Od naučne fantastike do surove realnosti: Lajbah održao koncert u Beogradu
Bend je u Beogradu nastupio u okviru turneje "Love is Still Alive" (Ljubav je još živa) na kojoj su predstavili novi projekat
Slovenačka avangardna muzička grupa Lajbah večeras je održao koncert u MTS dvorani. Bio je to njihov prvi koncert u Beogradu nakon tri godine.
Bend je u Beogradu nastupio u okviru turneje "Love is Still Alive" (Ljubav je još živa) na kojoj su predstavili novi projekat koji će uskoro da se nađe na vinilu i CD-u. Reč je o muzici koju je bend radio za naučnofantastični film iz žanra crne komedije, "Iron Sky - The Coming Race" (Gvozdeno nebo - nadolazeća rasa).
"Love is Still Alive" ima osam etapa, koje je bend odsvirao na koncertu, a u pitanju su "Moon, Euphoria" (Mesec, euforija), "Venus, Libidine" (Venera, Libido), "Mercury, Dopamine" (Merkur, Dopamin), "Neptune, Oxytocin" (Neptun, Oksitocin), "Uranus, Prolactin" (Uran, Prolaktin), "Saturn, Insomnia", (Saturn, Nesanica), "Jupiter, Tristitia" (Jupiter, Melanholija) i "Mars, Dysphoria" (Mars Disforija).
Kao što sama imena pesama ukazuju, sama muzika, koja osim "Ljubav je još živa" nema drugi tekst, već isključivo instrumental i vokalizacije, zvučala je baš kao i njeni nazivi. Sve su to verzije jedne pesme, ali one su publiku zaista dovele od euforije do disforije, odnosno blaže forme depresije. Sama muzika, kao i vizuelni i svetlosni efekti zaista su uspešno izazivali velik dijapazon emocija.
Taj prvi deo koncerta pre bi mogao da se nazove konceptualnim umetničkim performansom. Možda nije u pitanju nešto na šta je publika navikla jer sve do poslednje etape nije bilo Milana Frasa i njegovog prepoznatljivog dubokog glasa, ali Lajbah je bend koji sebi zaista može da dopusti eksperimentisanje sa zvukom.
I, samo što je Fras izašao na binu i otpevao stihove "We lost the Eath forever, but love is still alive" (Zauvek smo izgubili Zemlju, ali ljubav je još živa), bend je sišao sa bine, a na video bimu se pojavio natpis "intermeco, vratićemo se" i sat je počeo da odbrojava 20 minuta.
Nakon pauze, usledila je potpuno drugačija atmosfera. Zvuk Lajbaha bio je onakav na kakav je publika navikla, a u suštoj suptornosti sa prvim delom - sada je on saista dobio oblik koncerta. Sa engleskog, bend se prebacio na nemački i drugi deo koncerta započeo pesmom "Ordnung und Disziplin" (Red i disciplina), nakon koje je usledila "Ich bin der Engel der Verzweiflung" (Ja sam anđeo očaja), čiji su vizuali bili naročito interesantni. Na svaki udar bubnja, na platnu iznad benda pojavila bi se drugačija skulptura, činivši da pesma deluje još teatralnije.
Milan Fras je svojim veoma prepoznatljivim glasom otpevao "Nachtlied" (Noćna pesma) i "Ein Untergang" (Pad) sa albuma "Also Sprach Zarathustra" (Tako je govorio Zaratustra).
Koncert je zaista, od početka do kraja, bio prava audio-vizuelna poslastica. Osim odlične muzike sa tipičnim Lajbah zvukom, jasnog, zvonkog vokala Marine Martenson i, kao kontrast njemu, dubokim glasom Milana Frasa, publika je gledala projekcije svemira i zvezda, vode koja protiče, punog meseca ili dva ukrštena čekića.
U delu koncerta u kom su pevali na slovenačkom, publika je, između ostalih, mogla da čuje stihove "Lepo jutro, krasno jutro", dok su u pozadini prolazile slike industrijskih zona, ali i pesme "Krvava gruda - plodna zemlja", "Smrt za smrt" i "Ti, ki izazivaš".
Nakon što su napustili binu, pojavio se natpis "Možda se vratimo", a oni se zaista jesu vratili i svojim nastupom imali su da prenesu brojne poruke. Prva pesma odvirana na bisu bila je obrada numere Leonarda Koena "The Future" (Budućnost), odsvirana u pravom Lajbah maniru. Osim Staljina, Isusa i Čarlsa Mensona, koji se u pesmi zapravo spominju, publika je, u delovima pesme koja govori o pokajanju videla brojne ličnosti ruku sklopljenih kao da se mole. Bilo je tu političara, sportista, verskih vođa.
Prilikom izvođenja pesme "Sympathy for the Devil" (Saosećanje za đavola) koju u originalu izvode Roling stonsi, Lajbah je jasno pokazao svoje stavove na platnu prikazavši Putinovu sliku koja gori, ali i vrlo poznat snimak ruske grupe "Pussy Riot" kada su upale u moskovsku katedralu, a inače su poznate po rizičnim performansima. Ruska ženska grupa je više puta hapšena, a nedavno su neki njihovi članovi lišeni slobode u Dohi jer su hteli da upadnu na teren u finalu svetskog prvenstva, kao što su to uradile 2018. godine u Rusiji, kada su zatražile puštanje političkih zatvorenika.
Nakon neizostavne političke poruke, Lajbah je publici za kraj odvirao pesmu "The Coming Race" (Nadolazeća rasa) koju su snimili za potrebe filma, a čije su se scene nizale na platnu.
Publika ih je pozdravila ovacijama, a nakon što su sišli sa bine ostala je samo poruka "Nećemo se vratiti".
U suštini, bend se ponovo predstavio u svom maniru - njihove pesme su duhovne i muzičke lektire o različitim značajnim temama: svetskom poretku, životu uopšte, planeti Zemlji, ljubavi, smrti.
(Telegraf.rs)