Muzički momenti koji su obeležili proteklu deceniju: Suđenja, tajni albumi i strimovanje do besvesti
Od 2010. do 2020. umetnici su stekli potpuno novu pozicije moći i prava nad svojom muzikom
Časopis"Rolling Stone" objavio je listu najvažnijih momenata koji su obeležili proteklu deceniju, barem kada je muzička industrija u pitanju.
Po njihovom mišljenju, od 2010. do 2020. godine mnoge stvari su se promenile - početnici su srušili stare hijerarhije, sveže ideje uzdigle su se u prvi plan, umetnici su stekli potpuno novu pozicije moći i prava nad svojom muzikom, tehnološke kompanije su promenile stare stragegije, a muzički posao u celosti ponovo je počeo da donosi novac.
Dinamika između muzičara, fanova i rukovodilaca u industriji nikada više neće biti ista, zahvaljujući stvarima koje su se odigrale u protekloj deceniji. Ovo su, hronološki, neki od ključnih događaja koji su sve promenili:
Januar 2010: Ticektmaster i Live Nation su postali jedan gigant
Ministarstvo pravde Sjedinjenih država moralo je da odobri kontorverzno spajanje između ova dva glavna igrača na polju organizacije velikih događaja, kakvi su koncerti megazvezda. U pitanju je bio posao vredan 4.4 milijarde dolara.
Novembar 2010: Bitlsi su konačno stavili svoju muziku na iTunes
Nakon što su godinama bojkotovali digitalni svet , Bitlsi su svoj katalog stavili na Apple’s iTunes. Ovaj unosan potez nije samo bio pobeda za ljubitelje Bitlsa, već i znak neprolaznosti prodavnica digitalne muzike - barem za sada.
Mart 2011 - Friday, Friiiiday
Bezazlena pesma koju je snimila 13-godišnja Rebeka Blek postala je viral koji su mesec dana apsolutno svi slušali.
Jun 2011 - U2 turneja 360 stepeni postavila je novi standard za koncerte
Od 2009. do 2011. U2 je sa sobom vukao metalnu konstrukciju, koja oblikom podseća na svemirski brod, na svaki nastup svoje svetske turneje. Ova struktura, uparena sa LD svetlima i dvosatnim nastupom čija je koreografija detaljno uređena, pomogao je bendu da obori sve rekorde posećenosti na više od 60 mesta, i to u vreme kada je prodaja muzike naglo opadala. Mnogi su ubrzo počeli da kopiraju U2, a cene karta su znatno porasle.
Jul 2011 - Spotify
Servis za strimovanje Spotify predstavio se svetu, izašavši iz okvira svoje rodne Švedske. Iako u početku niko nije znao šta je to zapravo, Spotify je ubrzo postao najpopularnija muzička platforma u SAD, sa preko 248 miliona koristnika širom sveta i agresivnim planom rasta za narednu deceniju.
Proleće 2012 - "Call Me Maybe" je postao viral, a onda opet, i opet, i opet
Kanadska pevačica Karli Rej Džepsen plasirala je pesmu "Call Me Maybe" koja se odmah našla na vrhovima top lista, prikupljajući pohvale drugih izvođača i darujući joj globalnu bazu obožavatelja.
Pesma je odjednom dobila kavere sa svih strana - obradili su je Džastin Biber, Keti Peri, Džejms Franko, bejzbol tim Univerziteta Harvard.
April 2012 - Hologram Tupaka na Koačeli odveo je industriju u sasvim druge vode
Sa Snup Dogom i Doktorom Dre je 2012. godine na Koačeli nastupio i Tupak, naravno, kao hologram. Specijalni efekti koji su na pozornicu vratili repera, preminulog 1996. godine, koštali su između 100.000 i 400.000 dolara.
Ovaj hologram uveo je trend ponovnih nastupa pokojnih umetnika, poput Roja Orbisona ove i Vitni Hjuston sledeće godine.
Zima 2012 - "Gangnam Style" otvorio je vrata svetskoj muzici
Postoji popularno, postoji viralno i postoji Psy-jev udarni hit "Gangnam Style" koji je milionima ljudi šriom sveta otkrio korejsku pop muzičku scenu u samo jednom video spotu i ludačkom plesu.
