Milčo Mančevski: Film "Kajmak" se bavi večitom temom slobode pojedinca

Vreme čitanja: oko 4 min.

"'Kajmak' je malo čudan film. Možda mali eksperiment. Ali ja uvek tražim nešto novo, različito. Gre'ota je raditi isti film ponovo i ponovo", rekao je Mančevski

Reditelj Milčo Mančevski kaže da će mu naredni film biti "Zbogom Kopakabano", da se aktuelni "Kajmak" bavi večitom temom slobode pojedinca i komplikovanim ljubavnim odnosima, kao i da zasad nema planova da se obeleži 30 godina od prvenca "Pre kiše".

"'Kajmak' je malo čudan film. Možda mali eksperiment. Ali ja uvek tražim nešto novo, različito. Gre'ota je raditi isti film ponovo i ponovo", rekao je Mančevski Tanjugu na Sarajevo film festivalu (SFF).

Krenuvši sa premijere u Tokiju put po svetskim festivalima, "Kajmak" je, između ostalog, obišao Tajpeh, Portugal i sada Sarajevo, gde je Mančevski bio "na prvom izdanju festivala, dok je grad bio pod opsadom".

"Kajmak" je prikazan u okviru netakmičarskog programa "Open er (Air) SFF-a, a Mančevski dodaje da je prijem filma do sada bio odličan, pošto je prodat u 50 zemalja, a sledi Sinekvest festival u Kaliforniji, Italija i druga mesta.

Upitan da li je pravi trenutak imajući u vidu dešavanja u svetu, za film intimne tematike kakav je "Kajmak", Mančevski je odgovorio da tako ne razmišlja, jer radi "ono što srce traži, uz nadu da će se to ljudima dopasti".

"Bitno je da tako snimam filmove. Film je umetnosti i treba da funkcioniše danas, kroz 50 i stotinu godina. To nije reportaža, nije prilog za Si En En (CNN). Film se bavi malo dubljim stvarima", istakao je Mančevski.

U slučaju "Kajmaka" to nije ništa "što je trenutno kurentno, već je pitanje lične slobode, odnosa zajednice prema pojedincu, a to su večne teme".

Mančevski je dodao da bi suština njegovog filma bila "ista i devedesetih, dvehiljaditih ili 1950. godine".

"Naravno, forma bi i bila različita, sa puno drugačijih detalja, ali suština o čemu film govori i suština osećanja, koja ostanu u nama nakon što ga ogledamo, nadam se da bi bila ista", naveo je severnomakedonski reditelj.

U koprodukciji Severne Makedonije, Danske, Holandije i Hrvatske, govori se o dva para upletena u nekonvencionalne erotske odnose, a priča o večitoj potrazi za ljubavlju dotiče se i surogat roditeljstva, nevere, uloge žene u porodici i društvu, trgovine ljudima i seksualne slobode.

U "Kajmaku" igraju Sara Klimoska, Kamka Tocinovski, Aleksandar Mikić, Simona Spirovska, Ana Stojanovska, Filip Trajković i drugi.

U predstavljanju "Kajmaka" u javnosti često ponavljao slogan da je "ljubavna priča za odrasle", a Mančevski priznaje da je to deo geneze kako je došao do filma.

"To je reakcija na fakat da se u filmskoj industriji, posebno u holivudskom filmu, o ljubavi ne priča iskreno, da je to veoma često foliranje, politura", ocenio je Mančevski, koji decenijama radi u Sjedinjenim Državama.

Postoji obrazac "momak sreće devojku, ona ga ostavlja, pa onda ipak žive dugo srećno do zalaska sunca", a Mančevski upozorava da su "u suštini, u životu, ljubavni odnosi puno komplikovaniji".

"Teži su i lepši. Hteo sam da napravim film koji o tome priča. I zbog toga je to ljubavna priča za odrasle. Nije za klince, nije foliranje, već je - komplikovanije", naglasio je sineasta.

Upitan koliko pomenuti holivudski obrazac zapravo odgovara percepciji zapadnjaka kao previše regulisanih, uštogljenih i otuđenih ljudi, Mančevski je odgovorio da su "ljudi svuda isti":

"Možda je forma malo različita, običaji, govor tela, prostor, ali je suština ista. Ne verujem da su na zapadu ljudi puno uštogljeniji. Ima ih i tamo i kod. Ima malograđana i tamo i kod nas, kao i iskrenosti i foliranja", primetio je Mančevski.

Prema njegovim rečima, možda je lakše snimiti "Kajmak" u Evropi, jer bi se radio više sa andergraund pristupom finansiranju u Holivudu, koji je "u suštini konzervativan, ali to se više odnosi na industriju, nego na čitavu američku kulturu".

U radu na tako osetljivoj temi kao u "Kajmaku" uvek ima nekih granica do kojih se ide, a Mančevski ističe da ih ne definiše, već radi "po nekoj intuiciji, koja je obično rezultat iskustva, ljudskog i profesionalnog".

"Bilo je puno granica. O ovome ne treba govoriti ili način koji ćemo snimati treba da bude drugačiji. To je deo traženja ravnoteže i pregovaranja autora sa materijom", istakao je reditelj, koji je tražio da naziv "Kajmak" ostane svuda isti i da se ne prevodi.

Mančevski planira novi film "Zbogom Kopakabano", koji bi trebalo da se radi sledeće godine, kao "uslovno rečeno treći deo trilogije sa 'Vrbom' i 'Kajmakom'".

"Ako okončam tuču sa Agencijom za film u Makedoniji, ako sve bude išlo kako treba snimiću taj film. Prijavio sam je za korupciju i sukob interesa. Blokirali su mi projekat. I idemo dalje", naveo je Mančevski, dodavši da je Srbija ušla kao koproducent.

Upitan postoji li mogućnost nekog novog izdanja njegovog hvaljenog prvenca "Pre kiše", pošto se naredne godine navršava tri decenije od izlaska, Mančevski je priznao da bi "kad bi bili u nekoj ozbiljnoj sredini i situaciji sigurno nešto spremili", ali ovako ne veruje.

Mančevski je devedesetih radio muzičke spotove, za Kirilia Džajkovskog, Arested development i druge, ali nije odavno, i kaže da nema ništa protiv da im se ponovo vrati, ali ne kao tezgi već "treba da bude vredno pažnje, nešto što će se pamtiti".

"Ne pratim muzička kretanja. Kad su se spotovi pojavili imali su potencijal da budu nešto više nego što na kraju jesu. Da budu mali eksperimentalni filmovi i umetničke provokacije. Najčešće su album kaveri koji se kreću. Čast izuzecima. Ima pravih malih remek dela", ocenio je Mančevski.

Prema njegovim rečima, spotovi sad mogu da žive na internetu i ne moraju da postoje kao nekada samo za Em Ti Vi (MTV), i "otvara se veća mogućnost, ali to tek treba da vidimo da se iskoristi".

(Telegraf.rs/Tanjug)