Priče o pesmama: "Drveni most", kompozicija koja "spaja" prvi i drugi album YU grupe
U najvećem broju slučajeva na singl pločama nalaze se one kompozicije koje su "skinute" sa albuma i koje su se već izdvojile i postale hitovi ili bi to, po procenama izvođača i diskografskih kuća, mogle postati.
Međutim, ima i drugačijih situacija, što je upravo tema teksta koji je pred vama.
Ima dosta pesama koje su zaista dobre, a objavljene su samo na singlovima, nisu se našle ni na jednom studijskom albumu, pa čak ni na kompilacijama koje su objavljene tih godina.
Takav je slučaj sa kompozicijom "Drveni most", YU grupe, koja je oduvek bila jedna od mojih omiljenih iz opusa braće Jelić.
Ako se vratimo u te godine, sećanja nam kazuju da se prvi LP YU grupe pojavio početkom leta 1973. i odmah zacementirao njihove ionako dobre pozicije stečene sa prethodna četiri singla.
Naravno,to je u ogromnoj meri potpomognuto brojnim nastupima koje su imali gde god bi im se za to ukazala prilika.
U to vreme ništa im nije bilo teško, proputovali su ondašnju Jugoslaviju uzduž i popreko, da bi već 1972. krenuli su na svoju prvu turneju po inostranstvu.
Te godine u Bugarskoj su održali četrdeset koncerata!
Ostaće upamćeno da je tamošnja publika napamet znala reči svake njihove pesme, uglavnom zahvaljujući emisiji "Veče uz radio", urednika i voditelja Nikole Karaklajića, koja je emitovana na Prvom programu Radio Beograda.
Ta emisija imala je ogromnu slušanost kod naših suseda i bila je njihov prozor u svet.
Ipak, publika je jedno, a država nešto sasvim drugo, pa je od članova YU grupe traženo da se ošišaju, što su oni kategorično odbili, ali i da prilagode svoj scenski nastup, jer su mnoge Bugare šokirali svojom pojavom i izgledom.
U stvari, zaprepašćenje je bilo obostrano.
Momci iz YU grupe bili su začuđeni brojnošću posetilaca koji bi odmah prepoznali svaku njihovu pesmu, dok su ovi tamo bili šokirani njihovim izgledom i oduševljeni muzikom koja je zvučala tačno kao sa ploče.
Beše to vreme kada smo mnogima bili "zapad".
Organizator te turneje bilo je Ministarstvo kulture Bugarske (koje je u to vreme, uostalom kao i sve u toj zemlji, pomno nadzirao Sovjetski Savez), pa su momci iz YU grupe ipak nešto morali da preduzmu.
Na kraju su se dosetili pa su na kosu naneli lak i koristil šnale kako bi prikrili njenu pravu dužinu.
Bilo je to nezaboravno iskustvo koje je u to vreme malo koja domaća grupa doživela.
Kada se sledeće godine pojavio njihov prvi album, odmah su se izdvojile pesme "Trka", "Noć je moja", "Čudna šuma", "Crni leptir" i neobična, ali zaista vrhunska bluz balada, "More".
O njihovoj važnosti, najbolje svedoči činjenica da su neke od ovih kompozicija sve do današnjih dana ostale deo obaveznog koncertnog repertoara YU grupe.
I ne samo to.
"Crni leptir" već dugi niz godina važi za jednu od najvažnijih laganica ex YU prostora.
Nakon ovog ostvarenja publika je s nestrpljenjem očekivala sledeću ploču, pa se njihov naredni singl pojavio aprila meseca 1974. godine.
Na A strani nalazila se kompozicija "Drveni most" koju je nekoliko godina pre napisao Dragi Jelić i to je bio njihov koncertni favorit još od najranijih dana grupe.
Interesantno je da se donekle drugačija verzija ove pesme u trajanju od nekih šest minuta nalazi na piratskom disku koji se pojavio krajem '97. godine, na kome je snimak njihovog koncerta koji je održan u zemunskoj "Sinagogi" 1971., dakle na jednom od njihovih najranijih nastupa.
Kompozicija je zaista dobra, ali uprkos tome ovaj singl je u to vreme bio prilično redak, malo se teže do njega dolazilo, posebno u unutrašnjosti zemlje, verovatno zbog toga što Jugoton nije našao za shodno da doštampa početni tiraž.
Sećam se da sam tu ploču pozajmio jednom prijatelju "na slušanje" i on je potom stalno odlagao da mi je vrati.
