Violončelista Benedikt Klekner: Presećan sam što ću konačno nastupati u Beogradu

V. Đ.
Vreme čitanja: oko 9 min.

Kako je objasnio Klekner, njemu jeste prvi put da je u Beogradu i da ovde ima koncert, ako nije premijerno u Srbiji, već je imao prilike da poseti Novi Sad pre nekoliko godina

Nemački violončelista Benedikt Klekner održaće svoj prvi koncert u Srbiji večeras u Sali Beogradske filharmonije, a specijalno za Tanjug je istakao da je presrećan što će konačno nastupati u Beogradu.

"Stigao sam sinoć u Beograd na aerodrom, bilo je prilično kasno, tako da sam vaš grad mogao da vidim samo noću, tako sam imao priliku. Nadam se da ću moći danas preko daha više da ga istražujem, koliko budem imao vremena da vidim neka lepa mesta u vašem gradu pre nego što mi počne koncert. Ipak moram da se pripremim, zagrejem za nastup, a opet je potrebno i da osetim novi grad u kome nastupam, ljude, kulturu, hranu, sve divne pojedinosti koje Beograd donosi", izjavio je Benedikt Klekner za Tanjug.

Realizacija koncerta večeras jeste u organizaciji Ustanove kulture "Gvarnerijus", koja i poslednje vreme dovodi veoma istalnute inostrane muzičare.

Kako je objasnio Klekner, njemu jeste prvi put da je u Beogradu i da ovde ima koncert, ako nije premijerno u Srbiji, već je imao prilike da poseti Novi Sad pre nekoliko godina.

"Zapravo, desilo mi se da sam na mojim raznim putovanjima bio nakratko na beogradskom aerodromu gde sam menjao letove, ali tada nikad nisam bio u samom gradu. Sada zvanično sam prvi put kod vas i to baš povodom mog koncerta, što je zaista odlična prilika. Jednom sam bio u Novom Sadu i sada sam konačno u Beogradu", sa zadovoljstvom je rekao Klekner.

Za umetnika će ovo biti susret sa novom kulturom, publikom, okruženjem, novom zemljom, novim prostorom za koncert kakva je Sala Beogradske filharmonije.

Svakako je to auditorijum koji voli klasičnu muziku, a Klekner je pripremio dela Johana Sebastijana Baha, te sigurno da ima neka očekivanja.

"Mislim da sam pripremio zanimljiv program za publiku, nadam se da će uživati. Veoma sam radoznao da upoznam beogradsku publiku, koja voli klasiku, posebno Baha, uvek me raduje ta razmena energije muzičara i publike", ocenio je Klekner.

U organizaciji Ustanove kulture Gvarnerijus, nemački umetnik na violončelu će nastupiti u okviru ciklusa koncerata svetskih zvezda i virtuoza klasike, koji se realizuje u saradnji sa poznatim violinistom Jurijem Revičem (Austrija-Rusija). U okviru ovog ciklusa beogradska publika je već gledala koncerte italijanskog soprana Mariam Batisteli iz Etiopije, irskog čeliste Pitera Gregsona i nemačko-grčke pijanistkinje Danae Dorken.

"Jurij je divan momak i kolega, zahvalan sam mu što nas preporučuje i dovodi kod vas u Beograd na koncerte, to mi jako znači, pravi kompliment za mene. Već uveliko sarađujemo zajedno neko vreme, imamo zahtevne i izazovne komade kao duo za violinu i violončelo. Naš projekat smo izvodili u Irskoj, Nemačkoj, Turskoj, imali smo lepu turneju. Zadovoljstvo je nastupati sa Jurijem, on ima pravu harizmu sa violinom, vidi se koliko obožava muziku, i to me motiviše da i ja budem što bolji na pozornici sa njim. Nastupamo zajedno već skoro sedam godina", naglasio je Klekner.

Foto: Promo Gvarnerijus

On uživa samo pozitivne kritike i prikaze svojih koncerata te pišu sledeće - „Jedan od najuzbudljivijih violončelista svoje generacije“ (Velt, Nemačka), „Klekner pokazuje koliko se osećajno, maštovito i očaravajuće lepo može svirati violončelo” (Zidojče cajtung) ili „Apsolutna kontrola tehnike, intonacije i boje“ (Danijel Barenbojm).

"Istina, uvek prija kada čitam o sebi takve reči, ne može da ne godi umetniku. Na taj način dobijam podršku, ohrabrenje, motivaciju. Za svakog mladog ili bilo kog umetnika sve to izuzetno znači, kritike i nagrade. Tako mi daju vetar u ledja da samo nastavim dalje naporno da radim i vodim svoju karijeru. Kvalitet onda raste i imam potrebu da gorim, izgaram na novim koncertima. Zapravo efekat je identičan za obe strane: ako imam dobre kritike, samo me ohrabre da budem još bolji, ako su loše, takođe će me gurati dalje da se popravim", razjasnio je Klekner i ovu temu.

