Tomi Emanuel ponovo u Srbiji: Pogledajte kako je bilo na koncertu u Novom Sadu

Vreme čitanja: oko 5 min.

Čuveni gitarista svirao je na velikoj sceni “Jovan Đorđević” Srpskog narodnog pozorišta

Australijski gitarista Tomi Emanuel održao je koncert u Novom Sadu na velikoj sceni “Jovan Đorđević” Srpskog narodnog pozorišta (SNP) pred prepunim gledalištem.

Koncert je ekskluzivno organizovala direkcija festivala “Guitar Art Fest” koja je već dovodila Tomija Emanuela na svoja izdanja ove gitarske manifestacije u Beogradu i Herceg Novom - letnja edicija Guitar Summer Art Fest 2022.

Pre glavnog programa, Ljubica Lazić ispred festivala je na pozornici naglasila da su Novi Sad i SNP ove večeri domaćini jednog od najvećih gitarista svih vremena, jedinstvenog i nagradjivanog Tomija Emanuela.

Lazić je onda saopštila da je ove posebne večeri mladi gitarista Aleksa Danić laureat nagrade "Veruj u sebe" koju dodeljuje Erste banka, što čini i za druge kulturne manifestacije kao Beogradski festival igre.

Upravo je Tomi Emanuel ranije upoznao mladog Aleksu Danića i divio se njegovom muziciranju na gitari, što je otkrila Ljubica Lazić.

Danić je prilikom primanja nagrade skromno izjavio da nije dobijao ovakve nagrade, i sa tim u vezi "zaista ne znam šta treba da kažem povodom toga".

"Sviram gitaru od svoje četvrte godine, a sada imam 17. Trudim se da time dajem svoj doprinos kulturi naše zemlje, jer ono što se većim delom dešava u našoj kulturi, što danas ovde vlada, meni i mojim prijateljima se ne sviđa", rekao je Danić i dobio veliki aplauz od publike.

Mladi muzičar je imao svoj kratak set kao uvodnu tačku, tako da je svirao razne poznate numere kao "Change the World" Erika Kleptona, za američki film "Fenomen" (1996), ali i svoju kompoziciju "Dva viteza" (posvećenu jednom teniskom meču), koja je poslednja sa njegovog prvog albuma "Prva ljubav".

Nakon njega je na scenu izašao američki gitarista Ričard Smit kao drugi prolog za glavnog muzičara večeri, koji je svirao razne poznate standarde ("Eleanor Rigby" od "Bitlsa", numere Džonija Keša).

Onda se na sceni pojavio Tomi Emanuel, koji je sa Smitom izveo nekoliko kompozicija i naglasio da je njegov kolega prvi put u Srbiji i Novom Sadu, i pomalo tiho se pohvalio da se on uveliko odomaćio u našoj zemlji.

Gitarista, pevač, kantautor, kompozitor iz Australije je veče ranije imao samostalan koncert u Zagrebu u Tvornici kulture, takodje u organizaciji Guitar Art festivala.

Inače mu je turneja dosta produktivna, jer je već gostovao u Americi (Indianapolis, Nešvil, San Francisko, Njujork, Boston, Čikago, Atlanta), Kini (Hong Kong), Velikoj Britaniji (London), Italiji (Bolonja, Turin), Mađarskoj (Budimpešta), sve do rodne Australije (Melburn, Sidnej, Brisben, Hobart, Lankeston).

Emanuel je predstavljao numere sa aktuelnih albuma “Accomplice Two” (nastavak izdanja "Accomplice One" iz 2018) i "The Best Tommy Songs" (2023) sa kojima je na svetskoj turneji.

"Znate, ponekad pišem i stvaram muziku ne samo na gitari ili u studiju, već u svojoj glavi. Melodije, reči, note, sve to se odvija u mom mozgu, umu i tako često imam vremena da skupljam kompozicije dok letim avionom iz jedne u drugu zemlju, a često tako putujem na turnejama", objasnio je Emanuel.

