Izabela Roselini gostovala u Beogradu sa predstavom “Darvinov osmeh”: Pogledajte kako je bilo u JDP-u
Ćerka slavnih filmskih umetnika glumice Ingrid Bergman i reditelja Roberta Roselinija, stigla je na poziv Beogradskog festivala igre (BFI), organizatora njenog gostovanja, čije je jubilarno 20. izdanje završeno pre mesec dana.
Glumica Izabela Roselini gostovala je prvi put u Srbiji izvođenjem svoje multimedijalne predstave “Darvinov osmeh” čiji je autor teksta, na Velikoj sceni “Ljuba Tadić” Jugoslovenskog dramskog pozorišta u Beogradu.
Ćerka slavnih filmskih umetnika glumice Ingrid Bergman i reditelja Roberta Roselinija, stigla je na poziv Beogradskog festivala igre (BFI), organizatora njenog gostovanja, čije je jubilarno 20. izdanje završeno pre mesec dana.
U prvom redu predstavu su u nedelju uveče pratile ministarka kulture Maja Gojković, sekretarka za kulturu Grada Beograda Nataša Mihailović Vacić, upravnica JDP Tamara Vučković Manojlović i direktorka BFI Aja Jung.
Izabela Roselini je sa puno emocija naglasila da je oduševljena svojim prvim boravkom u Srbiji, da je provela "dva izvanredna dana" u Beogradu i da je zahvalna Aji Jung i njenom divnom festivalu što su je doveli.
Dolazak slavne glumice, nekada modela, sada i rediteljke, podržali su Ministarstvo kulture Srbije, Fashion Company, Italijanski institut za kulturu.
Predstavu “Darvinov osmeh” režirala je Mjuriel Majet Holc, a sam komad nudi pomirenje između dva sveta - umetnosti i nauke, na veoma neobičan način.
Početak scenskog dela je prikazan u vidu odlomka iz nemog filma koji se iznova ponavlja, a cilj je da glumica Roselini, kako je objasnila, pokaže tu kompleksnost u eri nemog filma.
Ona je istakla u predstavi koliko je bilo teško glumcima u to vreme da bez reči, dijaloga, scenarija sa govorom, iskažu svoje emocije, te su mogli samo putem mimike lica.
"Ja sam glumica, volim umetnost glume, tako da u potpunosti razumem koliko ume biti komplikovano da emocije izrazite bez reči koje su vam date u pozorišnom komadu ili scenariju. Zato i obožavam glumu", navela je večeras Roselini u svojoj monodrami, koju je napisala tokom izolacije u vreme pandemije korona virusa kako bi pomirila dve stvari koje najviše voli u svom životu: glumu i ponašanje životinja.
Ona je povukla paralelu između nemog filma i modelinga, jer je i u karijeri modela morala da se prilagođava mimici, glumi samo kroz objektiv fotografa, koji su za dobijanje savršenih slika, bili zahtevni.
Junakinja kultnih filmova “Plavi somot”, “Rođaci”, “Nevini”, inspiraciju za svoju autorsku predstavu je pronašla u knjizi Čarlsa Darvina „Izražavanje emocija kod čoveka i životinja”.
Vrlo vešto glumica i autorka monodrame glumi razne životinje - kokošku, pauna, majmuna, da ilustruje njihovo ponašanje u nekim karakterističnim trenucima, te je ukazivala da se kontinuitet ljudskih i životinjskih odnosa, može otkrivati i kroz izražavanje emocija.
Ona je publici prezentovala istraživanje kako je empatija, ujedno temelj glume, neophodna za proučavanje ponašanja životinja - etologija. Predstava je na taj način prava lekcija o evoluciji i glumi.
Osvrnula se na svoje slavne roditelje, te je otkrila kako je njen otac reditelj Roberto Roselini rođen 25 godina nakon smrti naučnika Čarlsa Darvina, baš u vreme kada se rađala sedma umetnost - film.
