"Elvis je kreten": Kako je "kralj rokenrola" našao pametan način da zaradi na svojim kritičarima

Na novcu ne piše odakle je

Foto: kpa Publicity / United Archives / Profimedia

Iako su milioni obožavali Elvisa Prislija od sredine 1950-ih, muzičar je okupio i priličan broj oštrih kritičara.

Prisli je svoj prvi komercijalni proboj imao 1956. godine kada je objavio 'Heartbreak Hotel'. Muzičar je postigao umereni uspeh sa 'That's All Right' 1954. godine, a radio di-džej Djui Filips je tvrdio da je primio preko 40 poziva kada je puštao pesmu u etru, sa pitanjem ko je misteriozni pevač. Međutim, 'Heartbreak Hotel' je doneo Prisliju prvo mesto na Billboard top 100 i drugo mesto na UК Singles Chart.

Njegova sledeća tri singla takođe su zauzela prvo mesto na Bilbord top 100: ‘I Want You, I Need You, I Love You’, ‘Don’t Be Cruel’, and ‘Hound Dog’. Prisli je brzo stekao međunarodnu slavu, stekavši titulu „Кralja rokenrola“.

Afroamerička muzika je u velikoj meri inspirisala Preslijev zvuk, čime je, prema nekima, predstavljao pretnju za belu američku omladinu. Njegovi nemirni bokovi su smatrani previše seksualnim za konzervativnu publiku, a čak je i Кatolička crkva napisala tekst pod nazivom „Čuvaj se Elvisa Prislija“. Muzičareva izvedba 'Hound Dog' na The Milton Berle Show bila je toliko kritikovana da su je izveštaji opisali kao "užasan nedostatak muzikalnosti", "vulgarnost" i "animalizam".

Uprkos reakciji, Prisli je branio svoje poteze:

- Ja ne kotrljam svoje bokove - ono što oni zovu 'okretanje karlice' - moja karlica nema nikakve veze sa onim što radim - rekao je.

- Ja samo – dobijam ritam kroz muziku. Igram jer uživam u onome što radim.

Međutim, pritisak je bio sve veći, a sudija na Floridi je čak zapretio da će uhapsiti pevača zbog njegovih pokret. Prema Preslijevoj bivšoj devojci, Džun, "Sudija je smatrao da su Elvisovi plesni pokreti neprihvatljivi za tinejdžersku publiku, i naredio je Elvisu da ublaži svoj nastup".

Pevaču 'Love Me Tender' takođe su više puta pretili kidnapovanjem i smrću. Biograf Кris Hačins je izjavio da je jednom prilikom „anonimni pozivač upozorio na zaveru da ga otmu. FBI je jedva imao vremena da reaguje pre nego što je upućen drugi poziv. […] Ubrzo nakon toga, stiglo je treće upozorenje, ovog puta u kojem se tvrdilo da će Elvis biti upucan na sceni.”

Foto: Entertainment Pictures / Entertainment Pictures / Profimedia

Postalo je jasno da Presli ima mnogo mrzitelja pored svojih obožavatelja. Međutim, ovo je navelo njegovog menadžera, pukovnika Toma Parkera, da pronađe pametan način da na njima zaradi. Nesiguran koliko će dugo trajati Prislijeva slava, Parker je odlučio da iz njega izvuče što više novca. Menadžer je potpisao ugovor sa kompanijom Saperstajn koja je prodavala filmsku i muzičku robu za 40.000 dolara, kako bi Prisli postao brend.

Do kraja 1956. Prislijeva roba, koja se kretala od nakita do gramofona, a donela u je preko 22 miliona dolara. Parker je uzeo 25%, ali to mu nije bilo dovoljno - morao je da bude ambiciozniji.

Odlučio se za bedževe koji su izražavali ispisana anti-Elvis osećanja. Na značkama su pisale izjave poput „Mrzim Elvisa“ i „Elvis je kreten“. Parkerov smeli plan je uspeo, a kada je Кralj bio primoran da napravi dvogodišnju pauzu od muzike da bi služio u vojsci, profit je ostao visok zbog kreativnih marketinških napora njegovog menadžera.

(Telegraf.rs)