Prvi put se desila jednaka zastupljenost žena i muškaraca u glavnim ulogama u filmovima
Ovaj istorijski napredak nije se odigrao samo na polju rodne ravnopravnosti, već i u nekoliko drugih bitnih oblasti
Prošla godina bila je istorijska po polnoj ravnopravnosti u filmovima, piše CNN.
Prema novoj studiji "Džina Dejvis" Instituta za pol i medijea, u 2019. godini smo gledali jednak broj ženskih i muških glavnih likova u filmovima.
U 2007. godini, samo 24 odsto porodičnih filmova je imalo žene kao glavne junake. Prošle godine je 48 odsto od 100 najvećih porodičnih filmova imalo žene u glavnim ulogama (za svrhe godišnjeg izveštaja, porodičnim filmom se smatra svaki film koji ima oznake G(preporučuje se za sve uzraste), PG( preporučuje se prisustvo roditelja) i PG-13 (preporučuje se strogi nadzor roditelja)).
- Slika u medijima ima ogroman uticaj na to kako vidimo sebe i kako sudimo i vrednujemo sebe. Kada vidite nekoga ko je sličan vama, pomislite: “Postoji neko kao ja, moram pripadati negde”. Zato je zdravo za decu da, od samog početka, vide fiktivni svet koji oslikava stvarni svet, koji je pola ženski i veoma raznolik – kaže Džina Dejvis.
Istorijska jednakost, prema njenim rečima, znači “da će devojčice moći da vide da su jednako važne kao i dečaci i da su deo interesantnih, važnih stvari”.
- Dečaci će ovu poruku, i nesvesno, prihvatiti i biće verovatnije da devojčice posmatraju jednakim sebi – kaže ona dalje.
Prema izveštaju za ovu godinu, istraživači su ispitali i pet drugih oblasti: poreklo, LGBT+ invaliditet, starost (60+) i razlike u veličini tela.
Među ovim, takozvanim “identičnim grupama”, takođe je bilo nekakvih poboljšanja.
Procenat glavnih uloga koje dobijaju ljudi koji nisu belci 2007. godine je iznosio 22 odsto, dok se prošle godine povećao na 30 odsto. Uz to je osam odsto prošlogodišnjih porodičnih filmova uključivao likove sa invaliditetom, dok je pre 10 godina ovaj procenat bio samo jedan odsto.
Ipak, Medelin di Nono, izvršna direktorka “Džina Dejvis” Instituta, smatra da ima prostora za dodatna poboljšanja.
- Seksualizacija i godine su i dalje glavne stvari kojima treba napredak. Naše istraživanje pokazuje da se ženski likovi šest puta više prikazuju u izazovnijoj garderobi i to je statistika koja se javlja konstantno tokom decenijskih istraživanja – kaže Di Nono.
- Isti pokret vidimo kada je u pitanju starosno doba. Većina ženskih likova ima ispod 40 godina, a manje je onih koje imaju 50 ili više godina. Sa druge strane, muški likovi se dosta prikazuju u svojim 40-im godinama, pa čak i stariji - zaključuje ona.
Drugi izveštaji su slični, poput činjenice da samo 8,3 odsto likova ima ono što studije zovu “krupnim telom” i za njih se često vezuju loši stereotipi.
Krupniji likovi se ređe prikazuju kao pametni i oko 7,4 odsto onih koji su se pojavili u filmovima bili su verbalno osramoćeni, napominje se u studijama.
- Ima još dosta posla koji treba obaviti, ali dosta smo ohrabreni napretkom koji je učinjen – kaže Džina.
- Stvaranje više raznolikih likova veoma je bitno za veći deo populacije…. i to vaš projekat čini bukvalno šarenolikim – zaključuje ona.
(B. K.)