On se fokusirao na posebnu numeru koju je spontano stvarao u svojoj glavi tokom leta od Njujorka (SAD) do Pekinga (Kina), i za vreme tog putovanja u potpunosti je završio tada novu kompoziciju.

"Odlučio sam da nešto isprobam, jer sam se pitao o čemu je ta moja muzika? Nisam mogao ni naziv da joj dam. Moja ćerka Rejčel je tada imala tri godine, i rešio sam da nju pitam na šta joj liči moja muzika. Poslao sam svojoj ženi, ona je pustila malenoj Rejčel, koja je tako razmišljala, i odjednom rekla: "liči mi na duboki okean". Dakle, sa samo tri godine, ona je tako opisala. Tako sam kompoziciju i nazvao. Onda hajde da zajedno putujemo u taj duboki okean", naglasio je Emanuel i odsvirao tu numeru "The Wide Ocean".

Osim navedene, Emanuel je predstavljao i druge naslove sa materijala "The Best Tommy Songs" kao što je "Song For a Rainy Morning".

Rečima je teško dočarati kakvu vrstu virtuoznosti i "džemovanja" Tomi Emanuel stvara tokom svirke, to su čitave lepote veština sviranja na akustičnoj gitari, prava monodrama ili one-man-show, i sa pravom se koncert i zove "One & Only".

Publika je u jednom dahu pratila maestralno muziciranje na gitari sa velikim oduševljenjem i dugim aplauzima nakon svake njegove kompozicije, što je muzičara veoma usrećilo.

Našoj i evropskoj publici poznata je i Tomijeva saradnja sa makedonskim gitarskim virtuozom Vlatkom Stefanovskim i Štohelom Rozenbergom u triju "Kings of Strings", koju je 2012. godine okupio upravo beogradski Guitar Art festival, uz produciranje albuma i turneje "First Step". Tada su imali dva rasprodata koncerta u Beogradu - na scenama Sava centra i Dvorane Doma sindikata.

Emanuel je muzicirao i jednu od svojih najpopularnijih kompozicija "Angelina", prava nežna oda posvećena njegovoj ćerki, ali i druge zapažene numere svog opusa - “Scarlet's World”, “The Jolly Swagman”, “Blood Brother”, “Mombasa”, “She's a Woman”, “Lady Madonna”, “Day Tripper”.

Naravno, iz repertoara nije moglo da izostane i opus "Bitlsa", tako da je Emanuel svirao “While My Guitar Gently Weeps”, “Please Please Me”.

"Imam utisak da želite da malo i pevate, zar ne? Čini mi se da sam u pravu. Hajdemo onda ovako, ja sviram i vi da pevate", poručio je australijski gitarista.

Onda je svirao čuvenu baladu "Imagine" (1971) bivšeg "Bitlsa" Džona Lenona dok je prepuna sala publike SNP-a horski pevala reči te antologijske numere prerano preminulog umetnika.

Scenografija na pozornici je bila efektna, sastojala se od jednog stočića, stolice, ako muzičar ili kolege imaju potrebu da malo predahnu, kao i kolekcija od tri akustične gitare u jednom vezu, koje je Emanuel tokom nastupa menjao po volji i potrebi.

Posle raznih autorskih dela koja su u žanru rok, bluz, džez ili kantri muzike ("Fuel”, “Doc's Guitar”, “Tall Fiddler”, “American Tune”, “Waltzing Matilda”), Emanuel je ponovo izveo na binu kolegu Ričarda Smita i sa njim odsvirao još nekoliko numera.

Na samom kraju na pozornici im se pridružio i 17-godišnji Aleksa Danić, koga je Tomi Emanuel pohvalio da je veliki talenat.

Nakon jedne odsvirane kompozicije na bisu, Emanuel se definitivno pozdravio sa publikom Novog Sada posle sat i po svirke, i najavio, čak obećao da će gostovati ponovo uskoro.

(Telegraf.rs/Tanjug/Ivan Makragić)