Održana promocija knjige "Malo iznad tla" Stefana Arsenijevića o filmovima Srđana Karanovića
Čuveni reditelj je izjavio da je veoma zadovoljan knjigom o sebi u formi razgovora sa kolegom Arsenijevićem
Promocija knjige Stefana Arsenijevića „Malo iznad tla“ o filmovima Srđana Karanovića, u izdanju Filmskog centra Srbije, održana je u Dvorani kulturnog centra Beograda, gde je Karanović izjavio kako tokom duge karijere često nije bio skroz zadovoljan svojim kultnim ostvarenjima.
Na promociji su govorili urednik knjige Miroljub Stojanović, kritičar i filmolog Srđan Vučinić, čiji je esej o Karanovićevim filmovima takođe u knjizi, reditelj Srđan Karanović i autor Stefan Arsenijević.
Istaknuti reditelj je naglasio da je oduvek najviše voleo knjige koje su pisali sami autori o svojim filmovima, ili su razgovarali sa svojim kolegama o nastanku tih dela.
“Iz njih sam možda najviše naučio o odnosu života, slučajnosti i filma”, rekao je reditelj i scenarista Karanović, poznat iz Praške filmske škole FAMU. Kada mu je Filmski centar Srbije predložio da realizuju nešto nalik na monografiju, pozvao je mlađeg kolegu Stefana Arsenijevića, bivšeg studenta, danas svog velikog prijatelja i već poznatog reditelja, u pomoć i tada je sve krenulo.
Čuveni reditelj je izjavio da je veoma zadovoljan knjigom o sebi u formi razgovora sa kolegom Arsenijevićem, mada priznaje da je za sve u karijeri često govorio da može biti uvek bolje i da nikad nije bio skroz zadovoljan.
"Istina, polazim od toga da je sve moglo biti kraće, duže, tamnije ili svetlije, kad sam snimao filmove. To je izgleda prokletstvo koje me prati celog života. Dugujem veliku zahvalnost Filmskom centru Srbije na ovoj knjizi kao posvetu meni i mom stvaralaštvu i što su se odlučili da je objave", bili su utisci Karanovića tokom predstavljanju knjige "Malo iznad tla" koja ima podnaslov - “Srđan Karanović o svojim filmovima”.
Antologijski režiser je nedavno objavio i svoju knjigu kao autobiografiju “Sam o sebi” za izdavačku kuću “Geopoetika”, koja je bila jedan veliki uvod od 312 strana za novo delo “Malo iznad tla”.
Karanović je izjavio da veoma ceni svačije mišljenje, tako da prihvata da ljudi mogu da vole ili ne vole njegove filmove, ili možda vole neke iz opusa, ostale ne, i isto tako ima i on pravo da o tome govori, da li mu se neki sopstveni filmovi dopadaju, jer ih on ipak najbolje poznaje.
“Uvek u životu i profesiji zadržavam svoje mišljenje i stavove, i ne menjam ih. Stefan je tokom rada na ovoj knjizi sve to poštovao, tako da mi nije menjao mišljenje. Tokom karijere uvek sam sebe preispitivao da li sam zadovoljan nekim svojim filmom, šta sam hteo njime da postignem i onda se desi da budem nezadovoljan i onim ostvarenjima koja su bila veoma uspešna ne samo kod nas, već i u svetu”, otkrio je Karanović svoje nedoumice i česta vraćanja na pojedine filmove.
Autor nezaboravnih filmskih klasika - “Petrijin venac”, “Virdžina”, “Miris poljskog cveća”, serije “Grlom u jagode” i kasnije filma “Jagode u grlu”, rekao je da je 30 godina sanjao jedan film koji nažalost nikada nije snimio.
