Divne su ruže, ali ne zaboravite ove žene: Filmovi koje treba odgledati na 8. mart
Svet se potrudio malo više da one budu upamćene. A ovo su primeri
Iako poželjni, buketi cveća, ruže, čokolade, vaučeri i svi mogući drugi pokloni ne bi smeli da skrenu pažnju sa činjenice da je 8. mart dan koji treba da nas seća na dugotrajnu i tešku borbu za prava žena. Sasvim je logično da se taj trud zaboravi kada rasteš i živiš u vremenu i mestu gde ti je mnogo toga dato. Većunu žena u Srbiji tek priče naših baka i prabaka podsete na to koliko su žene "do juče" bile obespravljene čaki ovde, živeći vezanih ruku i vezanih očiju.
O velikim ženama u Srbiji koje su se izborile sa mogućnost svih nas da se školujemo, radimo, živimo samostalno, glasamo, imamo pravo na razvod i nakon razvoda pravo na svoju decu... ne znamo mnogo. Igrani filmovi o njima gotovo da ne postoje.
Svet se potrudio malo više da one budu upamćene. A ovo su primeri:
"Pitanje pola" (On the Basis of Sex, 2019)
Istinita priča o Rut Bejder Ginsburg, njenoj borbi za jednaka prava žena i teškoćama koje je morala da prevaziđe kako bi postala pridruženi sudija Vrhovnog suda Sjedinjenih Američkih Država. Mnogo pre nego što je postala druga žena koja drži ovu funkciju, Rut i njen suprug Marti radili su na prvom federalnom slučaju koji je trebalo da diskriminaciju na osnovu pola proglasi neustavnom. Felisiti Džons dobila je sjajne kritike za način na koji je predstavila čuvenu sutkinju.
"Sufražetkinja" (Suffragette, 2015)
Smeštena u 1912. godinu, radnja prati grupu zaposlenih žena koje se organizuju, udružuju i zajedno bore za prava žena unutar pokreta sufražetkinja u Ujedinjenom kraljevstvu. Ne ublažavajući ništa, film pokazuje svu cenu njihove borbe - one su zbog toga hapšene, prebijane, otpuštane, a neke od njih su njenu cenu platile smrću.
Vođa pokreta Emelin Pankhurst (Meril Strip) pokrenula je nacionalnu kampanju i uputila poziv na građansku neposlušnost nakon decenija mirnih protesta koje je vlada ignorisala. U centru priče ipak nije ona, već mlada Mod Vots (izmišljena junakinja koju igra Keri Maligan), pralja i majka koja na poslu radi u užasnim uslovima i nalazi svoj poziv unutar ovog pokreta. Fiktivne junakinje prepliću se sa pričama o stvarnim ličnostima, pa tako Mod u zatvoru u jednom trenu upozna Emili Dejvidson, sufražetkinju koja je umrla kada je iz revolta skočila pod kraljevske kočije u znak borbe za jednakost prava glasa i čija je žrtva konačno naterala svet i istoriju da obrate pažnju na prava žena.
"Borba polova" (Battle of the Sexes, 2017)
Film tematizuje neravnopravnost između polova, a sve to kroz prizmu tenisa, i zasnovan je na istinitom događaju.
Tokom 1970-ih ideja da žene i muškarci igraju za jedna novčane nagrade bila je smešna - prva nagrada u ženskoj kategoriji bila je čak osam puta manja od one u muškoj. U znak protestak King i njena koleginica Gledis Heldman osnovale su sopstveni turnir, osnovale Žensku tenisku asocijaciju i tako na kraju primorale američku Tenisku asocijaciju da podigne novčane nagrade za žene.
Kako se kroz film stalno provlači ideja da za ženski sport nema toliko interesovanja koliko za muški, okosnica radnje je teniski meč između 29-godišnje Bili Džin King i 55-godišnjeg bivšeg tenisera Bobija Rigsa, iz kog je proslavljeni teniser (i nepritajeni seksista) mislio da će izaći kao apsolutni pobednik jer pripada jačem polu... Ovaj tenski meč simboliše upravo borbu za ravnopravnost ne samo muškog i ženskog tenisa, već i ravnopravnost muškog i ženskog pola uopšte, a i Ema Stoun i Stiv Karel su sjajni u svojim ulogama.
"Anđeli gvozdenih čeljusti" (Iron Jawed Angels, 2004)
Ovaj film u produkciji kanala HBO prikazuje istinitu priču o tome kako su se prkosne i istaknute aktivistkinje Alis Pol i Lusi Berns izborile za žensko pravo glasa, rizikujući živote kako bi Amerikankama omogućile da glasaju.
Oskarovka Hilari Svonk predvodi izuzetnu plejadu glumaca u ovoj inspirativnoj priči o dvema ženama koje su se usudile da se bore za ženska prava i imale snažan uticaj na budućnost Sjedinjenih Američkih Država. Film u produkciji kanala HBO, „Anđeli gvozdenih čeljusti“, obraća se savremenoj publici kako bi im što bolje objasnio ključno poglavlje američke istorije: u ovom slučaju, reč je o sufražetkinjama koje su se borile za usvajanje 19. amandmana. Film se usredsređuje na dve srčane i prkosne žene, Alis Pol (Svonk) i Lusi Berns (Franses O'Konor) i pokazuje kako su se odvojile od glavnog pokreta za ženska prava i osnovale još radikalnije krilo, usuđujući se da pomere granice političkog protesta kako bi 1920. godine izvojevale žensko pravo glasa. Udahnuvši život u odnos između Alis Pol, Lusi Berns i ostalih, film čini da se žene osećaju kao potpune ličnosti umesto kao jednodimenzionalne figure iz daleke prošlosti.
"Božanski red"
Žene su u Švajcarskoj pravo glasa dobile tek 1971. godine. Zašto? Švajcarski sistem bio je takav da se ustavne promene mogu izvršiti samo putem referenduma - a u tom trenu na referendumu mogu da glasaju samo muškarci. "Božanski red" predstavlja švajcarske sufražetkinje kroz priču o izmišljenoj domaćici, ali rođenoj liderki Nori (Mari Lojenberger).
Ovo je mnogo vedriji, u neku ruku i komičan pogled na kampanju za jednakost, ali sa porukom da nekada i mlada dela mogu da pokrenu revoluciju.
(Telegraf.rs)