Predstavljen film o velikom reditelju "Živko Nikolić: Nedosanjani san" na 29. Festivalu autorskog filma
Film od 70 minuta će premijerno biti prikazan večeras (19.00h) u Dvorani kulturnog centra Beograda u okviru programa – selekcije “Specijalne projekcije”.
Filmski reditelj Senad Šahmanović danas je predstavio svoj dugometražni igrano-dokumentarni film o velikom crnogorskom reditelju - "Živko Nikolić: Nedosanjani san" u okviru 29. Festivala autorskog filma u Beogradu.
Film od 70 minuta će premijerno biti prikazan večeras (19.00h) u Dvorani kulturnog centra Beograda u okviru programa – selekcije “Specijalne projekcije”.
Projekat “Živko Nikolić – nedosanjani san” je priča o poslednjem, nedovršenom delu velikog crnogorskog i jugoslovenskog sineaste Živka Nikolića (1941-2001).
"Želja nam je bila da snimimo film koji bi se dopao velikom Živku Nikoliću. Osnova nam je bio materijal iz njegove TV serije "Oriđinali". Živko je počeo da snima film na osnovu te serije gde je želeo da napravi sasvim pojedinačni TV film. I uspeo je da snimi 70 posto tog filma", objasnio je reditelj Šahmanović.
U pitanju je materijal koji je nakon skoro 30 godina prvi put ugledao svetlost dana.
Kroz nekoliko narativnih linija, koristeći arhivske materijale, nove snimke i snimljene intervjue film približava Nikolićevo stvaralaštvo širem auditorijumu.
Kroz film publiku sprovodi Živkov sin Petar Nikolić, takodje po vokaciji režiser, koji otkriva više detalja o odnosu sa ocem, njihovim razgovorima, snovima, željama.
"Tada pre skoro tri decenije Živko i ekipa su imali veliki broj snimajućih dana, došlo je do ozbiljnog zamora materijala, i kasnije nije imao priliku da nastavi snimanje. Još su se desila i ta tranziciona vremena. Pre dve godine smo obeležili 80 godina od rođenja i 20 godina od smrti i odlučili smo da pronađemo u arhivi taj nedovršeni materijal i tako uhvatimo kopču da taj film ipak oživimo", rekao je reditelj filma o Živku Nikoliću.
Film je sniman u Nikšiću, Podgorici, Beogradu i Njujorku, prema scenariju Dragana Koprivice, autora originalnog teksta za taj dugometražni film kao nastavak "Oriđinala".
Pored sina Petra Nikolića, u filmu "Živko Nikolić: Nedosanjani san" učestvuju i glumci, koji su sarađivali na Nikolićevom poslednjem filmu: Dijana Marojević, Svetlana Cemin, Mirko Vlahović, Liljana Kontić, Dragomir Felba, Vera Crvenčanin Kulenović, Milutin Mima Karadžić, Dubravka Drakić, Ivana Mrvaljević, Jelena Mila, Bojana Kovačević, Marina Bukvički.
"Materijal filma je diktirao u kom pravcu možemo da idemo, da li će biti igrana ili dokumentarna forma. Možemo reći da je na kraju ispalo 60 odsto igranog i 40 posto dokumentarnog i tako smo ovom projektu udahnuli neki novi život. Stvorili smo jednu posebnu igrano-dokumentarnu formu kao kreativni hibrid, omaž Živku Nikoliću koji je imao autentičnu vizuelnu estetiku", ocenio je Šahmanović i dodao da su shvatili da nedostaje još snimljenog materijala, te mu je bilo žao da se ne pruži šansa da taj film nekako oživi.
Reditelj Senad Šahmanović je poznat po kratkim filmovima “Umir krvi” (2015, igraju – Marko Baćović, Jasna Đuričić, Emir Ćatović) i “Put” (2018, glume – Branimir Bane Popović, Mirko Vlahović, Nebojša Ilić).
Najnoviji mu je debitantski igrani film “Sirin” (2023) gde glavne role tumače dansko-srpska glumica Danica Ćurčić, Marko Baćović, Jasna Đuričić, Momčilo Otašević.
"Dolazim iz sfere igranog filma, i upravo mi je ove godine izašao i taj dugometražni igrani, i ovim delom o Živku Nikoliću pratili smo njegov rediteljski rukopis i putokaze koje nam je ostavio. Odrastao sam na njegovim kultnim igranim filmovima i kasnije sam proučavao i dokumentarce. Ovaj film je na neki način dug njemu, odnosno način da mu se odužimo za sve što nam je ostavio u bogatom opusu. Ipak je bio jedan od najznačajnijih autora čitavog regiona bivše Jugoslavije i mnogo šire. Da je stvarao u inostranstvu, Živko bi sigurno bio u rangu Francuskog novog talasa", naglasio je reditelj i napomenuo da je Živko Nikolić uspevao da uvek napravi magiju i pored skromnih, limitiranih sredstava za snimanje filmova.
Živko Nikolić (1941 - 2001) bio je jugoslovenski i crnogorski filmski reditelj, televizijski reditelj i scenarista.
Rođen je 1941. godine u selu Ozrinići, okolina Nikšića, Crna Gora (Jugoslavija). Završio je Umetničku školu u Herceg-Novom i Akademiju za pozorište, film, radio i televiziju u Beogradu. Umro je 2001. u Beogradu.
Njegov sin Petar je govorio o trenutku stvaralaštva svog oca kada ponestaje filmske trake, baš u vreme kada je pokušao da realizuje taj poslednji film. Sin je napomenuo da je njegov otac želeo da odvoji svoj filmski i televizijski opus u karijeri, a da u ovom slučaju filma na osnovu serije "Oriđinali" hteo je da TV tehnikom transponuje formu, preskoči taj jaz između malog i velikog ekrana.
