Intervju Margite Stefanović iz '86: Zašto je "Ti si sav moj bol" muška pesma, a EKV opozicija
Takođe je tada objasnila zašto će Bajaga opstati na muzičkoj sceni
Jedna od najznačajnijih muzičarki iz vremena Novog talasa bila je svakako i Margita Stefanović. Klavijaturistikinja EKV-a je dala veliki doprinos rokenrol sceni bivše Jugoslavije, a intervju za "Glas omladine" 1986. godine govorila je o stvaralaštvu svoje grupe.
Za nju, pesma "Ti si sav moj bol" je muška pesma. A objasnila je i zašto.
- Kad kažem muška, mislim užasno energična, ona koja nosi. Još jedna od pesama koja se meni nije dopala, ali Milan (Mladenović) i Bojan (Pečar) su istrajali u insistiranju na njoj.
Što se tiče "Stvarnog sveta..." Milan je napunio dosta godina, dostigao neki stepen umetničke zrelosti u onome čime se bavi i smogao snage da bude na sceni nežan, hladan ili jak kao što je oduvek bio ili čak smešan samom sebi ili drugima. Da ima malo samoironičnu distancu koja ne škodi - navela je Margita, a prenosi Yugopapir.
U pesmi "Grad" u jednoj od strofa Milan recituje delove iz Biblije.
- "Grad" je pesma o postatomskom dobu i čoveku koji potpuno sam, praznih ruku, ide po pustinji. Na njemu je puno metala, kao na Mad Maxu, ali još više. Ne primećuje ništa oko sebe i jedino ga pokreće vetar, koji se povremeno pojavi okrenut njemu u lice.
Biblijski deo je prema Jevanđelju po Jovanu (3/8) i glasi: "Vetar diše gde hoće i glas njegov čuje, odakle je ne znam i gde mu je kraj, tvoj dah kuda ide, dal' meni se javlja, ko zna". U suprotnosti je sa "Sobom" gde te muzika upućuje na samog sebe. Ovo je pesma o čoveku koji ne može da stigne do sebe i sazna...
I sama nemogućnost sopstvenog sagledavanja užasno je ljudska - navela je Margita.
Na pitanje da su neke njene deonice i aranžmani nezavršeni i nelogični, Stefanovićeva je imala odgovor.
- Nisu nelogične. Kao kad složiš rečenicu na ovaj ili onaj način i svi to prepoznaju kao tvoj književni rukopis. Isto tako postoji i muzički rukopis. Npr. čovek koji obara svetske rekorde u raznim stvarima. Prince, pravi veliku, prepoznatljivu i nelogičnu muziku. Jedino merilo je da se njemu baš takva dopada, bez obzira što ne valja ili je imbecilna.
Najbolje objašnjenje ti je ovaj i naš intervju. Npr. ako si ti neraspoložen ja ću ili da se potrudim i utvrdim zbog čega si u takvom raspoloženju i biti s tobom neraspoložena, ili ću se odmah baciti u depresiju. Isto se dešava u sviranju: ako jedan od nas u grupi krene u stranu, ne postoji nikakav aranžman koji će nas odvući u racionalnu svirku. Zato najčešće sviraš kao čovek sa kojim radiš. Zato i volim Bojanovo prepoznatljivo sviranje basa. Tako ne svira niko, čak ni Neša Japanac, koji je fantastičan - navela je Margita.
Pričala je i o komunakaciji sa publikom.
- Milan nije komunikativan čovek u smislu da na koncertima priča viceve ili zabavlja ljude. Bojan jeste takav, ali nije u poziciji i ne želi da to radi. Ponekad učini nešto na tom planu, od čega Milan i ja poludimo. Jer to je rasprodaja naše priče na koju smo užasno sebični.
Nije to svesno uzdržavanje, ali takvi smo. Možda će jednom i postojati ta verbalna komunikacija sa publikom, kao što pre dve godine ne bih svirala pojedine pesme, niti znala da ih napravim - navela je Margita.
Margita je objasnila zašto je EKV opozicija i zašto će Bajaga opstati na muzičkoj sceni.
- Ekatarina jeste opozicija, ali ne namerna. Nismo sedeli i definisali šta je u stvari naš rock and roll i pravili nešto suprotno od toga. Mi smo, a i ja sama, vremenski jako uslovljeni. Godinama, događajima kod nas i u svetu. Narativnost koja je postojala proisticala je baš iz takvog vremena kakve su bile osamdesete. Sećaš se Šarlove "Ona se budi" i stripa koji je Kordej radio na osnovu te pesme. Sve to posedovao je i Bora, koji je u to vreme harao Jugoslavijom.
Ako smo i postali opozicija, to je zbog opšteg trenda, zbog činjenice da, recimo, Jugoton podržava grupe kao što je Plavi orkestar ili Crvena jabuka i sve što dolazi iz Bosne. Oni jesu divna, superprofesionalna kuća, najbolje rade posao, ali pitam se koja će od tih ideja opstati kroz godinu dana, osim Riblje čorbe, Bijelog dugmeta, tih giganata, dinosaurusa, mastodonata i kako su ih već sve nazivali. Opstaće i Bajaga kao kabaretski sled dešavanja, dobrih muzičara i zabavljača. Dobro je što on nema nikakvih drugih ideja osim zabave - navela je Margita Stefanović.
(Telegraf.rs/Yugopapir/Miladin Lazović, snimio: Goran Basarić (Glas omladine, 1986.))