Vučić uputio telegram saučešća povodom smrti Brede Kalef: "Njene nezaboravne uloge ostavile su večni trag"
"Bila mi je čast što sam poznavao ovu umetnicu čarobnog glasa, koja će ostati da živi kao simbol vanserijskog talenta i nesalomivog duha", navodi se u saučešću predsednika Vučića
Predsednik Republike Srbije Aleksandar Vučić uputio je telegram saučešća povodom smrti Brede Kalef. U saučešću se kaže:
"Sa tugom sam primio vest o smrti operske dive Brede Kalef, čiji je nesvakidašnji talenat obeležio našu i svetsku umetničku scenu. Njene nezaboravne uloge ostavile su večni trag na pozornicama čuvenih
operskih kuća širom sveta, izazivajući divljenje najvećih imena u svetu opere, koji su sa oduševljenjem i uvažavanjem nastupali sa njom.
Život Brede Kalef bio je obeležen i velikom tragedijom stradanja gotovo cele porodice i nebrojenih sunarodnika u Drugom svetskom ratu. I upravo nijansom te tuge oduvek je bio obojen i njen vrhunski glas, čime je davala jedinstven pečat svakoj ulozi koju je maestralno igrala, dok je seta zbog preživljene patnje ostajala i nakon što ugasnu svetla velikih pozornica.
Bila mi je čast što sam poznavao ovu umetnicu čarobnog glasa, koja će ostati da živi kao simbol vanserijskog talenta i nesalomivog duha. Izražavam duboko saučešće porodici, kolegama i prijateljima velike dive Brede Kalef. Neka počiva u miru“, navodi se u saučešću predsednika Vučića.
Breda Kalef je bila je mecosopran, proslavljena jugoslovenska operska pevačica i primadona opere u Beogradu. Vrh karijere je dostigla između 1960-ih i 1990-ih godina, u periodu još znanom kao "zlatno doba beogradske opere".
Gostovala je samostalno ili sa ansamblom beogradske opere u više od 30 operskih kuća širom sveta. Pevala je u više od 50 vodećih mecosopranskih uloga među kojima se po uspehu izdvajaju Karmen (Žorž Bize),
Don Kihot (Žil Masne), Dalila, Samson i Dalila (Kamij Sen-Sans), Azučena, Trubadur (Đuzepe Verdi), Končakovna, Knez Igor (Aleksandar Borodin).
Narodno pozorište u Beogradu se oglasilo saopštenjem povodom smrti Brede Kalef
Proslavljena srpska umetnica, nekadašnja prvakinja Opere Narodnog pozorišta Breda Kalef Simonović, preminula je 13. februara u Beogradu, u 93. godini, navodi Narodno pozorište u Beogradu na svom sajtu.
Rođena je 7. decembra 1930. godine u Beogradu.
Potiče iz jedne od najstarijih jevrejskih porodica koja je iz Španije, preko Soluna stigla u Beograd.
Posle završene Srednje muzičke škole kod profesorke Silvije Kamenović, upisuje Muzičku akademiju kod profesorke Ade Poljakove, a završava u klasi profesorke Zlate Đunđenac. Posle diplomiranja boravila je u Italiji na usavršavanju kod Marije Karbone.
Više od tri decenije, svojim nepresušnim talentom, ogromnom harizmom i raskošnim glasom mecosoprana podjednako je osvajala srca publike i stručne kritike, suvereno gospodareći operskim scenama, ne samo u Srbiji i bivšoj Jugoslaviji, nego i širom Evrope i sveta.
Tokom blistave karijere odigrala je 61 premijernu ulogu, kao i 710 predstava u Beogradu i 242 na gostovanju.
„Ceo moj život je bio vezan i utkan u Narodno pozorište. Volela sam svoju profesiju i nesebično je davala i pozorištu i publici. Mnogo sam gostovala po svetu, ali sam se uvek rado vraćala svojoj kući i svom Narodnom pozorištu“, govorila je gospođa Kalef u jednom od svojih poslednjih intervjua, urađenim za „Pozorišne novine“, u januaru 2021. godine.
