Pre 40 godina, u socijalističkom mraku, Idoli su izveli prvi gej hit
Mnogi nisu ni primetili homoseksualne aluzije koje je donela pesma o dečku kojeg retko viđate sa devojkama
Pre 40 godina, 5. juna 1980. godine objavljen je singl Idola “Retko te viđam sa devojkama”. Kao po onoj strategiji da vesela muzika ispod površine krije ozbiljan tekst, mnogi nisu ni primetili homoseksualne aluzije koje je donela pesma o dečku kojeg retko viđate sa devojkama.
Godinu dana pre, 1979, na sjajnom debitantskom albumu Prljavo kazalište imalo je pesmu “Neki dječaci” čiji refren poručuje “ja sam za slobodnu mušku ljubav”, kojom je maloletni Jasenko Houra preduhitrio i današnju borbu za prava istopolnih zajednica te kao dete govorio temu o kojoj se dotad nije nije bilo reči, a kamoli pevalo u javnom prostoru.
On i Vlada Divljan bili su začetnici novoga oslobodilačkog pokreta u tematskom širenju mogućnosti domaćeg roka, kojeg, što su i sami priznavali, ne bi bilo bez prethodnih poduhvata sjajnih ljubljanskih Buldožera koji su od 1975. rušili tabue i otvarali prostor za dolazak punka i novog vala. Zajedno s probojem Bijelog dugmeta koje je domaću rok-scenu pretvorilo u sampstalnu i isplativu industriju, stvoreni su preduslovi da domaća srednja struja dobije probojnu i atraktivnu alternativu mladih snaga koje su uskoro i same postale deo te uspešne srednje struje, piše Večernji list.
Upravo na ovom primeru vidi se što nam već godinama nedostaje; veći i brži uspeh i proboj alternativne na pozicije srednje struje, i u umetnosti i u društvu, kako se to događa u Velikoj Britaniji ili SAD. Jer, kako je neko davno rekao, “alternativa koja ne postane mainstream nije dobra alternativa”. I dok je danas nekima sramota biti uspešan na tržištu, tadašnje mlade zvezde novog talasa vrlo brzo postale su i komercijalne uzdanice rok-scene, s rasprodatim koncertima i hitovima koji su danas klasici poput spomenute “Retko te viđam sa devokama”.
Nije bio paradoks, nego dokaz otvorenosti Gorana Bregovića, što je upravo on producirao drugu verziju singla Idola, a krajem 1980. na albumu Bijelog dugmeta “Doživjeti stotu” uvrstio mnoge slične moderne sviračke, aranžerske i producentske postupke u zvuk najuspešnije grupe Jugoslavije.
(Telegraf.rs)