Posledice pandemije ugrozile bioskope i filmske distributere u Srbiji
Bioskopi neće opstati bez pomoći države
Koliko dugo ćemo moći da kažemo da imamo moderne bioskope u Srbiji trenutno najviše zavisi od države, jer je pandemija bacila na kolena čitavu industriju, a finansijska pomoć u najvećom meri izostala.
- Iza nas je ostao period preporoda srpske kinematografije u celini. Marljivim radom, strateškim planiranjem i kvalitetnom koordinacijom Grupacije za kreativnu industriju pri Privrednoj komori Srbije i Filmskog centra Srbije imali smo fazu najvećeg ulaganja u filmove. Tako je Srbija postala lider u regionu po broju snimljenih filmova, broju posetilaca u bioskopima i broju novootvorenih bioskopskih sala. Dobili smo snažnu prikazivačku mrežu na teritoriji cele Srbije, snimili najgledanije domaće filmove u novijoj istoriji i prestigli rezultatima sve države u okruženju u ovoj oblasti. Zbog pandemije je ovaj trend dobrog privrednog rasta surovo zaustavljen, jer su bioskopi prvi zatvoreni, poslednji otvoreni, a period u kome se radilo od 1. septembra je suštinski doneo još veću krizu zbog troškova koji su bili daleko veći od prihoda - izjavio je Nebojša Ćetković, direktor kompanije Art vista, koja je distributer najvećih domaćih blokbastera, poput filmova „Hotel Beograd“, „Jedini izlaz“, „Južni vetar 2 – ubrzanje“, „Neto kada sam naučila da letim“, „Zlatni dečko“ i „Toma“.
- U prvom talasu, zahvaljujući pomoći Vlade, uspeli smo da preživimo udar pandemije, da održimo živom distributersku i prikazivačku mrežu i da sačuvamo zaposlene. Ali novim odlukama i merama Kriznog štaba doživeli smo potpuni krah. Ponovo smo sada ka Vladi Republike Srbije uputili apele i molbe za sektorsku pomoć u ime Sekcije distributera i prikazivača. Velika su nam očekivanja od njihovog odgovora i nadamo se da ćemo naići na razumevanje, koje imamo kod Privredne komore i Filmskog centra Srbije, kojima je nedvosmisleno jasno da prikazivači i distributeri neće preživeti novi talas pandemije. Ključna stvar i velika opasnost je to što najgledaniji bioskopski hitovi u koje je već uloženo dosta novca iz budžeta neće imati gde da se prikazuju ni ove ni sledeće godine - dodaje Ćetković, koji se ujedno nalazi i na poziciji predsednika Sekcije distributera u Privrednoj komori Srbije.
Uprkos najvećoj krizi koju je pogodila bioskope, Cineplexx je u protekla 3 meseca rada u pandemiji otvorio čak dva nova bioskopa u Beogradu i zadržao sve svoje zaposlene, ali da će ostati tako od 1. januara zavisi isključivo od države.
- Poslednje mere Kriznog štaba su dovele do toga da Cineplexx bioskopi, kao i skoro svi prikazivači u Srbiji zatvore svoja vrata radnim danima i da rade isključivo vikendom. Ovakav režim rada je u potpunosti neodrživ i moguće izuzimanje bioskopa kao ustanove kulture iz novih mera neće ništa promeniti, jer se Cineplexx bioskopi nalaze u tržnim centrima, čije će radno vreme u tom slučaju ostati i dalje skraćeno. Pozdravljamo tu inicijativu ministarke kulture Maje Gojković da se ustanove kulture posmatraju kao zasebna celina, jer su bioskopi pokazali da su bezbedno mesto u kojem je moguće sprovoditi sve propisane mere na najvišem mogućem nivou, međutim bioskopi i filmski distributeri su trenutno na kolenima i ukoliko ne stigne direktna pomoć od države, postoji mogućnost da će veliki broj radnika od januara ostati bez svojih radnih mesta. - izjavio je predsednik Sekcije prikazivača u Privrednoj komori Srbije i programski direktor Cineplexx bioskopa Ivan Hinić.
- Dakle, iako smo bili vrlo uspešna i samoodrživa grana privrede, koja uplaćuje ozbiljan novac na ime poreza u budžet, ipak smo ostali bez mogućnosti da nadalje samofinansiramo poslovanja, te nam je neophodna hitna pomoć države. U suprotnom radnici će ostati bez posla, filmovi bez bioskopa, a pitanje je da li ćemo ikada više moći da regenerišemo poslovanja i vratimo bioskope i domaću kinematografiju na nivo regionalnog lidera, koji smo imali do marta ove godine - zaključuje Nebojša Ćetković.
(Telegraf.rs/PR)