„Moja generacija iz tog, kako ga zovu zlatnog doba, bila je vrlo kompaktna. Mi nismo odbijali ništa, sve smo pevali. Svi pevači, i u najmanjoj ulozi, bili su sjajni. Imali smo sreće da su, u ono vreme, dolazili i najveći svetski pevači, pa nam se tako dešavalo da budemo ravnopravni partneri sa jednim Mariom del Monakom, Frankom Korelijem, Plasidom Domingom“, prisećala se primadona Kalef koja je na sceni Narodnog pozorišta debitovala 1960. godine ulogom Mercedes u Bizeovom remek-delu „Karmen“, u kojem je kasnije, s velikim uspehom, pevala i naslovnu ulogu.
Već naredne godine, primljena je u stalni angažman operskog ansambla nacionalnog teatra u kojem ostaje pune tri decenije, sve do penzionisanja, 1991. godine.
Nakon ulaska u Narodno pozorište veoma brzo je izbila u prvi red najznačajnijih prvaka Opere koji su svojim nastupima u zemlji i inostranstvu obeležili najznačajniji period u istoriji Opere Narodnog pozorišta.
Prva značajna uloga bila je Marina u Borisu Godunovu Musorgskog sa kojom je diplomirala, a potom je otpevala sve najznačajnije uloge mecosopranskog faha u operama ruskih kompozitora: Boris Godunov, Soročinski sajam, Evgenije Onjegin, Pikova dama, Hovanščina, Zaljubljen u tri narandže, Ivan Grozni, Ivan Susanjin, Pikova dama, Knez Igor; francuskih kompozitora: Karmen, Don Kihot, Samson i Dalila, Hofmanove priče, Verter; italijanskih kompozitora: Madam Baterflaj, Moć sudbine, Norma, Aida, Rigoleto, Dafne, Trubadur, Đokonda, Bal pod maskama, Falstaf, Andre Šenije, Konzul, Kći puka; domaćih kompozitora: Ljubav to je glavna stvar, 1941, Na uranku, Dugme, Ero s onoga svijeta, Đurađ Branković, Vlast, Otadžbina, Knez od Zete; engleskih kompozitora: Otmica Lukrecije, Albert Hering...
Paralelno sa umetničkim angažmanima u matičnom teatru, uspešno je gradila i međunarodnu karijeru u okviru koje je, već 1964. godine, dobila prvi veliki inostrani ugovor u Operi Tel Aviva. Na toj sceni, sa slavnim Plasidom Domingom, imala je ukupno 92 nastupa u predstavama „Karmen“, „Madam Baterflaj“, „Evgenije Onjegin“ i „Kavalerija rustikana“.
Gostovala je samostalno ili sa ansamblima Opere Narodnog pozorišta širom sveta – Grčka, Španija, Austrija, Mađarska, Egipat, Irska, Italija, Rusija, Nemačka, Izrael, SSSR, SAD, kao i u svim većim gradovima nekadašnje Jugoslavije.
Učestvovala je i na brojnim koncertima, samostalno ili sa jugoslovenskim horovima u zemlji i inostranstvu („Braća Baruh“, „Branko Krsmanović“, Hor RTS-a). Sa Horom „Braća Baruh“ imala je turneju u 29 gradova SAD, uključujući i nastup u Karnegi Holu u Njujorku.
Njene kreacije su sačuvane na pločama, kompakt diskovima i video snimcima koncertnih nastupa i predstava.
Pre početka umetničke karijere bavila se aktivno stonim tenisom, a veoma uspešno je igrala i bridž, za šta je nagrađivana.
Za svoj umetnički rad dobila je brojna značajna priznanja: Plaketa Narodnog pozorišta u Beogradu, Pečat Narodnog pozorišta, Nagrada Narodnog pozorišta za najbolja godišnja izvođenja za Ćeku u Đokondi Amilkare Ponkijelija i Majku Jugovića u Otadžbini Petra Konjovića. Dobitnica je Nacionalnog priznanja za vrhunski doprinos kulturi Republike Srbije, a 2021. dobila je Zlatnu medalju za zasluge kojom ju je odlikovao predsednik Republike Srbije Aleksandar Vučić.
Fondacija koja nosi njeno ime ustanovila je 2016. godine Nagradu „Breda Kalef“ koja se dodeljuje za najbolje interpretiranu mecosopransku ulogu u prethodnoj sezoni na sceni Narodnog pozorišta u Beogradu.
Datum, vreme i mesto sahrane biće naknadno saopšteni.
(Telegraf.rs)