Muzička Cover revolucija: EMDC Network predstavio inovativnu platformu za legalno objavljivanje obrada pesama
Kako da legalno snimite COVER, kako da pribavite dozvole za snimanje, kako da zaradite i vi, kao i vlasnici prava na pesmu koju snimate
Jedan od najvećih trendova u muzičkoj industriji u poslednjoj deceniji - snimanje kavera (cover - eng.) ili obrada postojećih pesama već dugo igra na tananoj liniji koja obrađeno delo deli od legalnog i piraterije. Ekspanzijom digitalnih medija, muzičkih i striming platformi i raznih online mesta za emitovanje, kao i više nego primetnom osekom novih velikih originalnih autorskih hitova, dobrih melodija i (na teritoriji Balkana) ponajviše dobrih tekstova, coveri sve više dobijaju na ceni, posebno ako se rade produkcijski kvalitetno i profesionalno, poput Love&Live produkcije Telegraf musica.
Međutim, osim što publika dobija novo delo, od covera (bi trebalo da) zarađuju i profitiraju i izvođači nove obrade, ali i autori, kao i svi drugi u lancu koji štiti nautorska i srodna prava. Baš zbog čestog "pucanje" ovog lanca, pojavila se potreba za nečim novim, što će svima olakšati funkcionisanje muzičke produkcije, a to novo jeste EMDC platforma koju je razvila kompanija EMDC Network, koja inače zastupa ogroman broj autora sa Balkana. Kako navode iz EMDC-a, putem ove platforme svi mogu jednostavno, brzo i automatizovano da pribave dozvolu za obradu i da profesionalno urade produkciju:
- Možda ste primetili da je trenutna situacija na YouTube sa obradama muzičkih dela veoma napeta, jer do sada nije bilo jednostavnog načina za legalizovanje obradjenih pesama, covera, kažu u EMDC, i dodaju: - U poslednje vreme je mnogo Covera nestaje sa YouTube platforme, zbog nerešenih dozvola sa autorima, a sada smo mi rešili da ovu stvar olakšamo svima. YouTube je oduvek bio mesto na kojem su se pronalazile najkreativnije obrade popularnih hitova. Svaki izvodjač je tim hitovima davao svoju notu koja je barem jednim delom doprinosila popularizaciji tog muzičkog dela. Problem u takvim izvedbama nastaje kada dozvola o obradi nije regulisana od strane autora ili publishera, kako bi autor imao naknadu od te izvedbe, a ne samo izvodjač. Autori na našim prostorima su većinom ograničeni na dva izvora prihoda: tantijemi kolektivnih organizacija i radu na novim pesmama. Mnogi od njih nisu zadovoljni zbog česte netransparentnosti podataka o emitovanim pesmama od strane TV i radio stanica, koje se još rade manuelno, što uvek ostavlja prostora za manipulacije.
Kako navode u EMDC-u poznato je da neki strani autori mogu da i na osnovu jednog hita žive od istog do kraja života,
dok kod nas autori sa stotinama popularnih pesama to često nisu u prilici.
- Svesni smo da neki od najpopularnijih domaćih hitmakera teško žive i da su na rubu egzistencije, većina kao legende domaće muzičke scene. Jer, ključna stvar za legalno snimanje i reprodukciju tzv. covera jeste naknada autoru za isto, uz dozvolu i saglasnost. Kada je u pitanju YouTube, koji je video platforma, dolazimo i do trenutka sinhronizacijskih prava - dakle sinhronizacija autorskog dela uz sliku/video i novonastali zvuk u slučaju covera. Pored toga, kada su u pitanju i druge platforme poput Spotify, Deezer, Apple Music... važno je da izdavač poseduje i mehaničku licencu. Na Balkanu smo imali tu sreću da uživamo cover kulturu, a sad uz pomoć naše kompanije EMDC Network, koja je već preko 10 godina prisutna kao trendseter u domaćoj muzičkoj industriji - kao distributer, ali kasnije i kao muzički publisher kroz EMDC Publishing, licence za snimanje covera postaće najjednostavniji deo procesa. On će biti potpuno automatizovan - izaberete način naknade, mi svu papirologiju završimo, prijavimo cover u kolektivne organizacije. I tako od tog momenta autori umesto da na nijedan način profitiraju, imaju 3 načina za finansijski profit od novih izvedbi (zavisi od kategorije obrade, to su u nekom slucaju fiksno plaćanje, tantijemi od online streamova/ pregleda i tzv. Airplay tantjemi).
EMDC Network je baš zato razvio tzv. "Cover licensing" platformu, pomoću koje izaberete delo najpopularnijih muzičkih autora na Balkanu, kroz sistem pretrage ili na Vašu inicijativu, te u par jednostavnih koraka kroz vrsti licence i plaćanja, dodjete do svih potrebnih dokumenata za validno korišćenje autorskog dela, kao i distribuciju istog. Iz EMDC-a pozivaju da se pre svega poštuje rad autora iz cele regije, te da potom svi uživamo u novim izvedbama njihovih muzičkih dela. Ističu i da će ova platforma postati još jedan stabilan izvor primanja domaćih autora - uz želju da svi legalno koriste njihova dela.
Kako kažu, mnogi, čak i u muzičkoj industriji često ne prepoznaju razliku izmedju duhovnog i materijalnog vlasništva:
- Većina osoba, čak iz muzičke industrije, navode dalje iz EDMC-a, ne zna da od pevača koji je prvi izveo jednu pesmu, autor može dati dozvolu drugim izvodjačima za još neograničen broj izvedbi studijski i da se tu izvodjač uopšte ne pita. Jer autorsko pravo na tu pesmu, tj tekst i kompozicija, nisu vlasništvo pevača, nego autora. Čak je po zakonu ilegalno kupiti autorsko delo (osim imovinskog prava na muzičkom delu). Jedini izuzetak za eksluzivnost izvođača na jednu pesmu, moze biti da se u ugovoru između njega i autora navede klauzula za Ekskluzivnost, što u praksi može biti 2 godine od objavljivanja prve izvedbe. Ali nakon isteka perioda te klauzule, autor odnosno publisher, mogu davati dalje licence za nove obrade. Ili naravno, ako je izvodjač sam sebi uradio pesmu, može da je zadrži samo za sebe ako želi. Izvođač plaća samo „pravo prvog izvodjenja“, što znači da može da snimi pesmu u studiju, napravi video spot koji će biti sinhronizovan sa studijskom verzijom izvedbe i to je sve! Za svaku narednu novu izvedbu i objavu na YouTube ili drugim platformama, izvodjač nema dozvolu, zaključuju u EMDC-u.
Platforma EMDC nalazi se na adresi https://licence.emdcpublishing.com
Telegraf.rs