- Kada smo napravili koreografiju, zvali smo je "konjski ples". Rekao sam reditelju: "Hej, ovo je konjski ples, daj da nađemo neko konjsko mesto. Na taj način može da bude više jeftino, više urnebesno. Pa smo to i uradili" - rekao je Psy za Rolling Stone.
Februar 2013 - Zbog "Harlem shake" elektronska dens muzika postala je mejnstrim
Odmah nakon "Gangam stajla" internet mim u kome grupa ljudi pleše na isečke pesme "Harlem šejk" osvojila je internet. Mim su kopirali brojni ljudi širom sveta. Hiljade "Harlem šejk" video verzija su objavljivane na Jutjubu svakog dana. Učestvovale su i slavne ličnosti poput Stefana Kolbera ili Džimija Felona.
Zima 2013 - Diznijeva pesma postala je globalni hit, nagrađen Oskarom
Muzika se u 2013. dobro prodavala, toliko da su rukovodioci govorili kako ih sve podseća na "dobra stara vremena". Ipak, pesma iz Diznijevog crtaća "Zaleđeno kraljevstvo" (Frozen) je "oduvala" sva očekivanja kada je prodata u više od milion primeraka. Sama "Let it Go" strimovana je stotine miliona puta, a nagrađana je i Oskarom.
Ken Bant, predsednik Dizni media grupe, rekao je za "Rolling Stone" da kompanija nije planirala da pesme iz "Zaleđenog kraljevstva" postanu fenomen, ali su bili svesni da imaju u rukama "poseban film sa neverovatnom i emotivnom muzikom".
Decembar 2013 - Novi album Bijonse iznenadio je ceo svet
Bez upozorenja Bijonse je objavila 14 pesama i 17 video spotova, koje je nazvala "vizuelni album", nazvan samo "Bijonse", i na kome su joj saradnici bili njen muž Džej Zi i ćerka Blu Ajvi, koja je tada imala samo dve godine.
Album, koji je opisan kao "nelinerarno putovanje kroz misli i vizije Bijonse", doprineo je da već naredne godine gomila umetnika (poput Rijane, Solanž, Kendrika Lamara) takođe objavi albume iznenađenja, koji nisu imali nikakvu prethodnu najavu, shvativši da albumi "iz vedra neba" mogu imati podjednako veliki uticaj kao i meseci pažljivo planirane kampanje.
Januar 2014 - Nije trebalo da pobedim ja, nego ti
Američki hiphoper Maklemor osvojio je četiri Gremi nagrade na ceremoniji 2014. godine, uključujući i onaj za najbolji rep album, ali ono što su ljudi zapravo upamtili jeste poruka koju je nakon toga poslao svom kolegi Kendriku Lamaru, koji je takođe nominovan te godine.
- Opljačkan si. Želeo sam da ti pobediš. Trebalo je da ti pobediš. Čudan je i loš osećaj što sam te ja opljačkao - napisao mu je on.
Obraćajući se publici putem društvenih mreža Maklemor je ponovio da "Lamar zaslužuju najbolji rep album". Ovaj događaj ukazao je da snaga individualnih umetnika raste i da, po prvi put, postaje jača od medijskog diskursa i uticaja koji ceremonije i nagrade imaju.
Leto 2014 - Šon Mendes postaje superzvezda za samo 6 sekundi
Tinejdžer iz Kanade Šon Mendes privukao je više od pola milijarde pregleda na aplikaciji Vine za kavere Džastina Bibera i Eda Šerina koji su trajali samo 6 sekundi. Naravno, skauti su ga odmah pronašli, dobio je menadžera i u narednim godinama katapulturan u vrh muzičke industrije.
Septembar 2014 - 500 miliona fanova dobilo U2 album koji nisu hteli
Pola milijarde ljudi dobilo je na svojim iTunes profilima neželjeno preuzeti album "Pesme nevinosti", benda U2. U pitanju je bio Apple-ov PR štos, koji im se donekle obio o glavu. Bio je prepun tehničkih propusta i javnih protesta korisnika koji su potez nazvali "gorim od mejl spama". Kompanija je u već narednoj sedmici morala da objavi instrukcije kako izbrisati album. Ali kako je muzički producent Džimi Ovin objasnio, trik je sa sobom nosio poruku i to veoma jaku.
