvetili deci i mladima postavljaju pitanje, da li je zbog porasta kvantiteta opala vrednost nagrada i postoji li način da se zadrži trend porasta kvantiteta ali da to ne ugrozi značaj koji su nagrade imale za dramske umetnike, a pogotovu za umetnike na početku svog stvaralačkog rada? Povećanje broja festivala namenjenih deci i mladima, posebno u manjim i geografski decentralizovanim sredinama neophodan je i pozitivan poduhvat koji je u skladu sa misijom i ciljem razvoja pozorišta za decu i mlade, afirmacije njega i njegovih autora kao i ostvarenja prava dece na kulturu u slobodno vreme bez obzira na mesto prebivališta, socijalnu, nacionalnu, rasnu, geografsku ili bilo koju dugu pripadnost.

U godini u kojoj nacionalna ASITEŽ mreža obeležava 20 godina upravo ta pitanja biće postavljena, 7. aprila, na stručnoj tribini u Malom pozorištu Duško Radović.

(Telegraf.rs)