"Moj otac je bio fasciniran novim tehnologijama i smatrao je da su film i fotografija kulturna revolucija", navela je Izabela o svom ocu, italijanskom filmskom režiseru.
Ona je otkrila da je u knjizi "Izražavanje emocija kod ljudi i životinja" Darvin prvi put koristio fotografije ljudi koji pokazuju svoje emocije izrazom lica, a da to nije mogao i sa životinjama, jer "one nikada ne stoje mirno, odmah pobegnu iz kadra".
Onda je ispričala anegdotu sa snimanja antologijskog filma "Kazablanka" kojim se proslavila njena majka Ingrid Bergman.
Prvo je podsetila na sam sadržaj filma - ljubavni trougao, junakinja je tokom rata mislila da je tragično izgubila muža, i kasnije ulazi u romansu sa novim čovekom, sa kojim se razdvaja upravo zbog rata.
Njen muž ipak nije poginuo, vraća se iz rata, i dok čekaju zajedno vizu za odlazak dalje, u jednom baru Kazablanke, ona sreće upravo tog ljubavnika.
"Moja majka mi je pričala da je bilo velikih problema između scenariste i producenta, i reditelj Majkl Kertis nije znao šta da radi posebno jer su se sporili oko kraja filma: da li da junakinja ostane sa mužem ili ljubavnikom koga je igrao Hemfri Bogart? "Kako onda ja da glumim? Kao da sam zaljubljena u muža ili drugog čoveka?", pitala je moja majka, ni sama ne znajući koji je ključ njene glumačke igre. Reditelj Kertis joj je samo reka: "To još uvek nismo odlučili, pa je najbolje da glumiš nešto između", nasmejala je Roselini publiku.
Izabela je koristila video kameru na stativu kada želi da istakne važne pojedinosti predstave, kao što su rane fotografije njene majke, svoje lice kako menja emocije, korice knjige "O poreklu vrste" Čarlsa Darvina.
"Kada igram ovu predstavu, ona je svako veče pomalo drugačija. Menjam je u trenutku, prema vašoj reakciji, tako se ona razvija. Na taj način vi niste samo pasivna publika, vi aktivno svojim reakcijama učestvujete u komadu. Zato i ja sudim o vama, a ne samo vi o meni", naglasila je italijanska glumica sa značajnom karijerom u Holivudu.
U veoma sadržajnoj monodrami, Roselini se dotakla i iskustva sa snimanja filma "Neustrašivi" (Fearless, 1993) Pitera Vira, "gde mi je partner bio sjajan glumac Džef Bridžis, koji me je naučio mnogo toga".
"Tako sam u jednoj sceni prikazala nemo, bez replike, monologa, svoju tugu, usamljenost, kroz jednu tišinu i prazninu prostora. Kroz vaše oči kamera može da pročita šta vam leži u srcu. Svetlo, muzika, kadriranje, montaža, sve pomaže da se ispriča priča na ekranu", govorila je Izabela u svom autorskom projektu večeras.
Veoma upečatljiv segment predstave je bio pred kraj, kada je Roselini na italijanskom i engleskom jeziku u sasvim različitim tonovima i raspoloženjima izgovarala sasvim istu rečenicu "Volim te i želim da ceo život provedem sa tobom", dok je tužna, besna, ljuta, vesela, zaljubljena.
"Mnogo toga radim u životu, ali ono što sigurno znam večeras jeste da vas volim i želim da provedem život sa vama", glasi kraj predstave "Darvinov osmeh".
Deo prihoda od predstave biće usmeren na podršku “Udruženju Beta” iz Zaječara koje se bavi lečenjem i zbrinjavanjem napuštenih pasa i mačaka.
Autorsku ekipu predstave čine još Rudi Saboungi (kostimi, scenografija), Paskal Noel (dizajn svetla), Sirl Giru (kompozitor muzike), Endi Bajer, Rik Gilbert (video), Gregorio Frančeti (asistent Izabele Roselini), Žilijen Sulije (asistent za kostime i scenografiju).
(Telegraf.rs/Tanjug)