"Božje delo" u novom ruhu: Laibach sa beogradskom publikom proslavio album koji je nekada bio zabranjen

Vreme čitanja: oko 5 min.
Foto: ATA Images/Marija Mladjen

Slovenački avangardni industijal bend Laibach vratio se u Beograd nakon nešto više od dve godine i održao dva koncerta u okviru evropske turneje "Opus Dei Revisited". Objavom istoimenog albuma Laibach je zaokružio seriju izdanja koja slave album "Opus Dei" iz 1987. godine.

"Opus dei" odnosno Božje delo privukao je pažnju sveta na bend tadašnje Jugoslavije. Njegovo "revisited" izdanje donelo je dve različite nove verzije tog dela, zadržavajući duh originala. Prvi disk albuma je revizija od strane benda. Drugi je revizija od strane Rika Keninga, producenta originalnih pesama, koji je imao punu slobodu da revidira materijal uz pomoć originalnih traka.

Nov za svoje vreme, nastao usred tektonskih pomeranja na kulturnoj i političkoj sceni Jugoslavije, bio je formalno zabranjen četiri godine - između 1983. i 1987, zbog čega je bend neko vreme boravio u Londonu. Danas, jednako bitno kao i tada, "Božje delo" posebno odzvanja.

Laibach je u Beogradu večeras održao drugi koncert u dva dana. Za oba nastupa ulaznice su rasprodate. Tako je Beograd dva puta bio domaćin "Opus Dei Revisited" turneje.

Koncert je otvoren pesmom "Vier Personen", sa drugog albuma "Nova Akropola", koju je bend izveo bez frontmena Milana Frasa, a koja je na delu pokazala koliko je zvuk starijih pesama Laibacha i danas savremen i eksperimentalan.

Frontmen benda na binu je, pozdravljen od strane oublike, izašao nakon te prve odsvirane pesme i uveo u pesmu "Država", dok su na video bimu iza benda išli snimci bratstva, jedinstva, rudnika i fabrika, rekonstruišući i vizuelno sistem jedne države i pružajući kritiku totalitarizma, koja se ogleda i u samoj njihovoj pojavi i nastupu - sistem pobeđuju time što i sami postaju sistem.

Prilikom izvođenja te, ali i svih drugih pesama tokim koncerta bilo je jasno koliko je koncept važan za doživljaj ovog benda. Iako snažne same po sebi, pesme dobijaju drugu dimenziju uz odgovarajuće vizuale, koji su negde veoma jasni i direktni, a u drugim momentima apstraktni i prepušteni na tumačenje. Kako je bend tokom koncerta pevao na slovenačkom, nemačkom i engleskom, a sami tekstovi od izuzetnog su značaja, preko vizuala koji prate pesme pojavljivale su se i reči na svima zajedničkom, engleskom jeziku.

Tokom izvođenja pesama "Boji" i "Mi kujemo bodočnost" atmosfera je bila teatralna, što je bilo potpuno adekvatno, jer je sve što je publika do tog momenta čula bio kompletan performans sa izuzetno snažnim dramskim efektom, koji se nastavio kada je Fras ponovo sišao sa bine, bend zasvirao gotovo hipnotišuću melodiju, a ženski glas besedio "Smrt in pogin", oslikavajući sukob komunista i organizacije OJRUNA (Organizacija jugoslovenskih nacionalista), uz sukobljene povike: "Živela OJRUNA" i "Smrt fašizmu".

Jednom prilikom sam na Jutjubu, upravo ispod pesme "Smrt in pogin" videla komentar koji glasi: "Sinoć sam čuo uživo ovu pesmu. Previše sam nepismen (u smislu: "ne mogu da pronađem prave reči") da je opišem. I to je istina. Nema pravih reči da se opiše. Mora da se doživi, u trenutku, kako slušajući, tako i vizuelno, uz ono što je bend odabrao da pesmu na taj način, koji se sagledava očima, isprati.

Po povratku frontmena na binu, bend izvodi pesmu "Anti-Semitism", a potom koncert polako kreće u drugom smeru. Bendu se na bini priključila i pevačica Marina Martenson, te je prva pesma u zajedničkom izvođenju bila obrada pesme Boba Dilana "Ballad of a thin man", numere o nezgodama gospodina Džounsa, čoveka koji se iznova nalazi u čudnim situacijama, a što više pitanja postavlja, svet mu ima manje smisla.

Prvi deo koncerta završen je pesmama "Brat moj" i "Alle gegen Alle", obradom koju originalno izvodi sastav Deutsch Amerikanische Freundschaft, a bend se potom povukao na petnaestominutnu pauzu, čega je koncert ušao u "Opus Dei" fazu, a otvoren je pesmom "Leben heißt Leben", te se salom Amerikana raširila dobro poznata melodija refrena pesme mnogima poznatije pod imenom "Life is life", ali njene tvrđe, surovije verzije. Revidirane.

U nastavku koncerta bend je, između ostalih, izveo pesmu "Trans-Natiional", gotovo besedu o onome što je u ljudima zaista bitno i iznad svake podele - dobročinstvu, nadi, veri, znazi, izdaji, ali i pravdi, umerenosti, mudrosti, snazi, dužnosti. Koncert se nastavio izvođenjem pesama "F.I.A.T", "How the west has won", a onda je usledila "Great seal", pesma tokom koje je Laibach imao postupak koji je oduševio publiku - nakon otpevane pesme, Marina je još jednom ponovila njen snažan tekst o važnosti borbe, ali ovog puta - na srpskom.

Drugi deo koncerta završen je pesmom "Geburt einer Nation", prilično radikalnom transformacijom pesme "One vision" grupe Queen, za koju je bend istakao da ju je odabrao jer ih je "inspirisao tekst i militantno-operetni nastup grupe Queen na festivalu 'Live Aid'". Tako je pesma prevedena na nemački i dobila je potpuno novo značenje. Nakon nje je usledila "Life is life", obrada benda Opus Dei, po kojoj je bend možda i najprepoznatljiviji onima koji nisu njegovi slušaoci. "Život je život" se, tokom izvođenja pesme čulo na tri jezika - engleskom, nemačkom i srpskom.

Bend je potom napustio binu, ispraćen ovacijama, ali su se vratili da odsviraju još nekoliko pesama, od kojih je jedna posebno najavljena.

- Bili ste sjajna publika, ali, pre nego što odemo, moramo ovo da napravimo još posebnijim za nas. Pevajte ovu pesmu sa nama, ne budite stidljivi, znamo da je znate. Ovo je vaša poslednja šansa večeras - rekla je Marina, na taj način najavljujući najskoriju obradu koju je Laibach objavio - "I want to know what love is" benda Foreigner. Iako naizgled neobičan izbor za Laibach, odlično je prihvaćen od strane publike, koja je sa bendom horski pevala.

I dok je njihovo izvođenje završeno, spomenuta pesma nastavila je da se čuje sa razglasa dok je bend napuštao binu. Publika je nastavljala da peva i aplaudira bendu sve dok se nisu vratili na binu da odsviraju poslednju pesmu večeri - obradu pesme benda Billy Holiday "Strange Fruit", kojim je koncert završen u teatralnom maniru, onako kako je i počeo.

Na video bimu pojavio se natpis: "Ovo je kraj. Vidimo se naredni put. U paklu".

(Telegraf.rs)