Beogradska premijera opere "Lazarevo obretenije" održana sinoć u Kolarčevoj zadužbini
Beogradska premijera opere "Lazarevo obretenije" u Kolarčevoj zadužbini
Opera u tri slike „Lazarevo obretenije“ kompozitora Miroljuba Aranđelovića Rasinskog premijerno je izvedena u Beogradu na velikoj sceni Kolarčeve zadužbine.
Glavne uloge u koncertnoj verziji opere odigrali su solisti Željko Lučić - bariton i Snežana Savičić Sekulić – sopran, uz Simfonijski orkestar i Hora RTS-a u realizaciji Muzičke produkcije RTS.
Dirigent je bio istaknuti Aleksandar Kojić.
Opera „Lazarevo obretenije” komponovana je u tri čina, prema libretu književnika i urednika Nebojše Lapčevića.
Zapravo u pitanju je koncertno izvođenje opere, a ne u formi pozorišta, kako je publika navikla. Dakle u ovom formatu ne postoji mizanscen, odnosno kretanje operskih solista na pozornici, već su svi učesnici statični, uglavnom stoje dok pevaju svoje deonice i pre toga sede i čekaju svoj red da nastupaju.
Opera o knezu Lazaru i carici Milici pripoveda slavnu istoriju grada Kruševca, gde je premijerno izvedena 2021. godine.
Ove večeri na Kolarcu prvi put operska molitva ili dramsko muzička epska poema "Lazarevo obretenije" je realizovana u integralnoj verziji od 70 minuta, mada opet je i kraća inače u odnosu na standardne dužine opera.
U izvođenju tog kapitalnog dela nastupali su solisti: srpski i svetski uspešan umetnik - bariton Željko Lućić u glavnoj ulozi Kneza Lazara, sopran Snežana Sekulić Savičić, kao
Carica Milica, bas Goran Krneta (Sveti Amos), bariton Milan Obradović (Miloš Obilić), Darko Manić (Murat), tenor Mladen Prodan (Bajazit), soprani Vesna Đurković (Vila i ćerka Mara), Nevena Đoković (ćerka Teodora), kao i alt - dečak Filip Veljković (sin Stefan), na samom kraju opere.
U prvoj slici knez Lazar u molitvenom razgovoru sa Svetim Amosom prima blagoslov i slavi sa kneginjom Milicom, porodicom i narodom izgradnju prestonog srpskog grada. Graditelji zidaju prvi bedem Kruševca, a onda Crkvu Lazaricu, i narod donosi kamen krušac iz Morave. Druga slika za temu ima Kosovski boj, ubistvo Murata i Lazarevo opredeljenje za carstvo nebesko. Sveti Amos ponovo se pojavljuje u trećoj sceni i razgovara sa Lazarom koga anđeo uzvodi na nebo.
Dok svi prenose njegove mošti, pojavljuje se Nebeski Lazar.
Projekat je na neki način višestruko umetnički, multimedijalni, jer je u osnovi koncert, vokalno - instrumentalni, onda opera, sa elementima istorijske drame, posebno u dijalogu izmedju kneza Lazara i zloglasnog i surovog Bajazita.
Mešoviti hor je pripremio Hadži Jakov Milutinović, koji se uklapa uz Simfonijski orkestar RTS-a, pod kreativnom, stručnom supervizijom dirigenta Aleksandra Kojića.
Operski solista Željko Lučić, umetnik na svetskim pozornicama, vodio je ceo ansambl u nadahnutoj, dominantnoj glavnoj ulozi cara ili kneza Lazara. Lučić je upravo odabran ove nedelje da bude umetnički direktor sektora Opere u Narodnom pozorištu u Beogradu.
Ovom solisti, kao i celom ansamblu, na završetku izvođenja, čestitali su kompozitor Miroljub Aranđelović Rasinski i pisac libreta Nebojša Lapčević, koji su iz publike došetali do scene.
Muzički autor Aranđelović Rasinski (67) rođen je upravo u Kruševcu, a njegov opus obuhvata muziku više različitih žanrova: vokalnu, kamernu, primenjenu, horsku, solističku, opersku, orkestarsku, rodoljubivu muziku. Među njegovim najznačanijim delima su opere - „Sedra”, „Lazarevo obretenije”, „Despot Stefan”, kantata „Krst Svetoga cara Konstantina”, dečja mini-opera „Lađa Jelena”, ciklus pesama „Pčelinjak gospodnji”, „Venčić Mokranjcu” za ženski hor, „In vivo”, ciklus solo pesama „Snove snivam”, „Santa Marija dela Salute”, „Lastari”.
Veoma plodan umetnik je komponovao muziku za više od 300 pozorišnih predstava i 60 radio-drama, mjuzikle za decu na srpskom, mađarskom i slovačkom jeziku, ali i muziku za drame, TV serije i igrano-dokumentarne filmove.
Srpski i svetski operski pevač Željko Lučić (56), rodom iz Zrenjanina, od 1993. do 1998. bio je član Srpskog narodnog pozorišta (SNP) u Novom Sadu, a Frankfurtske opere u periodu od 1998. do 2008. godine.
Posebno je poznat po izvođenju glavnih baritonskih uloga u operama kompozitora Đuzepea Verdija.
Kao tinejdžer, pevao je u zrenjaninskom mešovitom horu „Josif Marinković“.
Već 1993. godine, Željku je ponuđen ugovor u SNP-u, gde je ostvario vodeće uloge u operama "Pajaci", "Ljubavni napitak", "Lučija od Lamermura", "Travijata", "Faust", "Evgenije Onjegin".
Usledila je veoma uspešna karijera u angažmanu Frankfurtske opere gde je tokom 10 godina igrao u Verdijevim i drugim operama: "Aida", "Trubadur", "Atila", "Sicilijansko večernje", "Bal pod maskama",
"Figarova ženidba", "Evgenije Onjegin", "Manon Lesko", "Boemi", "Adrijana Lekuvrer", "Madam Baterflaj", i druge.
Lučić je takođe nastupao kao gost umetnik u brojnim velikim operskim kućama, debitovao u Holandskoj operi 2002., a u Metropoliten operi (Njujork, SAD) 2006. godine.
Dodeljena mu je Zlatna medalja za zasluge Republike Srbije (2023).
(Telegraf.rs/Tanjug)