“Reč je o scenariju za film “Tramontana”, jedan nestvarni projekat, čija se radnja odvija za vreme okupacije Čehoslovačke 1968. i 1969. godine. Bila je to moja prva ideja o igranom filmu. Uvek sam ga tokom tri decenije spremao tako što sam scenario pisao iz početka. O tome sam pisao u svojoj knjizi “Sam o sebi” , baš na samom kraju govorim o “Tramontani”. Zamišljeno je da se ceo film odvija na moru, a mi smo u međuvremenu postali država koja je ostala bez mora”, ocenio je reditelj i pojasnio da mu je veoma žao što nije uspeo da takav film ikada realizuje.
Ipak, kako je rekao, razume sve producente koji su odbili da stanu iza takvog projekta, koji je “nešto između fantazije i ljubavne bajke za odrasle, što nema veze sa životom”, a kako je pisao u svojoj knjizi, nadao se da bi to mogao da bude njegov “film nad filmovima”.
Srđan Karanović je imao dve promocije knjige “Sam o sebi” u Dvorani kulturnog centra i u Jugoslovenskoj kinoteci, tokom decembra 2022, gde je između ostalog izjavio kako je odlučio da više ne snima filmove.
“Istina je da filmove koje ja želim da snimam, ne mogu da realizujem danas, u ovim okolnostima. To sam objasnio na kraju knjige, kada razgovaram sa Stefanom. Zato sam i odustao dalje da režiram, jer takvi filmovi jednostavno nisu mogući”, istakao je Karanović, ali je dodao da instinktivno i dalje prati film, jer ga veoma voli ceo svoj život, te da je ostao veran kinematografiji.
“Jedini bioskopi u koje odlazim jesu ovaj u kome sedimo večeras, i Jugoslovenska kinoteka. Samo oni prikazuju filmove koje ja želim da gledam. Više filmove pratim na televiziji, jer se slabije krećem. Zaista ne mogu da odlazim u tržne centre i da posećujem multipleks bioskope, da osećam onoliki miris kokica, Koka-kole, slušam toliku buku. A ja protiv toga ne mogu da se borim, odnosno jedino mogu da se izborim tako što ne odlazim u takve bioskope. To sve pripada nekom novom vremenu”, zaključio je Srđan Karanović.
Stefan Arsenijević, priređivač knjige je rekao da su se trudili u stvaranju ove knjige da budu temeljni, da idu u detalje nakon toliko dugih razgovora, sa više desetina snimljenog materijala. On je ocenio da je njegov omiljeni profesor sa Fakulteta dramskih umetnosti veoma specifičan i autentičan reditelj, jer su mu svi filmovi veoma različiti u pogledu žanra i stila: serija “Grlom u jagode” kao generacijska priča, “Miris poljskog cveća” sasvim nešto novo – eksperimentalno, “Petrijin venac” - adaptacija romana Dragoslava Mihajlovića, i sledeći je bio “Nešto između” - savremena priča o ljubavnom trouglu.
“Iz filma u film uvek je Karanović bivao drugačiji, voli da se igra, da sam sebe iznenadi, jer nije tu prisutna samo jedna poetika. Uvek je imao tu ideju da konstantno sebe iznenađuje, i otuda naslov knjige “Malo iznad tla”, jer je svojim filmovima i često uspeo da se izdigne iznad zemlje”, rekao je Arsenijević i ocenio da je naslov ove knjige kao jedan od lajtmotiva u filmografiji Srđana Karanovića.
Nakon razgovora publika je imala ekskluzivnu priliku da na velikom bioskopskom platnu pogleda Karanovićev kratki diplomski film iz Praga „Neblbni“ (Ma nemoj) iz 1968. u kojem je reditelj Goran Marković imao glavnu ulogu (mnogi ga smatraju pretečom serije „Grlom u jagode“) i kultni TV film „Pogledaj me, nevernice“ iz 1974. godine.
Na promociji knjige, u publici su bile kolege reditelji - Srđan Dragojević, Dragan Marinković, Radivoje Raša Andrić, Janko Baljak, Gordan Matić – ujedno i direktor Filmskog centra Srbije, kao i glumac Miodrag Krivokapić, glavni glumac u filmu “Virdžina”.
(Telegraf.rs/Tanjug)