"Nek Crno bude sinonim za slavu": Kako je jedan film razotkrio potrebu svih potomaka bivših robova
Vizuelni album o kome ceo svet priča
Bijonse je pre dva dana objavila"Black Is King", vizuelni album koji je obeležio njen rad na muzici za film "Kralj lavova: Dar". "Black is King" kritičari nazivaju "velikim delom afričke dijaspore i njenog jedinstva, ponosa i kreativne moći".
Još pre nego što je album/film objavljen, Bijonse su napali kritičari sa svih strana da "prisvaja afričku kulturu", koja joj kao Amerikanki navodno ne pripada. Drugi su branili njeno pravo na afričko nasleđe, a sada kada je film izašao ljudi crne boje kože ističu vrlo važan problem koji stoji iza njega - većina njih ne zna odakle zaista dolaze.
Najsrećniji među njima svoje poreklo mogu da otkriju tek do prvog čoveka koji je kao rob doveden u Zapadnu "civilizaciju", ali ne pre toga. Iz kog su dela Afrike potekli, koja bi jela trebalo da im budu tradicionalna, koji jezik maternji, zna samo veoma mali procenat ljudi.
Upravo su se zato mnogi pronašli u Bijonsinom filmu, zapravo u potrebi koja iz njega isijava - onima koji su iščupani iz korena sa prvim robovlasničkim brodom, potrebno je da pripadaju negde, da popune tu prazninu u svom identitetu.
I stoga većina kritičara, naročito crnih kritičara, koji jedini zaista razumeju to osećanje, danas brani Bijonse, njen film "Black is King", fascinaciju afričkom kulturom - onom koja je ukradena od svake crne osobe koje vodi poreklo od roba, bilo u Americi, ili Evropi.
Punih 90 minuta predivnih scena imaju dva cilja - da pošalju poruku afričkoj zajednici širom sveta da prouči i prigrli bogatu kulturu svojih predaka, kao i da ih sve poveže u jedno globalno bratstvo i sestrinstvo.
Priča se vrti oko mladog afričkog kralja koji je prognan iz svoje porodice u "svet koji ne prašta". Kako bi povratio tron i identitet, on mora da nauči lekcije iz prošlosti koje su mu ostavili njegovi preci. A pošto se ova priča odvija u Bijonsinom svetu, te lekcije se odnose i na to kako biti žena, na majčinstvo, a prate ih na brojne i brojne kutur odevne kombinacije i Rols-Rojs, piše Los Anđeles Tajms.
Priča počinje "nekada davno" u Africi, gde skromna pletena korpa pluta rekom. U njoj je kraljevska beba, maleno nebesko biće. Bijonse je tu, na obali reke, u lepršavoj haljini, da primi detence. Na neki način, ona simboliše prirodu i zemlju, ali i tada, i tokom celog albuma, pokazuje koliko je njena zvezdana moć velika. Jednako moćna je i poruka koju želi da pošalje ovim albumom, a koja nema veze sa njenom sopstvenom slavom - životi crnaca su bitni, #BlackLivesMatter.
- Blagoslovi telo rođeno nebesko, prelepo u crnoj materiji - kaže ona dok gleda bebu.
- Crna je boja kože moje prave ljubavi. Lokne u kosi su vekovima skupljale molitve kroz dim. Dobrodošao si da dođeš sebi kući. Neka Crno bude sinonim za slavu - kaže ona.
Ozbiljna pitanja kao što su rasa, rasizam i kulturna afirmacija Bijonse je stavila u svet popa, a da li će to biti problem za kritičare, ostaje da se vidi.
"Black Is King" je kolaž sačinjen od vrlo detaljno snimljenih spotova i plesnih sekvenci, koje povezuje jedna ideja. Na njemu su, osim Bijonse, radili i vrlo poznati umetnici kao što su Lord Afrixana i Wizkid, potom Kendirk Lamar, Farel VIlijams, Čajdliš Gambino i njen muž Džej Zi.
Njena muzika se kreće od afričkih sela i gradova prepunih straćara, do pustinja, luksuznih vila, zamišljanjima Rajskog vrta, ali i geta. Kroz ovaj vizuelni album proteže se poezija pesnikinje Varsan Šajr i dijalozi iz "Kralja lavova", koji zvuče mnogo dublje i smislenije sada kada ih ne izgovaraju animirane mačke.
Bijonse je zvezda ovog albuma, ali u njemu se pojavljuje mnogo ljudi, što anonimnih plesača, što svetskih zvezda kao što su Lupita Njongo, Keli Rouland, Naomi Kempel, što pevačicine porodice - muža, troje dece i majke. Bijonse je, inače, ovaj album posvetila svom jedinom sinu Siru.
Produkcija, koja je držana u tajnosti, trajala je godinu dana, a album je sniman širom sveta - od Njujorka, Los Anđelesa, Londona, Belgije i, naravno, Afrike.
Film je stigao u vrlo bitnom istorijskom trenutku za Sjedinjene američke države, koje konačno moraju da se suoče sa problemima koje ima crna zajednica i sistemskim rasizmom, diskursom koji dolazi sa najviših nivoa vlasti, a podržava dominaciju bele kulture, kao i policijskom brutalnošću.
Ipak, "Black Is King" je produciran od strane Diznija, te je fokus mnogo više stavljen na crnački ponos i promociju crne kulture, nego na BLM proteste.
- Događaji koji su se odigrali 2020. godine učinili su poruku ovog filma mnogo važnijom. Verujem da kada mi, crni ljudi, budemo rekli naše priče, pomerićemo osu sveta i ispričati našu stvarnu istoriju - generacijskog bratstva i bogatstva duše - koji se ne nalaze u našim knjigama iz istorije - napisala je Bijonse na Instagramu.
(Telegraf.rs)