"Mediji treba da daju prostor i vreme sadržaju koji negiraju đubre"

Vreme čitanja: oko 4 min.

"Deca odrastaju u nasilnom okruženju. Volimo da pomislimo da je škola sigurno mesto, ali znamo kolika je tenzija vršnjačkog nadmudrivanja i nasilja prisutna", naveo je Stanko Crnobrnja

Printskrin: Tanjug

Televizijski reditelj i profesor na Fakultetu za medije i komunikaciju Stanko Crnobrnja ocenio je da će tragične događaje koji su proteklih dana potresli Srbiju buduće generacije pamititi "kao prekretnički događaj u našoj kulturi".

Crnobrnja je rekao Tanjugu da smo, ne znajući, pristupili novoj kulturi, u kojoj su značenja i vrednosti kalibrisani prema digitalnim tehnologijama, drugačijim od ranijeg analognog sveta.

"Postajemo ovisnici od sadržaja koji se nalaze u interaktivnim tehnologijama, koje su prirodno okruženje generacije koju je zadesila ova katastrofalna situacija", ocenio je Crnobrnja.

U situaciji gde u svom prirodnom okruženju mladi imaju na dnevnoj bazi bezbroj sadržaja za komunikaciju samo na Tiktoku, Crnobrnja smatra da "ne možemo do kraja da razumemo nove generacije, ako se svojski ne potrudimo".

Prema njegovim rečima, na decu više ne možemo da utičemo klasičnim sredstvima u školi, koja je zaostala i zastarela.

"Deca odrastaju u nasilnom okruženju. Volimo da pomislimo da je škola sigurno mesto, ali znamo kolika je tenzija vršnjačkog nadmudrivanja i nasilja prisutna", naveo je reditelj.

Crnobrnja je dodao da je "mali čovek od 13 godina mogao perfekno da isplanira masakr epohalnih razmera", jer je istražio sve što je mogao, a bilo mu je na dohvat ruke.

"Starije generacije pod hitno moraju da se prilagode novoj, koja treba da iznese ovaj vek i spasi planetu", upozorio je stručnjak.

Crnobrnja predlaže da se pronađe način kako da "u ogromnu ponudu đubreta u svim medijima unesemo konkretan sistem vrednosti i značenja".

"Ono što imamo dobro u korpusu kulture i istorije treba da izbacujemo napred, da zapljuskujemo nove generacije", predložio je reditelj.

Prema njegovim rečima, sa kapitalizmom smo usvojili sistem zasnovan na eksploataciji ljudi i resursa, što je nasilan proces, a nismo ni svesni značenja šta znači eksploatisati i koliko je to surov sistem.

"Sve što se desilo je posledica usvajanja tog sistema", napomenuo je Crnobrnja.

Govoreći o tinejdžerima influenserima, Crnobrnja je ocenio da oni eksploatišu znatiželju publike manipulativnim sredstvima i veštom komunikacijom, što je "veština koju ne smemo da potcenimo".

Crnobrnja je rekao da je potrebno na nivou društva i medijskih organizacija prostor i vreme dati "sadržajima koji negiraju đubre".

Prema njegovim rečima, neophodno je stvoriti značenja i vrednosti koje bi trebalo da postoje u normalnom društvu, dok mi živimo u društvu koje je "prilično atomizirano, sa dve strane koje biju bitke, koje su često štetne".

Crnobrnja je ocenio da REM "ne radi po zakonu" i da onaj ko pušta u medije đubre treba da bude ozbiljno sankcionisan.

"Samo mediji treba da daju prostor i vreme sadržaju koji negiraju đubre. Moramo da kažemo stvari svojim imenom - to je đubre", naglasio je Crnobrnja.

Video: Crnobrnja: Mediji treba da daju prostor sadržajima koji negiraju đubre

Prema njegovim rečima, okupljanja građana prethodnih dana pokazuju da "postoji energija za podizanje svesti i menjanje značenja".

U svom kontaktu sa studentima Crnobrnja je shvatio da su "svi iznenađeni činom masakra, ali nisu time da je taj klinac mogao to da uradi".

"Oni imaju to u svojim rukama - pristupačnosti nasilju na dugme", primetio je Crnobrnja.

Nad decom postoji nasilje školskog sistema, nastavnika i same dece, i dok dođu do fakulteta "potpuno su okoreli, nema šta da ih iznenadi".

"Školski sistem je zaostao u Srednjem veku. Dave ga komisije, saveti, začaureni ljudi koji sede po kancelarijama. Sistem nije više funkcionalan. Ne možete tretirati ljude koji imaju sve na pritisak dugmeta da bubaju lekcije", upozorio je Crnobrnja.

Prema njegovim rečima, decu treba učiti da budu instinktivni i bistri, pošto odgovori sada postoje svuda na internetu, a školski sistem treba da ih vežba da prave razliku i prepoznaju stvari.

"Prvo bih video u razredu ko je priključen na koje mreže. Identitet je gde se prikuljučujete. Vaša zajednica je iz Nigerije, Hrvatske, Rusije, sa njima komunicirate jasnije nego da sa dedom i babom", naveo je Crnobrnja.

Založivši se za svojevrsnu "večernju školu opismenjavanja za deke i bake", Crnobrnja je istakao i da su "roditelji jako važni".

"Za decu je dobro da nešto gledaju u prisustvu porodice, da bi objašnjavali neke stvari koje deci drugačije znače, i da tu dođe do dijaloga", naglasio je.

Crnobrnja je ocenio da su deca "sada postali baštinici strahovitog događaja, kao što je generacija baštinila atentat na Sarajevu i mučeništvo Gavrila Principa", što im omogućilo da u Drugom svetskom ratu na hiljade ginu za "Smrt fašizmu - sloboda narodu".

Zabluda je da je škola sigurna, jer to, kako kaže Crnobrnja, nije bila ni u njegovo vreme zbog vršnjačkog nasilja, koje ne smemo da ignorišemo, jer današnja deca baštine to nasilje.

"Baštine novu herojsku epohu. Treba da budu heroji, da bi tome odoleli", naveo je Crnobrnja.

Govoreći o uvođenju novih značenja, Crnobrnja je rekao da će deca to "morati da iščiste, a mi samo moramo da pomažemo".

(Telegraf.rs/Tanjug)