- U našem vremenu nema mnogo roka, tako da ono što je bend pokušao da uradi jeste da prkosi gravitaciji. I koje god alate da za to koriste, neka koriste - kazao je on.
Od 2014. do sada - Sudski spor doveo u pitanje muško-žensku dinamiku u muzičkoj industriji
Pevačica Keša tužila je 2014. godine svog producenta Dr Luka, tvrdeći da ju je "seksualno, fizički, verbalno i emotivno zlostavljao, do tačke da je gotovo izgubila svoj život". Dr Luk je sve porekao. Sudski proces traje već godinama, ne samo u sudnici, već i u javnoj sferi, gde su mu težinu dale i umetnice poput Tejlor Svift, Lejdi Gaga, Kejti Peri. Proces je doveo i do toga da se otvori priča o polovima i dinamici moći koja postoji u muzičkoj industriji.
Novembar 2014 - Tejlor Svift objavila rat strimovanju muzike
Tejlor Svift je naglo povukla ceo svog katalog za Spotifaja u znak protesta protiv besplatnog strimovanja.
- Muzika je umetnost, a umetnost je važna i retka. Važne i retke stvari su vredne. Vredne stvari treba platiti - rekla je ona.
Tejlor Svift se vratila na Spotifaj 2017. godine, ali je njeno trenutno odsustvo podstaklo industriju da se zamisli i shvati koliko moći umetnici mogu da imaju i u eri strimovanja.
Februar 2015 - Hip hop drama postala je TV hit godine
FOX serija "Carstvo" (Empire), koja govori o porodici, novcu i repu, zauzela je važno mesto u popularnoj kulturi te godine, pokazavši da se javlja nova simbioza muzike i zabave.
Mart 2015 - Ne krasti tuđe tekstove
Sud u Los Anđelesu odlučio je da je Robin Tik "ukrao" hit Marvina Gaja "Got ti Give iz Up" iz 1977. godine, kada je napisao sopstveni viral "Blurred Lines" sa Farelom Vilijamsom i T.I. Odluka je šokirala javnost, a Tiku je naređeno da plati multimilionsku kaznu Gajovim naslednicima.
Muzička industrija upozorila je da će efekat ove presude dovesti do brojih tužbi za povredu prava - što se manje-više i desilo.
Mart 2015 - Maraja Keri i Džejms Korden zapevali u kolima
Maraja je pristala da bude pionirka novog segmenta emisije "Večernji šou sa Džejmsom Kordenom", nakon što joj je Korden pokazao klio u kome sa Džordžom Majklom peva u kolima. Samo nekoliko minuta dug segment "Carpool Karaoke" postao je pravi hit.
Naredne godine Apple im je platio ekskluzivnu licencu. Ovo je bila jasna sugestija da će se budućnost muzike odvijati u nekonvencionalnim novim oblicima medija.
Novembar 2015 - Teroristički napadi zauvek su doveli u pitanje bezednost posetilaca koncerta
Teororistički napad na kocertu Eagles of Death u Parizu ostavio je za sobom skoro 100 žrtava. Dve godine kasnije bomba je ubila 22 ljudi na kocertu Arijane Grande u Mančesteru, a nešto kasnije napadač je otvorio vatru na festivalu u Las Vegasu na Route 91 Harvest festivalu - stradalo je 58 posetilaca koncerta. To je dovelo da se provera sigurnosti na koncertima odvede na sasvim drugačiji nivo, tako da se sada koriste i psi tragači, i anti-dron tehnike.
Dok je ranije sigurnost na koncertima podrazumevao kontrolu mase, sada se javila potreba da se i masa zaštiti od napada.
Od 2016 do sada - Živela rijunion turneja rok bendova
Aksel Rouz verovatno je obeležio dekadu kada se pojavio na Guns N’ Roses rijunion koncertu u Los Anđelesu, i to sa nogom u gipsu, koju je uspeo da slomi nekoliko dana ranije tokom probe. Svirke uživo ponovo su postale najunosniji posao za muzičare, što je dovelo do čitavog niza ponovnog okupljanja bivših rok bendova. Shvatili su da je mlada publika, koja trenutno ima novca za razbacivanje, vrlo spremna da dobro plati da ih čuje kako sviraju uživo.
