Preminula Marša Hant (104), glumica čija je karijera uništena zbog podrške komunistima
Hant je godinama kasnije rekla da je nije interesovao komunizam, već sloboda govora
Preminula je Marša Hant, bistrooka starleta koja se istakla u filmovima kao što su Ove glamurozne devojke, Grodost i predrasude i Raw Deal pre nego što je njena karijera razorena lovom na komuniste koji je sveojvremeno pogodio Holivud. Imala je 104 godine.
Umrla je prirodnom smrću u utorak uveče u svom domu Šerman Ouks, gde je živela od 1946. godine, rekao je za The Hollywood Reporter Rodžer C. Memos - pisac i reditelj dokumentarnog filma Marsha Hunt’s Sweet Adversity.
Hant se takođe pojavila zajedno sa Miki Runijem u filmu Ljudska komedija (1943), nominovanom za Oskara, tokom perioda u kome je bila poznata kao „najmlađa holivudska glumica“.
Bivša manekenka koja je potpisala ugovor sa Paramount Pictures sa 17 godina, rođena u Čikagu, napravila je svoj prvi veliki korak u Holivudu kao koleginica Lane Tarner u filmu Ove glamurne devojke (1939) MGM-a.
Kao dragana Voltera Brenana u filmu Joe and Ethel Turp Call on the President (1939), Hant je "ostarila" od 16 do 65 godina na ekranu. Glumila je Meri Benet u filmu Gordost i predrasude (1940), a u klasiku Entonija Mana, noar filmu Raw Deal (1948), bila je dobra devojka pored Кler Trevor i Denisa O'Кifa.
Godinama kasnije, u Johnny Got His Gun (1971) - koji je napisao pisac sa crne liste Dalton Trumbo - Hant je glumila majku lika Timotija Botomsa.
Iako nikada nije postigla slavu nekih svojih kolega, Hant je bila ponosna na svoju karijeru, posebno na početku.
- Pre svoje 30. godine igrala sam četiri zrele uloge i bila sam najmlađa holivudska glumica... nema dve iste uloge - rekla je 2015.
Godine 1947. Hant i njen drugi suprug, scenarista Robert Presnel Mlađi, pridružili su se Odboru za Prvi amandman (organizaciju američkih liberalnih i levičarskih glumaca, filmadžija i umetnika, koja se suprotstavljala antikomunističkoj histeriji), koji je doveo u pitanje legalnost Кomiteta za neameričke aktivnosti Predstavničkog doma (HUAC) i njihovo nastojanje da izbaci komuniste iz industrije zabave.
Odbor, koji je uključivao i Hamfrija Bogarta, Loren Bekol, Denija Кeja, Džona Hjustona i druge holivudske liberale, iznajmio je avion za Vašington kako bi prisustvovao na saslušanjima HUAC i podržAo19 kreativaca koji su bili pod lupom.
Međutim, Bogart i drugi su brzo odstupili, rekavši da su ih komunisti prevarili i da je njihov put u Vašington bio nepromišljen. Iako je to pomoglo da se spasu njihove karijere, Hant se nije pokajala. U junu 1950. uvrštena je u redove Red Channels, desničarskog pamfleta u kojem su mnogi glumci, režiseri, scenaristi i drugi bili naklonjeni „subverzivnim“ ciljevima.
- Znate, nikad me nije interesovao komunizam - rekla je u intervjuu 2004.
- Bila sam veoma zainteresovana za svoju industriju, svoju zemlju i vladu. Ali bila sam šokirana ponašanjem moje vlade i njenim maltretiranjem moje industrije. I tako sam progovorila i protestovala kao i svi ostali na tom letu. Ali onda mi je rečeno, kada sam završila na crnoj listi, da sam bila liberal, a to je bilo loše. Rečeno mi je da se zapravo ne radi o komunizmu - to je bila stvar koja je sve plašila - već o kontroli i moći.
- Način na koji uspostavljate kontrolu je da navedete sve da se saglase sa onim što je ispravno u tom trenutku, šta god je prihvaćeno. Ne preispitujte ništa, ne govorite, nemate svoje ideje, ne smete nikada biti elokventni, i ako ikada budete nešto od toga, kontroverzni ste. I to je jednako loše, možda i gore, nego biti komunista. Što je još uvek bilo sasvim legalno, znate: Кomunistička partija je još uvek bila legalna u Americi, daje kandidate za javne funkcije. Ali izgubio bi karijeru, dobro ime, ušteđevinu, verovatno brak, prijatelje, da si bio komunista. Bilo je užasno, jednostavno užasno.
Njana priča je ispričana u filmu Marsha Hunt’s Sweet Adversity, objavljenom 2015.
(Telegraf.rs/THR)