Predstavljen animirani dugometražni film "Seljani" za svečano zatvaranje 29. Festivala autorskog filma

V. Đ.
Vreme čitanja: oko 5 min.

Upravo navedeni projekat će zatvoriti 29. FAF večeras u bivšem Domu sindikata posle svečane dodele nagrada i proglašenja pobednika 29. edicije

Foto-ilustracija: Pixabay

Poslednja konferencija za medije u okviru 29. Festivala autorskog filma održana je u beogradskoj Mts Dvorani povodom premijere animiranog poljskog filma “Seljani” tandema reditelja Dorote Kobijel (DK) Velčman i Hjua Velčmana.

Upravo navedeni projekat će zatvoriti 29. FAF u bivšem Domu sindikata posle svečane dodele nagrada i proglašenja pobednika 29. edicije.

Film u koprodukciji Poljske, Litvanije i Srbije svoju post-produkciju koja je trajala mesecima, imao je u beogradskom studiju domaće kompanije "DigitalKraft".

Svetska premijera održana je 8. septembra na 48. izdanju Toronto International Film festivalu u programu "Special Presentations".

Inostrani koproducenti su "BreakThru Films" iz Poljske i "Art Shot" iz Litvanije.

Učesnici konferencije danas su bili: Ivan Pribićević, ko-producent filma ispred kuće "DigitalKraft", Biserka Petrović, slikarka i supervizorka slikara angažovanih na filmu, Vladimir Vinkić, slikar i supervizor, kao i Šon Bobit - producent filma.

Ivan Pribićević je govorio o samom procesu i razvoju ove realizacije, i saradnja je konkretno krenula u doba pandemije korona virusa 2020, mada je domaća produkcija "DigitalKraft" bila uključena u ideju ovog filma od 2017. godine.

Po romanu “Seljaci” Vladislava Rejmonta (1867-1925) snimljen je igrani film pre više od 100 godina (1922), kao i televizijska mini-serija 1972. godine.

Sada se prvi put radi jedan poseban hibridni projekat, verzija koja se označava kao "oslikani igrani film". Da bude jasnije, Pribićević je približio ideju i koncept filma, a to je da su reditelji prvo snimili kompletan igrani film koji bi mogao da se nezavisno gleda. Onda su angažovani slikari koji preslikavaju svaki kadar, frejm po frejm i dobija se dugometražni animirani film, na osnovu te igrane strukture.

Animirano ostvarenje je režirala Dorota Kobijela Velčman uz supruga Hjua Velčmana, a kao i njen prethodni “S ljubavlju, Vinsent” (Loving Vincent, 2017) o nesrećnom holandskom slikaru Vinsentu Van Gogu, ovaj film je u potpunosti rotoskopiran slikama.

"Bila je neophodna podrška za vizuelne efekte ovog složenog filma, jer se slika uljem, što je sve u stilu kreacije filma "Loving, Vincent". Sa naše strane bio je zadatak da se dodje do pravog broja slikara koji bi izneli projekat do kraja. Biserka Petrović i Vladimir Vinkić su odmah angažovani kao supervizori, da okupe veliki tim i da udjemo u proces. Oni su upravo imali iskustvo sa "Loving, Vincent", dakle znali su kako će da pristupe radu i tako je svima nama ovaj film postao ogroman izazov", naglasio je srpski koproducent Ivan Pribićević, koji je u ovom projektu sa koleginicom producentkinjom Jelenom Angelovski.

Supervizor slikara Vladimir Vinkić je otkrio da je prvo raspisan konkurs na koji se javilo 400 slikara. Na kraju su izabrali 23 umetnika, sa 18 redovnih radnih mesta u studiju u Beogradu, koji su iz šire selekcije morali da prolaze kroz testiranje i obuke, te osim talenta, bilo je važno da svi redom imaju sposobnost da veoma brzo slikaju.

"Rekli smo im da će nakon nekog vremena svi oni sigurno slikati bolje od Biserke i mene. Pre svega su ubrzo krenuli da stvaraju više od nas, jer mi kao supervizori smo bili posvećeni i drugim poslovima, da ih sve nadgledamo i usmeravamo. Voleli smo svaki dan da radimo sa mladim kolegama, bili smo tu jedni za druge, kao velika porodica, mada je istina bilo pritisaka, kriza i suza", objasnio je supervizor Vinkić.