Februar 2016 - "Popraviću Vukove", rekao je Kanje Vest. I onda to i uradio
Samo nekoliko sati nakon što je njegov album "Život Pabla" objavljen, Kanje je izjavio da album nije gotov. Tačnije, da će jedna pesma - "Vukovi" - biti promenjena. Mesec dana kasnije Kanje je otišao nekoliko koraka dalje - promenio je svih 12 pesama na albumu.
Ovo je bio pokazatelj da je u eri strimovanja ideja o završetku albuma prevaziđena. A možda čak i ideja o albumu samom?
April 2016 - Prinčeva smrt dovela je do pravne zavrzlame. Ko ima prava na njegova dela?
Prinčeva smrt od predoziranja šokirala je fanove širom seta. Odjednom se i postavilo pitanje ko kontroliše njegov imetak, a samim tim i hiljade sati snimljenog materijala, koji zaključan čuči u njegovom trezoru, a vredi stotine miliona dolara. Soni Records uspeo je da se 2018. godine uspeo da dobije ekskluzivno pravo na 35 već objavljenih albuma, muziku iz trezora i dalje niko nije čuo i ona je i dalje pod ključem.
Jul 2016 -Tejlor, Kim i Kanje su se raspravljali preko aplikacija
Ono što je počelo kao bezazlena rasprava između Kanje Vesta i Tejlor Svift pretovrila se u otvoreni rat kada je Kanjeova žena Kim Kardašijan na Snepčetu objavila razgovor između repera i pop zvezde u kojoj Tejlor kaže, suprotno onome u šta je uveravala javnost, da je saglasna sa tim da Kanje u svojoj pesmi "Slavni" (Famous) koristi stihove o njoj. Svift je sve to porekla i na Instagramu objavila rečenicu, koja je do sad postala pravi citat: "Veoma bih volela da budem isključena iz ovog narativa". Cela šta-je-ko-rekao saga razvijala se putem društvenih mreža, na kojima su fanovi neprestano "visili" i sve pratili u realnom vremenu.
Avgust 2016 - Frenk Oušn zeznuo "velike igrače"
Frenk Oušn objavio je u avgustu 2016. godine svoj album "Endless", koji je predstavljen kao ekskluziva na Epl muzik aplikaciji, čime je ispunio svoje obaveze prema Juniversal mjuzik grupi (Universal Music Group).
Samo dan kasnije on je objavio svoj drugi album "Blonde", koji su kritičari hvalili kao bolji, pravi album, a koji je Oušnu doneo mnogo veći novac, koji nije morao da deli sa produkcijsom kućom. Malo je reći da su se iz Juniversala razbesneli. Propala im je i poslovna strategija koju su planirali veći deo godine.
Oktobar 2016 - "Koačela za starce" je prevazišla sva očekivanja
"Koačela za starce" - tako je Mik Džeger nazvao Desert Trip festival na kome je 2016. godine trebalo da se pojave Roling Stounsi (Rolling Stones), Nil Jang, Pok Mekartni, Rodžer Voters, Bob Dilan i Hu (The Who).
Bez presedana je bilo interesovanje, ali i cene ulaznica za ovaj festival - trodnevni paketi iznosili su čak i do 1.599 dolara po osobi. Festival je na kraju zaradio 160 miliona dolara, što je mnogo više od 94 miliona, koliko "regularna" Koačela najviše skupi.
Januar 2017 - Pesma bez ijedne reči engleskog postala je globalna hit. Ili bolje reći "hitčina"
Kada su Luis Fonsi i Dedi Jenki lansirali singl "Despasito" (Despacito) u stratosferu, uspeh pesme sve je ostavio u neverici. To je bila prva pesma koja je na Jutjubu skupila više od pet milijardi pregleda, koja je postala najstrimovanija širom sveta itd.
No, verovatno njen najveći uspeh bio je taj što je osvojila globalnu publiku, a ne sadrži ni reč engleskog jezika, pokazavši time da muzika ne mora da se razume da bi se volela.
