Priče o pesmama: Autorski opus Momčila Bajagića Bajage u Ribljoj čorbi
Više puta sam čuo ili pročitao, kako neko tvrdi da je Bajaga napisao neke od najlepših pesama Riblje čorbe u periodu dok je bio njihov član.
Neosporno je da je Bajaga sjajan autor, ali koliko je zaista napisao pesama koje će se potom naći na Čorbinim pločama, i u koliko takvih pesama je kompletan autor?
Ovo je priča o tome.
Momčilo Bajagić Bajaga rođen je u Bjelovaru 19. februara 1960. godine, a muzičku karijeru započeo je u Beogradu kada je imao četrnaest godina u grupi koja se zvala T.N.T.
I ova, kao i još neke grupe u kojima će kasnije svirati, ostaće upamćene po tome što se se raspale nakon samo jednog održanog koncerta.
U grupi T.N.T. Bajaga je bio pevač, a malo kasnije dobio je i zaduženje basiste.
Kada se ova postava raspala 1976. godine prešao je u grupu OFI koja je dobila ime po svom vođi, klavijaturisti Tomislavu Stojkoviću, poznatijem pod nadimkom Toma Ofinger.
Interesantno je da je pevač u ovoj grupi bio Živorad Milenković Žika, a jedini koncert koji su održali bio je u Žikinoj Dizajnerskoj školi.
Kada se grupa OFI nakon toga raspala, Bajaga se udružio sa novim klavijaturistom Draganom Pliškom, pa su njih dvojica pokušavali da pronađu odgovarajućeg gitaristu, što im je ubrzo i pošlo za rukom kada su u beogradskom Domu omladine sreli Rajka Kojića.
Nakon što im se i Rajko pridružio, novu grupu nazvali su Glogov kolac, a po starom dobrom običaju s radom su prestali nakon jedinog koncerta koji su održali u vojvođanskom selu Uljma.
U međuvremenu, Rajko se udružio sa Mišom Aleksićem i Vickom Milatovićem u grupi SOS, koja dolaskom Bore Đorđevića u avgustu 1977. godine, prerasta u Riblju čorbu.
Kada je malo kasnije u toj novoj grupi nastala potreba za još jednim gitaristom, Rajko krajem 1978. godine dovodi Bajagu pa on ubrzo sa bas gitare prelazi na ritam gitaru i postaje član Riblje čorbe.
Bajaga će u Čorbi ostati sve do jula 1984. godine, a tu će vrlo brzo započeti i s autorskim radom, kako i za svoj matični bend, tako i za druge izvođače.
U stvari, njegovi debitantski autorski tekstovi naći će se na prvom singlu grupe Bulevar (Jugoton 1980) i to su pesme "Moje bezvezne stvari" i "Nemam ništa važno da te pitam", a krajem iste godine i za njihovu drugu malu ploču na kojoj su kompozicije "Nestašni dečaci" i "Tvoja lova, moja lova".
Prvi Bajagini autorski radovi za Riblju čorbu naći će se na albumu "Pokvarena mašta i prljave strasti" koji je objavljen 23. febraura 1981. godine, i to su pesme: "Srećan put pišo moja mala" (koautor muzike sa Borom); dok je on sam napisao muziku za kompozicije "Nemoj srećo, nemoj danas", "Dva dinara druže" i "Evo ti za taksi".
1. "Ja sam se ložio na tebe"
Na albumu "Mrtva priroda" koji je objavljen 3. novembra 1981. nalaze se sledeći Bajagini radovi: "Ne veruj ženi koja puši Drinu bez filtera - ostavi je" (autor muzike); "Odlazak u grad" (koautor muzike sa Mišom Aleksićem) ali tu je i "Ja sam se ložio na tebe", što je prva pesma iz repertoara Riblje čorbe za koju je napisao i muziku i tekst.
Da se ova kompozicija pojavila nakon albuma "Pozitivna geografija", u njoj bi se gotovo nepogrešivo mogao prepoznati Bajagin autorski rukopis.
Naravno da tada niko nije mogao znati da će Bajaga 1984. napustiti Čorbu i potom sa svojom grupom napraviti jednu od najvećih karijera u jugoslovenskom, a kasnije i srpskom rokenrolu, ali svi oni koji su tada kupili "Mrtvu prirodu" i koji su bili malo više radoznali, mogli su ispod pesama pronaći imena onih koji su ih pisali i iz toga vrlo brzo shvatiti da Momčilo Bajagić Bajaga poseduje vrlo ozbiljan autorski potencijal. Bez obzira što je Bora stvarno vrlo ubedljivo otpevao ovu kompoziciju, Bajagin rukopis koji provejava iz ovih stihova i harmonija više je nego prepoznatljiv.
2. "Baby, Baby I Dont Wanna Cry"
LP "Buvlja pijaca" objavljen je 29. oktobra 1982. godine i nije malo onih koji smatraju da je to poslednji zaista veliki album Riblje čorbe.
Nisam siguran da je baš tako, jer neke njihove vanvremenske pesme poput "Pogledaj dom svoj anđele" biće objavljene nakon toga, ali da se vratimo našoj priči.