Muzičar je dodao da je kroz istoriju muzike bilo neprijatnih situacija da razni poznati novinari pišu izuzetno negativne kritike o izvođačima i kompozitorima, tako da je bilo uvaženo mišljenje i stav javnosti "da ako nema šta dobro da se napiše o muzici, da onda ni ne treba ništa da se piše".

Večeras koncert će biti u Sali Beogradske filharmonije, dakle pravi intiman prostor, a tokom bogate produktivne karijere, Klekner nastupa u ogromnim mestima.

Ponekad muzičarima odgovara manja sala, a opet neki drugi vole masovnost publike, velike dvorane, hale, arene.

"Svirati na manjim, kamernim prostorima je za mene apsolutno prelepo, jer publika može da mi bude blizu, da je bolje vidim, što mi znači, mogu da osetim njihovu energiju, vibracije, bolja je povezanost tada sa gledaocima. Radujem se tome večeras u Sali Beogradske filharmonije, kao novo mesto za mene. Uvek mi je zadovoljstvo da istražujem nove prostore za svoje koncerte", naglasio je Klekner i onda podelio za Tanjug jednu anegdotu gde je naglasio da iz tog iskustva, ne bi voleo da previše gleda u publiku dok nastupa.

Naime, desilo mu se da je imao uspešan koncert u Oslu (Norveška), svirao je kompozicije Antoninja Dvoržaka, i na najlepšem delu u sredini koncerta, dok je muzicirao na violončelu, bacio je pogled na publiku sasvim slučajno. I imao je šta da vidi.

"Jedna sasvim fina, simpatična starija dama u tom trenutku je baš menjala protezu. I tako ja sviram, koncentrišem se i vidim da bakica vadi i stavlja druge zube. Tako da to ume da vam skrene pažnju, zato se trudim da budem ipak posvećen koncertu, ne previše da gledam ljude u publici, da mi se ne desi nešto slično", duhovito je poentirao nemački violončelista.

Za premijerni susret sa beogradskom publikom Benedikt Klekner (34) će izvesti Bahove svite za solo violončelo. U svom opusu Bah je stvorio šest svita i sve imaju po šest stavova.

"Izabrao sam isključivo Baha, jer je on za mene apsolutno jedan od najvećih kompozitora svih vremena. Posebno za čelo, Bahove svite su pravi centar, srce repertoara, izvanredno, teško je rečima objasniti. Večeras ću svirati Prvu i poslednju Šestu svitu. Prva svita je ujedno i najslavnija, ima taj fantastičan uvod, kada vas uvlači u priču, sigurno je jedan od najpopularnijih komada za violončelo. Onda je na redu i Šesta svita, na kraju ciklusa, finale, koja istražuje šta sve možete učiniti sa samo jednim instrumentom kakav je čelo, koje su sve mogućnosti koje pruža Bahovo delo. U pitanju je velika varijacija emocija, raspon raznolikih raspoloženja, pravi vrhunac, "hajlajt" svih svita", približio je Klekner večerašnji projekat - program.

On smatra da su Šest svita za violončelo od J. S. Baha prava alfa i omega repertoara za violončelo, istovremeno izuzetno izazovno.

Benedikt Klekner je u sezoni 2022/2023 izveo svih šest Bahovih svita u Berlinskoj filharmoniji i Staroj operi u Frankfurtu, što smatra neverovatnim iskustvom.

Kako je otkrio, svirati svih šest svita integralno na sceni traje puna tri sata.

Osim u Berlinu i Frankfurtu, svirao je ceo repertoar Bahovih svita i na drugim mestima, a prvi put beše u Berlinskoj filharmoniji, što pamti kao najbolje izvodjenje i vanserijski užitak za publiku i njega kao umetnika, "mada biti sam na sceni sa čelom tri sata, to ume biti iscrpljujuće, ali divno".

Muzički umetnik svira violončelo „Ex Maurice Gendron“ Frančeska Ruđerija iz 1680. godine.

Johan Sebastijan Bah (Ajzenah, 1685 – Lajpcig, 1750) bio je nemački kompozitor, orguljaš i čembalista iz doba baroka, široko priznat kao jedan od najvećih kompozitora i stubova univerzalne kulture, i velika je inspiracija Klekneru, te je često "prisutan" na njegovim programima koncerta.

Klekner se školovao na Univerzitetu za muziku u Karlsrueu (Nemačka) i na Kronberg akademiji, kao nosilac stipendije Angele Vinkler, prema toj slavnoj nemačkoj glumici.

Nemački violončelista Benedikt Klekner, kako pišu mediji, jedan je od najtalentovanijih umetnika svoje generacije, tražen svuda po svetu, dobitnik brojnih nagrada od kojih se posebno izdvaja OPUS Klassik 2021, najprestižnija nagrada iz oblasti klasične muzike u Nemačkoj.

Kao da umetnici nisu uvek svesni tolikih pohvala i priznanja za svoj rad i stvaralaštvo.

