Džez se ne sluša u Srbiji? Pa, ovog leta dobijamo 16. džez festival i izvođači su vrhunski
Ni u ovom vremenu u našoj zemlji ne nedostje izuzetnih, talentovanih i školovanih mladih muzičara koji sviraju vrhunski džez
U nekoliko intervjua koje sam nedavno uradio sa značajnim imenima iz sfere domaćeg džeza, govorili smo između ostalog i o gašenju džez klubova u Srbiji. Samo u Beogradu tokom devedesetih godina, bilo je više od deset takvih klubova, a danas ne postoji nijedan. Možda mnogi nisu upućeni, ali u Srbiji je džez počeo da "živi" samo par decenija nakon prvih javnih izvođenja te muzike u Americi, gde je i nastao.
Svojevremeno sam imao priliku da razgovaram sa Mihailom Mišom Blamom, džez muzičarem svetskog ranga i velikim poznavaocem istorijata te muzike, a povodom promocije njegove fenomenalne knjige "Jazz u Srbiji 1927-1944". On je tada istakao da džez jeste nastao u Americi, ali je opstao zahvaljujući Evropi, jer nijedan muzički žanr na američkom tlu, nije toliko osporavan, pa i zabranjivan kao što je to slučaj sa džezom.
Zabranjivan je kasnije i u novonastalim komunističkim zemljama, pa tako i u FNRJ, nakon Drugog svetskog rata nije bio dobrodošao, jer je smatran zapadnom propagandom. Pa čak i u današnje vreme, zabranjen je u Severnoj Koreji i u mnogim islamskim zemljama. Posebno je interesantno da je džez najmanje prisutan u Africi, koja se smatra kolevkom te muzike.
Što se tiče predratne Jugoslavije, već 1920. godine oformljeno je "Muzičko društvo Lira", kojim je rukovodio Jovan Frajt, a 1927. će Rafael Blam, otac Miše Blama, oformiti orkestar "Studentski Miki Džez" i to se uzima za početak džeza u Srbiji. Ako uzmemo u obzir tako dugu tradiciju, svakako da možemo biti ponosni, a možemo se ponositi i imenima iz sfere džeza koja su potekla sa ovih prostora, a stekla su svetsku slavu, poput Duška Gojkovića, Stjepka Guta ili već pomenutog Mihaila Blama.
Ni u ovom vremenu u našoj zemlji ne nedostje izuzetnih, talentovanih i školovanih mladih muzičara koji sviraju vrhunski džez, ali svakako zabrinjava činjenica da je sve manje mesta na kojima bi mogli svirati i tako publici predstavljati svoje ideje i dostignuća. Ono što u tom smislu ohrabruje, jeste da danas više gradova u Srbiji ima svoj džez festival, pa i pored toga što su neki već ugašeni, trenutno u našoj zemlji postoji petnaest festivala koji imaju međunarodni karakter i to u gradovima: Beograd, Valjevo, Pančevo, Novi Sad, Niš, Kragujevac, Kraljevo, Šabac, Subotica, Sombor, Bavanište, Kosovska Mitrovica i Kikinda, s tim što u Beogradu i Kragujevcu postoje dva festivala.
Od ove godine i Užice dobija svoj džez festival pod nazivom "Bazzum užički džez festival 2022". koji će se održati od 28. do 30. juna. Kako mi je preneo Vladimir Stojić, predsednik Udruženja ljubitelja džeza u Užicu, to udruženje je nastalo, danas već davne, 1993. godine, organizovanim okupljanjem grupe istinskih zaljubljenika u džez muziku. Od 2013. godine, udruženje je ponovo reorganizovano i počelo je obavljati određene godišnje aktivnosti u svom gradu. Želja je bila da se u Užicu napravi ozbiljan džez festival. I nakon mnogo godina želja i rada, danas su tu, pred prvom ozbiljnom manifestacijom takve vrste u njihovoj organizaciji.
”BAZZUM" će tako postati šesnaesti džez festival u Srbiji, a održaće se u užičkom Narodnom pozorištu.
Nastupiće muzičari koji su mahom uradili svoja nova cd izdnja, tri benda i u inostranstvu, izuzetnog kvaliteta i odličnih kritika.
U pitanju su muzičari vrhunskog obrazovanja, izvestan broj profesora po vokaciji, koji stvaraju muziku koja za osnovu ima izvorni džez.
U duplom dnevnom koncertnom programu nastupiće:
28.jun
19:30 Hot Club of Belgrade
21:30 Vladimir Maričić kvartet
29. jun
19:30 Max Kochetov kvartet
21:30 Dragan Ćalina kvartet
30 jun
19:30 Ivan Radivojević kvartet
21:30 Sanja Marković septet
Prateće manifestacije:
27.jun
18:30 Koncert na Trgu partizana „Jazz Blanse“ i „Jazz Republik“ kao najava predstojećeg džez festivala
28.jun
16:00 GKC: Otvaranje izložbe slika na temu džeza Dragana Nešića – ULUS
16:30 GKC: Promocija knjige „Jazz face“ Voje Pantića
29.jun
16:00 Velika sala Grada – „workshoop“ predavač Vladimir Maričić
30.jun
16:00 Narodna biblioteka Užice – Otvaranje legata Žarka Petrovića
S obzirom da džez danas važi za priznatu umetničku muziku, koja se izučava u svetu na mnogim školama i akademijama, pa tako i kod nas od 2012. godine pri Fakultetu muzičke umetnosti u Beogradu, postoji i radi Katedra za džez i popularnu muziku, svakako raduje činjenica da će i ovaj deo Srbije imati svoj džez festival na kome će publika moći da čuje neka od vrhunskih imena iz te oblasti.
(Telegraf.rs)