Njegova koleginica Biserka Petrović je istakla da je ovo proces rada koji se dešava jednom u životu, da su slikari time oduševljeni, jer su dobili neverovatnu priliku da stvaraju nešto revolucionarno, te da je "ova vrsta angažmana i kreativnosti idealna za one koji zaista iskonski vole da slikaju, po ceo dan, barem osam sati dnevno i uživaju u tim bojama".

"Nadam se da će publika videti efekat našeg rada, jer je sve bilo zaista jako zahtevmo, puno detalja je potrebno, minimalne nijanse je potrebno uhvatiti. Zato je bilo malo suza, kako je rekao Vladimir, jer nije lako sve to postići", navela je Biserka Petrović.

Osim u Beogradu, slikari su stvarali animirani film u studijima u Litvaniji i Poljskoj.

Radnja filma i romana je sledeća: Seljanka Jagna je primorana da se uda za mnogo starijeg, bogatog farmera Maćija Borinu, uprkos njenoj ljubavi prema farmerovom sinu Anteku. Ona postaje predmet zavisti i mržnje seljana, te mora da se bori kako bi sačuvala svoju nezavisnost, što čini dramaturgiju manjeg mesta uz široki mozaik likova.

Film je baziran na romanu iz četiri toma “Seljaci” poljskog književnika i dobitnika Nobelove nagrade Vladislava Rejmonta. Roman je napisan u četiri dela između 1904. i 1909. godine.

Svaki od četiri nastavka predstavlja godišnje doba u životu seljaka – jesen (1904), zima (1904), proleće (1906) i leto (1909). Ova podela podvlači odnos ljudskog života sa prirodom.

Osim Jagne, prelepe 19-godišnje devojke, koja je glavni ženski lik filma i romana, tu su i Macej Borina – najbogatiji čovek u selu i glavni lik romana, Antek Borina – Macejev sin, suprug Hanke, kao i Hanka Borina – Antekova supruga i majka troje dece.

Glavne teme i događaji su sledeći - sukob Anteka i njegovog oca koji je povezan sa komadom zemlje i prelepom ženom – Jagnom, Hankina borba da spase svoj brak i porodicu, potresna priča o farmeru – Jakubu, strastvena i burna ljubav između Anteka i Jagne.

Producent filma Šon Bobit je ocenio da ga je projekat odmah privukao, cela ideja mu je bila primamljiva, jer "koncept čini film tako toplim, veoma je čaroban i izazovan".

Bobit je rekao da su u vizuelnom identitetu filma pronašli taj idealan slikarski stil koji su pratili i da je on apsolutno impresivan.

"Ipak, veoma je teško i zahtevno producirati ovu vrstu projekta, jer se prvo snima kompletno kao igrani, a zatim se stvara animirani film preko snimljenog materijala. Na taj način vi zapravo imate dva filma koja se snimaju u isto vreme", objasnio je Bobit.

Scenario prema romanu “Seljaci” potpisuju: Kamila Urzedovska, Robert Gulacuk, Sonja Mietelika, Mirosłav Baka, Eva Kasprcuk, kompozitor muzike je Lukas Rostovski, dok je rediteljka Dorota Kobijel Velčman istovremeno i montažerka filma uz još dvoje kolega (Patricija Pirog, Miki Vecel).

"Nezgodno je bilo što smo film krenuli da radimo baš 2020. godine baš u vreme Kovida 19, ali eto nakon više od tri godine snimanja, izašli smo sa premijerom. Posle Kanade i festivala u Torontu, "Seljani" su prikazani u Poljskoj. I tamo je film dobio izuzetno pozitivne kritike i visoke ocene, što je jedan od najboljih rezultata u istoriji poljske kinematografije. Ovde je u centru priča filma, bavimo se dosta likovima i radnjom, naravno vizuelni aspekat je neosporan i važan. Ali, dok je "Loving, Vincent" imao akcenat na slikama, na vizuelnom planu, film "Seljani" prednost daju sadržaju", zaključio je producent Šon Bobit.

Ekipa filma je najavila da će "Seljani" krenuti u redovno bioskopsko prikazivanje od 18. januara 2024, u distribuciji domaće kuće "MegaCom Film" (MCF) i da će tim povodom biti organizovana i prodajna izložba odabranih slikarskih dela iz samog filma.

(Telegraf.rs/Tanjug/Ivan Makragić)