Nastupa širom sveta kao solista uz Kraljevski filharmonijski orkestar iz Londona, Filharmoniju nemačkog radija, u koncertnim salama kao što su Berlinska filharmonija, Karnegi hol u Njujorku, Kenedi centar u Vašingtonu, Simfonijski centar u Čikagu, Umetnički centar u Seulu, Santori hol u Tokiju, Muzikferajn u Beču, Gevandhaus u Lajpcigu, Tonhale u Cirihu, Gaštajg u Minhenu, „Concertgebouw“ u Amsterdamu, Rudolfinium u Pragu, Ateneum u Bukureštu i Vigmore hol u Londonu.

"Divno je iskustvo i privilegija gostovati na svim tim navedenim mestima, upoznavati različite kulture, nastupati u novim zemljama i svirati muziku koju volim. Veliko je zadovoljstvo kao i takodje izazov putovati sa velikim čelo koferom i svojom torbom, juriti da time po aerodromima. Violončelo nije najbolji instrument za putovanja, posebno kada žurite da uhvatite let u poslednji čas", duhovito je naveo Klekner i ovu zanimljivost.

Foto: Promo Gvarnerijus/Marco Borggreve

Ove godine debitovao je u Pariskoj filharmoniji i Filharmoniji Kelner, ponovo nastupio u Kenedi centru u Vašingtonu, Festivalskoj dvorani u Baden-Badenu i Berlinskoj filharmoniji, a trenutno je i na evropskoj turneji sa Rumunskim kamernim orkestrom. Sarađuje sa velikim kompozitorima i dirigentima našeg vremena.

Benedikt Klekner je sam tvorac repertoara za sve svoje koncerte, i kako je opisao, "reč je istovremeno o njegovom ličnom senzibilitetu i osećaja za publiku šta želi da čuje".

"Uvek pokušavam da pronađem zanimljiv program koji ume da ispriča neku priču, da ja budem vrsta pripovedača. Uvek želim da različite kompozicije raznih autora ne budu tek onako slučajno, već da imaju svoj razlog i svrhu, da poseduju nešto zajedničko", opisao je Klekner svoju kreativnost na tom planu.

Osim klasike, Klekner voli da često izvodi i koncerte sa programom savremenih živih kompozitora, te ne može da se odluči šta mu od tih izazova više prija.

Tako je 2018. godine imao svetsku premijeru "Dvostrukog koncerta za 2 violončela i gudače" nemačkog kompozitora Volfganga Rima, a u Umetničkom centru u Seulu (Južna Koreja) premijerno je izveo „Koncert za violončelo“ Eun Hva Čo, sa Korejskim kamernim orkestrom.

Sa orkestrom „Mocarteum“ održao je i austrijsku premijeru „Koncerta za violončelo“ japanskog autora Daja Fudžikure u Salcburgu.

"Volim klasiku i nove kompozicije savremenih umetnika. Trudim se da sviram najbolju moguću muziku koja mi je dostupna. Ono što je posebno uzbudljivo za savremene kompozitore jeste što imam priliku da ponudim publici nešto sasvim novo što nisu čuli ranije, za razliku od klasike", kaže Klekner.

Posebno mu je drago kada na taj način može i da saradjuje sa kompozitorima, oko izvođenja njihovih dela.

"Za time sam uvek žudeo, da razgovaram sa autorima. Ovako ne mogu ništa pitati Baha, Mocarta ili Betovena, a često sviram njihova remek dela. Ovako sa novim umetnicima imam mogućnost saradnje u smislu i dorade tih ostvarenja, jer nismo baš u muzeju, da ništa ne sme da se dodirne ponovo", rekao je Klekner i naveo da se trudi da na repertoaru ima najbolju muziku ikada napisanu poslednjih nekoliko vekova.

Benedikt Klekner je rodom iz Nemačke, ali živi u Parizu, mada često sa svojom suprugom zbog njenog posla boravi u Švajcarskoj.

Tokom 2024. premijerno će izvesti novi koncert za violončelo kompozitora Bonganija Ndodana-Brina iz Južne Afrike, sa Johanesburškim filharmonijskim orkestrom.

Dobitnik je nagrada OPUS Klassik i Supersonic Award za svoja CD izdanja, a snimao je sa umetnicima kao što su Gidon Kremer, spomenuti pijanista i kompozitor Volfgang Rim. Nedavno je izdao CD sa Bramsovim sonatama za violončelo sa Ju Kosuge za diskografskog giganta "Soni". Od 2014. godine Benedikt Klekner je osnivač i umetnički direktor „Međunarodnog muzičkog festivala Koblenc: IMUKO“.

Nakon Beograda i Srbije, Klekner će imati novi koncert u Turskoj, gde će snimati Dvoržakov koncert za televiziju, a nakon toga ga čekaju nastupi u rodnoj Nemačkoj, Južnoj Africi, Americi.

"Čekaju me mnoga različita mesta, neka ću posetiti prvi put u životu, kao što sam u Beogradu kod vas, neke zemlje i gradove ću ponovo videti, tako da mi je raspored zgusnut i biću opet na turneji širom sveta. Tako sam navikao, nama muzičima je takav život", zaključio je Benedikt Klekner za Tanjug.

(Telegraf.rs/Tanjug/Ivan Makragić)