"Crno zlato" osvojio glavnu nagradu Grand Prix na 33. internacionalnom festivalu etnološkog filma
U periodu od 4. do 8. decembra 2024. godine žiri 33. međunarodnog festivala etnološkog filma u Beogradu, u sastavu Sandra Perović, filmski kritičar i televizijski autor, Dejan Petrović, reditelj i producent, i
Miroslav Đurđević, filmski i TV producent, pregledao je i ocenio filmove iz takmičarskog programa Festivala.
Međunarodni žiri Festivala odlučio je da dodeli sledeće nagrade filmovima:
Glavna nagrada Grand Prix „Dragoslav Antonijević”:
Crno zlato – režija Takaši Suđimoto, Portugal/Japan
Kroz priču o značaju duge ženske kose u indijskoj kulturi, ovaj vizuelno impresivan film objedinjuje tematsko opredeljenje festivala sa najvišim kinematografskim standardima. Kombinujući jednostavnu estetiku sa živopisnom, ali sirovom lepotom ruralne Indije, autor osvetljava bogatu kulturnu, vizuelnu i tematsku slojevitost, istražujući složeni odnos vere, žrtve i trgovine.
Specijalno priznanje za doprinos nematerijalnom kulturnom nasleđu:
Muške priče – režija Ananta Krišnan, Monika Bustamante, Boton Pišek, Šarlot Miler, Mađarska.
Jednostavnim izborom teme i minimalističkim rediteljskim postupcima, rediteljski tim nam donosi priču o muškosti, identitetu, tradiciji i kulturi mađarskog naroda. Zbog originalne, duhovite i emotivno ispričane priče, žiri je odlučio da specijalnim priznanjem nagradi ovo ostvarenje.
Nagrada „Dobrivoje Pantelić” za najbolji film o autohtonoj kulturi u samostalnoj produkciji:
Nasleđe vetra – režija Nasim Soheili, Iran
Prikazujući starca, poslednjeg mlinara čije mlinove pokreću vetrenjače, rasute po iranskoj pustinji, film nas navodi da razmislimo o prolaznosti, ali i istrajnosti i postojanosti uprkos svim izazovima. Široki planovi pustinje, nasuprot krupnjacima starca izboranog lica, svedoče o izuzetnosti drevnih Persijanaca, ali i posvećenosti i veličini pojedinca. Opservacijski, sjajnom fotografijom i promišljenim korišćenjem zvučnih efekata, rediteljka filma nam prenosi jedinstvenu atmosferu mesta, ali i dokazuje da poznaje suštinu kratke forme, zasnovanu na sažetosti, konciznosti, minimalizmu.
Nagrada za najbolji studentski film:
Misli na pesak – režija Laura van Erp, Holandija
Sa izuzetnom veštinom za režiranje scena sa dokumentarističkim pristupom, rediteljka nas je uvukla u autentičnu i snažnu priču o aktuelnim temama eksploatacije prirodnih resursa, prožimajući ekološke, društvene i ljudske aspekte, te napravila izuzetno emotivno filmsko ostvarenje, koje nikoga ne ostavlja ravnodušnim.
Nagrada za najbolji inostrani film:
Penjač – režija Marko La Gala, Italija
Koristeći naturalistički pristup, autor gledaoca uvlači u lepotu ruralnih pejzaža Italije - izbrazdana kora drveća i zlatna svetlost Mediterana služe kao pozadina, ali i metafora za teme izdržljivosti i promena. Minimalistički pristup omogućava da mudrost protagonista i suptilni ritmovi njihovog delovanja - u ovoj priči dođu do izražaja, stvarajući svojevrsno meditativno filmsko iskustvo.
Nagrada za najbolji domaći film:
Planeta Šljivova – režija Vladimir Perović, Srbija
Posmatrajući predivnu prirodu i idiličnu svakodnevicu meštana sela Šljivova pomislimo da je moguće živeti spokojno, kao u bajci. Ali ubrzo, postepeno i nenametljivo, kroz kontarpunkt slike i ispovest meštana, reditelj nas navodi da zajedno sa njim, kritički preispitujemo već viđeno i doživljeno. Majstorstvo autora da zadobije poverenje sagovornika i iz njega izvuče najiskrenije misli i osećanja, kao i da ih savršeno upotpuni sa slikom, vidljivo je i u ovom posebnom dokumentarcu.
(Telegraf.rs)