Mart 2017 - Drejk je objavio 22 pesme koje nisu album
Kada je objavio 22 pesme u jednom danu, pod zajedničkim imenom "Više života" (More Life), Drejk je insistirao na tome da to nije album, već "kolekcija pesama koje postaju muzički zapis vašeg života". Taj zapis sveukupno traje 82 minuta, a u njemu se preklapaju i međusobno protivreče najrazličitiji zvuci. Publika je to shvatila kao Drejkov pokušaj da nađe svoj novi zvuk, a koncept albuma je još jednom doveden u pitanje.
Mart 2017 - Apsurd hiperprodukcije
Šta je bolje od toga da vam se singl sa debitanstkog albuma nađe na vrhu top lista? Da taj singl obori drugi vaš singl. Reperu Fjučeru (Future) to je pošlo za rukom kada je njegov alubm"HNDRXX" oboren od strane njegovog drugog albuma "Future" na "Bilbordovoj" 200 listi.
Ova albuma objavljena su u februaru 2017. godine, a situacija je pokazala koliko apsurdne i jeftine stvari mogu da budu u eri instant i hiperprodukcije. Takođe je pokazala da će publika proždrati novu muziku popularnih muzičara čim je oni objave.
2017 - Strimovanje preuzima vodeću poziciju u američkoj muzičkoj industriji
Protivnici strimovanja morali su da priznaju poraz kada je Američko udruženje diskografskih kuća objavilo izveštaj po kome je, u prethodnoj godini, najviše novca u muzički biznis stiglo iz strimovanja. Većina muzičkih kompanija morala je da prizna da stižu druga vremena i da u skladu sa njima preraspodeli svoje napore i budžet.
April 2017 - Najveća festivalska prevara
Tokom 2017. godine na sve strane najavljivan je novi festival Fajr (Fyre), kao veliki luksuzni muzički festival na Bahamima. Reklamirale su ga najpopularnije manekenke današnjice, kao što su Bela Hadid, Hejli Boldvin, Alesandra Ambrosio, influenseri su celom svetu skretali pažnju na prizore rajskog ostrva okruženog tirkiznim morem, fensi šatora, prelepih devojaka na plaži, nasmejanih mladih ljudi u zanosu pred DJ pultom...
Najjeftinije karte iznosile su 1.500 diolara, a trebalo je da se održi u aprilu. I održao se. No mnogo, mnogo skromnije - nekoliko obinih šatora, bez izvođača, koktela, luksuza, bilo čega.
Koosnivač festivala, 27-godišnji Bili Mekfarland osuđen na šest godina u zatvoru zbog prevare, a Netflix je o svemu objavio dokumentarac.
Jul 2017 - Uspeh pesme od 2 minuta i SoundCloud kao rudnik novih talenata
Pesma "Guči geng" (Gucci Gang) od svega dva minuta, u kojoj Lil Pamp preko 50 puta pominje dizajnera, preko noći je ovog repera, koji je sam sebe objavljivao na SoundCloud-u, napravila glavnog umetnika sa ugovorom od 8 miliona dolara.
Postalo je jasno da veliki uticaj danas imaju platforme i samostalni projekti, ali i koliko je industrija gladna novih rep talenata.
April 2018 - Kendrik Lamar je osvojio Pulicera
Lamar je za svoj album "DAMN" dobio Pulicerovu nagradu za muziku, postavši tako prvi muzičar koji se ne bavi ni klasikom, ni džezom, a može da se pohvali ovim priznanjem.
April 2018 - Bijonse i Džej Balvin su napravili Koačelu za sebe
Bijonsin nastup na Koačeli 2018. godine bio je toliko uticajan i ubedljiv da će celo izdanje ovog festivala za 2018. godinu zauvek ostati upamćeno kao "Bijonsina Koačela". Superzvezda je umarširala na pozornicu sa 100 igrača, prijatelja iz različitih muzičkih žanrova, članova svoje porodice i dramatičnom novom vizijom šta ovaj festival, tradicionalno orijentisan ka rok muzici, može da bude.
Njen gost iznenađenja bio je kolumbijski regeton pevač Džej Balvin, koji je kraj zanosne pevačice otpevao pesmu "Mi Gente" na španskom jeziku.
Već sledeće godine pozvan je da sam nastupi na Koačeli, zajedno sa španskom pevačicom Rozalijom, Šonom Polom...
