Počeo 18. Kustendorf, Kusturica: "Zajedno sa Trampom smo konstatovali da je bolje biti zdrav nego bolestan"

V. Đ.
Vreme čitanja: oko 3 min.
Video: Počeo 18. Međunarodni filmski festival Kustendorf

Međunarodni filmski festival Kustendorf, zbog dana žalosti u Srbiji, počeo je minutom ćutanja i bez planiranog ceremonijalnog programa.

Kao iznenađenje osnivaču festivala Emiru Kustirici prikazani su snimci sa dodele Zlatnih palmi koje je slavni režiser dobio za filmove “Otac na službenom putu” i “Podzemlje“, a povodom punoletstva festivala dodeljeno mu je crveno jaje “Čuvarkuća”.

“Došli smo do 18 rođendana i zajedno sa Donaldom Trampom smo konstatovali da je bolje biti zdrav nego bolestan. On je reigstovao da je Amerika zemlja muškaraca i žena, a ja se nadam da će i Srbija uskoro da postane zemlja muškaraca i žena ugrožavajući sve zakone koje ovi drugi nemaju, ugrožavajući i egalitarizam koji je oduvek postojao u Srbiji”, rekao je Kusturica.

On je kazao da od sredine dvadesetog veka, posebno sedamdesetih godina, u svetu, a posebno u Srbiji počinje da se gubi autoritet umetnika.

''Ako uzmemo Srbiju u obzir, da je tog autoriteta bilo, možda ne bi bilo gradova rugoba koji su nastajali uz panine i more. Sve što je bilo u moći umetničkog autoritata narušeno je i dovedeno u pitanje, do jedne floskule koja je izrečana u filmu 'Crna mačka beli mačor' - 'kad imaš problem i ne možeš da ga rešiš parama, ti ga rešiš s mnogo para'. Nažalost”, naveo je Kusturica.

Video: Kustirica: Zajedno sa Trampom smo konstatovali da je bolje biti zdrav nego bolestan

On se osvrnuo na konstatovanje očevidnog da “je bolje biti zdrav nego bolestan, kad je napolju hladno bolje biti kraj tople peći, a ako je sunce prejako negde se sakriti''.

“Ključno je pitanje da li je bolje biti živ ili mrtav i ima li života za vreme života, to je pitanje koje nas sve vezuje, pitanje smisla, kao što je pitanje ima li Boga ili nema. To nije naučno pitanje, a mi smo ušli u fazu gde se sve dokazuje naukom, i počinje da koči...”, rekao je Kusturica.

Video: Kusturica: Ključno je pitanje da li je bolje biti živ ili mrtav i ima li života za vreme života

Nakon otvaranja festivala prikazan je filma „Zlato ili blato“, pobednika festivala u Pekingu, reditelja Feja Longa i održana majstorska radionica sa nagrađivanom glumicom Hong Jue.

Za nagrade Kustendorfa Zlatno, Srebrno i Bronzano jaje, ove godine takmiči se 16 filmova autora koji dolaze iz devet zemalja - Srbije, Meksika, Rusije, Severne Makedonije, Francuske, Egipta, Indije, Crne Gore i Danske.

U okviru programske celine „Savremene tendencije”, pored filma „Zlato ili blato”, biće prikazani i „Nova godina koja nije došla“, rumunskog reditelja Bogdana Murešanua, dobitnika nagrade Orizonti na festivalu u Veneciji i nekadašnjeg dobitnika Zlatnog jajeta na Kustendorfu, „Ajša“ reditelja iz Tunisa i dobitnika Zlatne palme Mehdija Barsauija, „Anora“ američkog režisera Šona Bejkera i „Ukradeno“, indijskog reditelja Karana Tedžpala, dobitnika nagrada za najbolju režiju i najbolju filmsku fotografiju na filmskom festivalu u Pekingu.

„Emir Kusturica je veliko ime. Tokom odrastanja bio mi je idol i za mene je velika čast što je me je pozvao da prikažem svoj film”, kazao je Tedžpal.

Video: Tedžpal: Emir Kusturica je veliko ime

Gosti festivala biće autori filmova u programskoj celini „Savremene tendencije“ kao i glumac Juri Borisov, koji će predstaviti aktuelnog kanskog pobednika.

Kustendorf če obeležiti i dva značajna jubileja - 40 godina od filma „Otac na službenom putu“ i 30 godina od filma „Podzemlje“ koji su Emiru Kusturici doneli dve Zlatne palme.

Programska celina NOVI AUTORI, posvećena je autorima i fenomenima koji su prethodnih godina učestvovali u takmičarskom programu Kustendorfa, a Abruceze i Kifer čiji će se filmovi „Amerika”, odnosno „Još jedna priča o nemačkom tenku” prikazati u okviru ovog programa, dobitnici su Zlatnog, odnosno Srebrnog jajeta.

Gosti će moći da pogledaju i dokumentarni film „Poslednji nokaut“, francuskog režisera Timotea Katrina.

Međunarodni filmski festival Kustendorf održava se u organizaiji produkcijske kuće Rasta internešenel, a pod pokroviteljstvom Ministarstva kulture Republike Srbije i Mećavnik grada.

(Telegraf.rs/Tanjug)