Savršen trenutak za savršenu japansku antiratnu animu: Koje filmove gledati ovog vikenda
Ako vam se ne sviđa izbor koji nude televizijski kanali, ili vam ne odgovaraju njihovi termini, ili jednostavno želite da budete gospodari onoga što ćete gledati ali ne znate šta, ovo su naši predlozi za kvalitetno proveden vikend
Večita dilema svakog poštenog filmofila, „šta gledati“, pojačana nezadovoljavajućom ponudom televizijskih kanala čiji se broj zadnjih decenija eksponencijalno povećavao ali često bez unapređenja kvaliteta, može imati samo jedno razrešenje: gledanje filma u sopstvenoj „režiji“ i po vlastitom izboru.
Svakoga petka „tačno u podne“ na rubrici „Pop & Kultura“ moći ćete pronaći tekst sa tri naša filmska predloga, a na vama je da ih prihvatite ili ne. Mi ćemo se s naše strane potruditi da zadovoljimo različite ukuse, znajući da ne možemo zadovoljiti sve. Takođe ćemo se truditi da nudimo šarolik izbor, često našoj javnosti manje poznatih ostvarenja. Uostalom, nema svrhe predlagati vam da gledate „Kuma“, zar ne?
Dužina trajanja: 1 sat 43 minuta
Žanr: Drama, romansa
Zemlja porekla: Jugoslavija
Godina proizvodnje: 1962.
Ocena na IMDb: 7,4 (presek 89 glasova)
Reditelj: Jovan Živanović
Scenario: Jug Grizelj, Grozdana Olujić (roman)
Glavne uloge: Špela Rozin, Vojislav Mirić, Zoran Radmilović, Duda Antonijević
Kratki sinopsis: Devetnaestogodišnja Minja, razočarana posle afere sa svojim profesorom crtanja, napušta rodno provincijsko mesto i odlazi da živi i studira u velikom gradu. Već u vozu sreće Peđu, a uskoro i Nenada. Uprkos otporu koji pruža, pre svega samoj sebi, uprkos nipodaštavanju ljubavi kao takve, ovaj potonji susret biće presudan za dalji tok njenog života.
O filmu: Jedan od pomalo zaboravljenih bisera jugoslovenske kinematografije, ovaj se film može tumačiti na različite načine. Da li je to priča o emancipaciji žena? Ili, pak, potpuno suprotno? Naravno, postoji mogućnost da nije ni jedno ni drugo, da je u pitanju realna priča, film koji adekvatno opisuje unutarljudska prevarivanja koja su pratila društvenu revoluciju poratne Jugoslavije, revoluciju koja bi se odigrala i bez komunista, kao što se odigrala u svim razvijenim i razvijajućim zemljama sveta. U sukobu između tradicionalnog i savremenog, svako bira svoj put.
„Grave of the Fireflies“ (transkripcija japanskog originala: „Hotaru no haka“), kod nas preveden kao „Groblje svitaca“
Dužina trajanja: 1 sat 29 minuta
Žanr: Anima, ratna drama
Zemlja porekla: Japan
Godina proizvodnje: 1988.
Ocena na IMDb: 8,5 (presek 198.965 glasova)
Reditelj: Isao Takahata
Scenario: Isao Takahata, Akijuki Nosaka (roman)
Glavne uloge: Cutomu Tacumi, Ajano Širaiši, Akemi Jamaguči
Kratki sinopsis: Seita i Secuko su brat i mlađa sestra, koji sa svojim roditeljima pokušavaju da prežive poslednje mesece i dane Drugog svetskog rata, pod američkim bombama i u strašnoj oskudici. Nakon što se tokom jednog bombardovanja razdvoje od roditelja, nakon što ostanu sami na ovom svetu, ostaje im jedino da se drže zajedno, ako misle da opstanu.
O filmu: U klasi antiratnih filmova, ova anima zauzima jedno naročito mesto, možda čak i krunsko. Teško je ostati ravnodušan tokom gledanja ovog ostvarenja, a još teže ostati ratoboran kada se ono završi.
„Ida“
Dužina trajanja: 1 sat 22 minuta
Žanr: Drama
Zemlja porekla: Poljska
Godina proizvodnje: 2013.
Ocena na IMDb: 7,4 (presek 47.007 glasova)
Reditelj: Pavel Pavlikovski
Scenario: Pavel Pavlikovski, Rebeka Lenkjevič
Glavne uloge: Agata Kuleša, Agata Tšebuhovska, David Ogrodnik
Kratki sinopsis: Poljska, šezdesetih godina prošlog veka. Ana je mlada rimokatolička iskušenica koja ima nameru da se zamonaši. No pre toga, pošto manastir želi da primi samo onoga ko je tvrdo rešen na život posvećen Bogu, igumanija je šalje u posetu promiskuitetnoj tetki Vandi, komunistkinji i sudiji, strastvenom pušaču. Ana doznaje da joj je pravo ime Ida Lebenštajn, da potiče iz jevrejske porodice stradale u Holokaustu, i njih dve kreću na put. Koji će na kraju izabrati: put Ane ili put Ide?
O filmu: Ovo je prvi poljski film koji je dobio Oskara u kategoriji najbolji film van engleskog govornog područja, i zapravo u sebi sadrži osvrte na sve poljske traume iz sredine dvadesetog veka: i na rat, i na nemačku okupaciju, i na nacistički genocid, i na antisemitizam, i na Holokaust, i na staljinizam, i na komunistički režim kao takav.
(T. P.)