Sedam devojčica (13) zatrudnelo je na ekskuriziji u Bosni: Premijera predstave "Kao i sve slobodne djevojke"

Veliki aplauz je odjekivao salom u kojoj su bili pretežno kolege dramski umetnici, pisci, reditelji, glumci

Foto: Antonio Ahel/ATA Images

Premijera predstave “Kao i sve slobodne djevojke” autorke Tanje Šljivar u režiji Selme Spahić izvedena je sinoć na velikoj sceni „Mira Trailović“ pozorišta Atelje 212.

Nebičan fragmentarni komad kao skup monologa ili manjih monodrama polazi od početne premise zasnovane na istinitom događaju koji zvuči zaista neverovatno i prema (ne)pisanim pravilima (ne) dramaturgije nalazi se na liniji odnosa mogućeg i verovatnog.

Kao i sve slobodne djevojke / Foto: Antonio Ahel/ATA Images

Autorka drame Tanja Šljivar već je poznata publici upravo Ateljea 212 nakon komedija “Pošto pašteta” i “Režim ljubavi”, svojevrsne hit predstave, od kojih je drugi naslov i dalje na repertoaru.

Sada se predstavila novim komadom prvi put u Srbiji, ali je tekst imao praizvedbu u “Dojčes Teatru” u Berlinu, dok je javno čitan i izvođen u Čikagu, po Hrvatskoj, Austriji, Italiji, kao i 2021. u Beogradu u vidu scenskog čitanja i prezentacije u Narodnom pozorištu.

Prva predstava jedne od najuspešnijih rediteljki iz regiona Selme Spahić (BiH) u Ateljeu 212 donosi začudan svet i tematiku sa pritajenim feminističkim stavovima i rezonima, premda je tematika aktuelna i donekle bizarna.

Kao i sve slobodne djevojke / Foto: Antonio Ahel/ATA Images

Rediteljka Spahić zna šta može da očekuje od pisca Tanje Šljivar, nakon što je uspešno ranije u Bosni postavila na scenu njen komad “Grebanje ili kako se ubila moja baka”.

U najnovijoj predstavi “Kao i sve slobodne djevojke” igraju Ana Mandić, Milica Mihajlović, Marta Bjelica, Jelena Stupljanin, Ermin Bravo i Marko Grabež.

Komad istražuje društveni fenomen kada je sedam 13-godišnjih devojčica zatrudnelo na školskoj ekskurziji u Bosni i rediteljka pronalazi rešenje da i dva glumca igraju devojčice, što je samo po sebi bilo zanimljivo i za dramske umetnike izazovno.

Kao i sve slobodne djevojke / Foto: Antonio Ahel/ATA Images

Kada se desio taj nemili događaj devojčice postaju fenomen u maloj sredini, nastaje diskriminacija, tabu tema za sve, posebno roditelje koje publika uglavnom ne vidi do samog kraja.

Drama pripoveda na ogoljen, slobodan, sirov način o odnosima unutar zajednice, o filozofiji malog mesta i opisuje istraživanja devojačke, maloletničke seksualnosti, njihove doživljaje sveta, tradicionalnih vrednosti i starih društvenih normi u kojima žive i odrastaju.

Šestoro umetnika - dva glumca i četiri glumice igraju tih sedam devojčica, delom i putem video radova i snimaka, odnosno biva nejasno gde se "zagubila" poslednja osoba i pred kraj ove dokumentarističke pozorišne priče to se otkriva.

Blistava je scena kada sve junakinje u šljaštećim kostimima '60-ih godina plešu i pevaju glasno kao u nekom kemp ili kič mjuziklu i istovremeno kao u delirijumu buše balone koji vise sa plafona, a iz njih ispada gomila konfeta.

Njihov ples rediteljski i koreografski je bio na zaista vrhunskom nivou, razigran, vanserijski, veoma atraktivan za gledaoce.

Kao i sve slobodne djevojke / Foto: Antonio Ahel/ATA Images

Scenografija Zorane Petrov u finalnom delu predstave gde je uverljivo prikazana izdvojena trpezarija sa kuhinjom i jednim krevetom bila je impresivna i uvukla je publiku u taj živopisni naturalistički prostor. Tada dvoje glumaca (Jelena Stupljanin, Ervin Bravo) prvi put izlaze iz uloga devojčica i postaju odrasli likovi.

Glumački se možda najviše izdvaja Marko Grabež u jedinstvenom segmentu gde je dobio šansu i da moćno zapeva, što nije nimalo slučajno, jer je glumac i pored uspešnih uloga u teatrima, filmovima i serijama, uveliko aktivan kao muzičar (pevač, gitarista) alternativnog rok benda "Koikoi".

Veliki aplauz je odjekivao salom u kojoj su bili pretežno kolege dramski umetnici, pisci, reditelji, glumci.

Kao i sve slobodne djevojke / Foto: Antonio Ahel/ATA Images

Autorsku ekipu čine još kostimografkinja Seleba Orb, kompozitor Draško Adžić, koreografkinja Ana Dubljević, korepetitorka Ana Ćosić i saradnik za scenski govor dr Dejan Sredojević.

Moto cele sezone u Ateljeu je „Korak u raskorak“ i planirano je ukupno sedam premijera savremenih domaćih i stranih dramskih pisaca, a svi se prvi put izvode u Ateljeu 212.

Počeli su sa drugom premijerom predstave “Drama o kraju sveta” Olge Dimitrijević, posle izvođenja na festivalu BELEF 2022. u Botaničkoj bašti.

I još predstava „Čista kuća“ američke spisateljice Sare Rul, koja kod nas nikada nije izvođena, a režirala je Andrea Pejić i čija je premijera bila 15. oktobra.

(Telegraf.rs/Tanjug)