Na kraju je rekao da ne može da je nađe, da ne zna gde je i da mu je to najverovatnije neko ukrao.
Znao sam da ne govori istinu i to je bio trenutak u kome sam shvatio da je sa pozajmljivanjem ploča, bar što se mene tiče, završeno.
Potom sam se poprilično namučio da je ponovo nabavim.
Kada se 1976. godine pojavila prva kompilacija YU grupe pod nazivom "YU zlato", na kojoj su se uglavnom našle kompozicije sa njihovih singlova (izuzev pesama "Čudna šuma" i "Crni leptir"), za očekivati je bilo da se na ovom LP-iju nađe i "Drveni Most". Ipak, to se nije dogodilo već je odlučeno da to bude Batina kompozicija "Živi pesak" koja se nalazi na B strani ovog singla.
Za takvu odluku nema drugog objašnjenja izuzev da je time na samom albumu možda dat neki autorski balans, ako bi posmatrali broj kompozicija koje su napisali Dragi i Bata.
Pesma "Živi pesak" nastala je dok je Bata bio član grupe Opus, pored njega kao autor potpisan je i basista Dušan Ćućuz (kasnije jedan od osnivača grupe Tako), i planirana je za njihov prvi singl.
Mnogima je promaklo da se na etiketi singla o kome ovde pišem potkrala greška jer je navedeno da "Drveni most" peva Bata Kostić, a "Živi pesak" Dragi Jelić, a u stvari je obrnuto.
Bilo kako bilo, "Drveni most" je do današnjih dana jedna od mojih omiljenih kompozicija kada je YU grupu pitanju i takođe jedna od onih koje imaju pomalo čudan tekst.
U nekom trenutku po tadašnjoj štampi provukla se vest da su čelnici Jugotona prilikom njenog snimanja zahtevali da se jedan deo iz teksta bude promenjen, jer su smatrali da bi mogao biti problematičan.
To nikada nije potvrđeno od strane braće Jelić, ali po svemu sudeći ipak je istina. Poslednja strofa ove pesme u originalnoj verziji glasila je ovako:
I u jednom vrtu
spazio sam nju
i sruših je na zemlju
u snu, u snu
Dakle, u Jugotonu su smatrali da bi stih "i sruših je na zemlju", mogao izazvati probleme, pa je to na kraju promenjeno. Mi verovatno nikada ne bi ni čuli taj originalni tekst da se nije pojavio onaj piratski CD sa koncerta u zemunskoj "Sinagogi", koji sam malopre pomenuo. Kada je objavljen singl, sećam se da smo se dobro namučili da razaznamo šta to Dragi peva, što je možda jedina mana ove kompozicije.
Ja ranim svakog jutra
bez idejnog puta
i tako svaki dan
znaj, još znaj
Meni je teško
da čuvam isto mesto
meni nije jasno
zašto, zašto
Na um misao jedna
pala mi je sad
zašto da čekam
samog sam
I u jednom vrtu
spazio sam nju
video sam sebe
u snu, sebe u snu
Ova kompozicija (a tako možemo posmatrati i singl na kome se nalazi), bila je svojevrsni most između prvog i drugog albuma YU grupe, jer to je i jedino što su objavili u periodu jun 1973.- jul '74.
"Drveni most" sadrži sve ono što je YU grupu učinilo istinski velikom.
Sve je tu.
I ubitačni rifovi, Dragijevo pevanje u visokom registru, gitarski "solo dvoboj" koji su Bata i on priredili u središnjem delu kompozicije, baražna vatru Rašinih bubnjeva, pa čak i Žikina solo deonica na bas gitari što nije bio čest slučaj. Tu je i još nešto, ništa manje važno: Iako ova pesma nije iz onog njihovog dobro poznatog etno opusa, opet neodoljivo "miriše" na naš domaći, čistokrvni rokenrol.
Uostalom, to je ono na šta smo od njih i navikli, kao što smo već odavno navikli na njihov nadasve pošten pristup i apsolutno uvažavanje publike.
Gde god su svirali i za koga god su svirali taj pristup je uvek bio isti, bilo da je to u nekoj najvećoj hali u zemlji ili u nekom Domu kulture.
Publika se nakon njihovog koncerta nikada nije osetila prevarenom i to je uzvraćeno vernošću generacija njihovih obožavatelja koje traje evo već duže od pet decenija.
A to je nešto čime se malo ko može pohvaliti.
(Telegraf.rs)