Jul 2018 - Kardi Bi postala je prva reperka koja je dvaput zauzela prvo mesto na top listi
Kada se "I Like It" popeo na vrh top lista i pridružio pesmi “Bodak Yellow”, Kardi B (Cardi B) postala je prva reperka sa dva "broja jedan". Ona je takođe bila prva umetnica, posle Lejdi Gage, koja je imala dva velika hita na svom debitantskom albumu.
Jul 2018 - Drejk i njegove dužine
Drejkov superdug album "Škorpion" postao je prvi koji je samo u prvoj nedelji strimovan preko milijardu puta. Iz njegove diskografske kuće tvrde da je takođe i prvi koji je prešao 50 milijardi strimova tokom vremena.
Novembar 2018 - Repersko-policijska saga
Sa vrlo kratkim vremenskim razmacima odvijalo se hapšenje repera Tekašija 69 (Tekashi 6ix9ine), donošenje presude u slučaju Bobija Šmurde i zatvorskom kaznom Mik Mila. No iako se kriminal toliko često pominjao uz rep scenu, ovo je ostao najpopularniji muzički žanr u Americi.
Januar 2019 - TikTok nije privremena moda
Nakon što je milijardu ljudi skinulo aplikaciju TikTok u 2018. godini, postalo je jasno da ova muzičke društvena mreža nije kratkotrajni trend. Primera radi, "svega" pola milijarde je za isto vreme skinulo Instagram.
Društvena mreža u kojoj ljudi šalju 15 sekundi duge muzičke video snimke privukla je kako muzičare amatere, tako i velike diskografske kuće.
Tokom 2019 - Riba iz crtaća ujedinila je svet
Niko zaista nije siguran odakle je originalna melodija "Bejbi šark" (Baby Shark) stigla, ali južnokorejski edukativni brend Pinkfong uspeo je da je transformiše u pesmicu koja je dušu dala za karaoke i primamljiva je svim uzrastima.
Pesma će ponovo postati viralna kada je Nacionalni bejzbol tim iz Vašingtina uzme za svoju borbenu pesmu.
Mart 2019 - Kuda vodi ovaj stari gradski put?
Pesma repera Lil Nas X "Stari gradski put" (Old Town Road) dovela je industriju pred veliko pitanje - kom žanru ona pripada. (Privremeno) uklanjanje pesme sa kantri liste Bilborda samo je doprinelo njenom vrtoglavom uspehu, a vešti tempiran remiks sa kantri zvezdom Bili Rejem Sajrusom, podstakao je globalnu raspravu o tome da li su žanrovi uopšte više bitni.
Maj 2019 - Globalna invazija južnokorejskog popa
Svi pop muzičari, željni uspeha, ubili bi za šansu da otvore koncertnu seriju "Good Morning America", no ove godine ta je šansa data BTS, južnokorejskom pop bendu. Naravno, uskoro su dospeli u konkurenciju za Bilbord muzičku nagradu.
Ispostavilo se da K-pop nije samo muzika, a naročito ne regionalna muzika, već subkultura, popularna među mladim ljudima širom sveta. Zahvaljujući Internetu i širokoj dostupnosti digitalnih sadržaja, K-pop je stekao neverovatno široku publiku.
Jul 2019 - Ko poseduje Tejlor Svift
Naravno, ona, bez obzira na to šta dokumenta i ugovori kažu. Svift je na Tviteru navela da joj menadžeri Skuter Braun i Skot Borčeta ne dozvoljavaju da izvodi pesme sa starih albuma za koje oni imaju autorska prava.
Svift je otkrila u junu da je Borčeta prodao Braunu prava na muziku sa početka njene karijere, ističući da nju niko nije obavestio o tome.
Pevačica je tada optužila Brauna, menadžera Arijane Grande, Džastina Bibera i Demi Lovato, za "učestalo i manipulativno zlostavljanje". Svift je potom u avgustu potvrdila da planira da ponovo snimi pesme sa prvih šest albuma, kako bi imala autorska prava nad novim verzijama pesama.
No, ono što je ovde zaista bitno jeste da Svift koristi svako moguće sredstvao, uključujući i svoju ogromnu bazu fanova, da vrati puna prava dan svojim snimcima i muzikom. Ako postoji neka energija koja bi mogla da "vozi" narednu dekadu, onda je to ona koju je pokazala ova pevačica, piše Rolling Stones.
(Telegraf.rs/Rolling Stones)