Odnosno, veliki jugoslovenski režiser želeo je da njegov TV film bude prikazan regularno u bioskopima kao celovečernji igrani projekat, što je bio cilj, zamisao i njegova autorska potreba.
"Suština njegove želje jeste da ima susret sa publikom prvenstveno u bioskopu. Zato je moj otac želeo da i taj poslednji nesnimljeni film bude u salama bioskopa, a ne za televiziju", objasnio je Petar Nikolić.
Podsetimo, Živko Nikolić je režirao dokumentarne i dugometražne igrane filmove, televizijske drame i TV serije. Radnja njegovih filmova je uglavnom smeštena u ruralna podneblja planinske i (delom) primorske Crne Gore, u krajeve iz kojih je i sam poticao.
U svojim filmovima je prikazivao uglavnom patrijarhalni moral, položaj žene, odnos supružnika.
"I on sam je često govorio da mu nije potreban dobar scenario da bi snimio kvalitetan film. Pokušavao je da slaba scenarija nadgradi svojoj režijom. Opet, mene i danas čudi kako se njegova scenarija i opus ne izučavaju na akademijama i kako do sada nisu ta scenarija pretvorena u pozorišne predstave. Idealni su da se igraju na pozorišnim scenama", ocenio je sin Petar i dodao da je Živko prvenstveno gajio veliku ljubav prema filmu i bioskopu.
Rođeni brat Živka je scenarista i glumac Dragan Nikolić, a supruga glumica Vesna Pećanac.
Filmovi u bogatoj karijeri su mu sledeći, prvo kratki - “Sebi za života” (1968), “Blaženi mirotvorci” (1968), “Trag” (1971), “Čačanski neimari” (1971), “Ždrijelo” (1972), “Polaznik” (1973), “Bauk” (1974), “Aerodrom Rijeka” (1974), “Marko Perov” (1975), “Prozor” (1976), “Oglav (1977), “Ine” (1978), "Graditelj" (1980), "Ane" (1980), "Biljeg" (1981), "Uspavanka" (1995).
Dugometražni filmovi i serije su: "Beštije" (1977), “Jovana Lukina” (1979), “Krvava svadba na Brzavi” (TV film, 1980), “Smrt gospodina Goluže” (1982), “Čudo neviđeno” (1984), “Lepota poroka” (1986), “U ime naroda” (1987), “To ka' u'vati ne pušta” (TV film, 1988), “Đekna još nije umrla, a ka' će ne znamo” (TV film i TV serija od 10 epizoda, 1988), “Iskušavanje đavola” (1989), "Narodni neprijatelj" (TV film, 1990), “Ukleti brod” (nezavršen, 1990), “Oriđinali” (serija, 1995), "Čudni ljudi" (posthumno, 2023).
Na filmskom festivalu u Herceg Novom ovog leta prikazan je taj poslednji film najvećeg crnogorskog reditelja Živka Nikolića sa tada radnim nazivom "Čudni ljudi", koji je pre 30 godina snimljen i nikada prikazan.
"Kada smo imali tu premijeru, nikad u životu nisam imao veću tremu. Nisam mogao znati kakve će biti reakcije publike, jer je ipak naš projekat hibridan koji spaja igranu i dokumentarnu strukturu", zaključio je režiser Senad Šahmanović.
U pitanju je 10. epizoda serije "Oriđinali", poslednjeg Nikolićevog rada, koja nikad nije emitovana, tada snimana da bude samostalno delo, koje može da se prati van preostalih devet epizoda. Dugo je materijal bio u bunkeru na Beta kasetama u Radio televiziji Crne Gore.
Kako je uoči premijere napominjao Dragan Koprivica, scenarista filma, sem glavnog junaka Niše, koga je tumačio Milutin Mima Karadžić, ovde nema baš nikakvih drugih dodirnih tačaka sa serijom "Oriđinali".
Za sam kraj susreta sa medijima, Petar Nikolić je otkrio da je imao želju da se objave u knjizi nerealizovana scenarija njegovog oca, ali da je mnogo važnije što je sa tim tekstovima učestvovao na konkursima za realizaciju mogućih filmova. Medjutim, nije naišao na bilo kakvu podršku oko toga.
"Ipak, dešavalo se da od tih scenarija prepoznamo kasnije motive koji su drugi autori iskoristili za svoje filmove, što samo dovoljno govori o velikom uticaju koji je Živko imao u domaćoj kinematografiji. Tako je bio jedan filmski scenario "Sednica života", koji je moj otac trebalo da snima sa producentskom kućom "Viktorija film". Radnja je o dvojici braće koji pokušavaju da preminulog dedu prevezu na sahranu i spremaju mu telo kao da je živ. I kasnije ta produkcija snimi film "Mrtav ladan" prema toj ideji. Ili recimo njegov nezavršeni film "Ukleti brod", planirao je da ga snimi u Americi, čak je scenario došao do Dastina Hofmana, koji ga je pročitao i želeo da igra u njemu. Sadržaj tog filma posle ćemo videti u filmu "Tudja Amerika", gde je Sergej Trifunović imao prvu ulogu", zaključio je Petar Nikolić.
Film "Tudja Amerika" iz 1995. godine režirao je Goran Paskaljević prema scenariju Gordana Mihića. Oba autora su takodje preminula, a glavne uloge su tumačili Predrag Miki Manojlović i američki glumac Tom Konti.
(Telegraf.rs/Tanjug/Ivan Makragić)