Na ovom albumu našla se još jedna Bajagina kompozicija za koju je napisao i muziku i tekst a to je "Baby, Baby I Dont Wanna Cry", takođe prepoznatljiv Bajagin rad u kome se na duhovit način prepliću stihovi na našem i engleskom jeziku.
Očigledno je da Bora i ovde zaista sjajno donosi sve ono što je Bajaga zamislio dok je pisao ovu pesmu, ali bez obzira na to, dok je slušate odmah je jasno ko je autor.
Taj urbani, gradski, fini pop manir, jednostavno provejava iz svakog njenog takta.
Pored ove, Bajagino ime na albumu možete pronaći i ispod pesama "Pravila, pravila" (koautor muzike sa Borom), a takođe i "Neću da živim u bloku 65" i "Dobro jutro", za koje je muziku pisao zajedno sa Mišom Aleksićem.
3."Muzičari koji piju"
Peti po redu album Riblje čorbe, označio je i prvu veliku krizu u njihovoj karijeri.
S obzirom da su u međuvremenu napustili svoju dotadašnju izdavačku kuću PGP RTB, ovaj LP se 14. marta 1984. godine pojavio pod etiketom Jugotona.
Međutim, taj album je prodat u osetno manjem tiražu nego prethodni i mada su čak i te cifre još uvek bile samo pusti san za mnoge izvođače, oni time nikako nisu bili zadovoljni, posebno što ni na njihovim koncertima nije sve išlo kako treba. Prostori u kojima su svirali uglavnom su bili poluprazni, a neki nastupi čak su i otkazani zbog slabog interesovanja publike.
Sećam se da su mnogi tada govorili kako je sa Čorbom gotovo.
Srećom, prevarili su se.
Što se ovog albuma tiče, Bajagino ime se pojavljuje ispod pet, od jedanaest kompozicija koje se na njemu nalaze. Za dve kompozicije napisao je muziku, dok su tekstovi Borini ("Kazablanka", "Mangupi vam kvare dete"), u jednoj je koautor muzike sa Rajkom, ("Džukele će me dokusuriti") takođe na Borin tekst. Naslov njegove kompozicije "Muzičari koji piju" iskorišćen je i za naziv albuma ("Večeras vas zabavljaju muzičari koji piju"), i tu je Bajaga na jedan duhovit i šaljiv način govorio o ljudima iz posla koji jedu muzičarski hleb sa devet kora.
4. "Kad hodaš"
Ova pesma se takođe nalazi na albumu "Večeras vas zabavljaju muzičari koji piju".
Naravno, Bajaga je autor teksta i muzike i to je svakako jedan od bisera iz Čorbinog repertoara, koji mnogi uzimaju kao adut u svim onim raspravama u kojima se tvrdi kako je on napisao najlepše pesme ove slavne grupe. To svakako ne treba ni da čudi jer apsolutno je jasno je da je ovo jedna vanserijska balada, u kojoj je pogođen onaj tanani autorski, ali i izvođački nerv, a svakako je bila i svojevrsni kontrast Borinim depresivnim stihovima koji su se našli na ovom albumu.
Dakle, za pet godina, koliko je bio član Čorbe, Bajaga napisao četiri pesme u kojima je autor i muzike i teksta, dok je kao koautor potpisan ispod još osamnaest.
Iz njegove saradnje sa Borom nastalo ih je najviše - čak četrnaest (Bajaga je autor muzike, a Bora tekstova, izuzev za kompoziciju "Srećan put, pišo moja mala" gde su njih dvojica i koautori muzike), sa Mišom Aleksićem tri (zajednički su napisali muziku za "Odlazak u grad", "Neću da živim u bloku 45", "Dobro jutro"), sa Rajkom jedna (muzika za "Džukele će me dokusuriti"), a Bora je i za te kompozicije napisao tekstove.
Istine radi treba reći da je Bajaga u tom periodu, takođe u saradnji sa Borom, napisao i dečiju pesmu "Džo Banana" koja je predstavljena u TV emisiji "Kolibri šou" 1982. (i objavljena na albumu "Kolibri"), a njegova saradnja sa Riblja Čorbom povremeno će se nastaviti i kasnije, pa se recimo na albumu "Nojeva barka", koji je objavljen 16. decembra 1999. godine, našla kompozicija "Gde si", za koju je Bajaga, takođe na Borin tekst, napisao muziku, a na snimanju ovog albuma gostovao je i kao pevač.
U periodu dok je bio sa Borom i ekipom, Bajaga je pisao tekstove i muziku i za druge izvođače, pa se njegovi radovi (pored grupe Bulevar koju sam pomenuo na početku teksta) mogu čuti i na albumima Biljane Petrović, Zdravka Čolića, Slađane Milošević, Rajka Kojića (tekst za pesmu "Ne budi me bez razloga"), a takođe i za grupe Braća, Bezobrazno zeleno, Aska, Krvna grupa.
Bajagin prvi solo album pod nazivom "Pozitivna geografija", objavila je 26. januara 1984. godine izdavačka kuća PGP RTB, i tu je on kompletan autor svih pesama i takođe svira gitaru i peva.
Upravo su ovih dana, a povodom četrdesetogodišnjice objavljivanja, izdavačke kuće PGP RTS i Fidbox objavile reizdanje ovog LP-ija.
Od jula 1984. godine Bajaga više nije bio član Riblje čorbe.
(Telegraf.rs)