Održan razgovor sa Danijem Galom i zvučni performans u okviru izložbe "Future perfect"

V. Đ.
Vreme čitanja: oko 3 min.

Ovaj umetnik gostuje u Beogradu u okviru pratećeg programa aktuelne izložbe Future Perfect – savremena umetnost iz Nemačke, koja se održava na prvom nivou Muzeja savremene umetnosti i u Galeriji legatu Milice Zorić i Rodoljuba Čolakovića. Razgovor sa Danijem moderirao je Miroslav Karić, kustos MSUB

Foto: Bojana Janjić

U sredu, 5. juna u Sali Protić Muzeja savremene umetnosti, održan je razgovor sa umetnikom Danijem Galom iz Berlina, koji je izveo i 45-ominutni zvučni performans Semi-Automatic: The Swamp In June. Ovaj umetnik gostuje u Beogradu u okviru pratećeg programa aktuelne izložbe Future Perfect – savremena umetnost iz Nemačke, koja se održava na prvom nivou Muzeja savremene umetnosti i u Galeriji legatu Milice Zorić i Rodoljuba Čolakovića. Razgovor sa Danijem moderirao je Miroslav Karić, kustos MSUB.

Na izložbi Future Perfect predstavljen je Galov rad pod nazivom Arhitektura o budućnosti razgovora – interaktivna zvučna instalacija gde publika svojim kretanjem određuje brzinu i pravac gramofonskog zapisa to jest emitovanja arhivskog snimka razgovora sa slavnim arhitektama koje su definisale načine shvatanja prostora u dvadesetom veku. Na taj način, posetioci svojim prisustvom i interakcijama kreiraju zvučnu kompoziciju.

„Puno radim sa zvučnim dokumentima. U njima nalazim i informaciju i materijal za manipulaciju. Ovde je bila ideja da iskoristim razgovore sa slavnim arhitektama kako bi napravio efekat unutar date arhitekture. U prostoru čujete sve te modernističke ideje o arhitekturi, ali telo koje se kreće kroz prostor menja brzinu ploče i manipuliše zvukom. U tome je sadržan i element frustracije jer ne možete da slušate kako treba, dok se krećete. Originalna ploča iz pedesetih zove se Conversations regarding the future, ali ja sam to obrnuo i nazvao Architecture regarding the future of the conversation“, objasnio je umetnik Dani Gal.

Umetnik je, pored ovog rada, kroz razgovor predstavio i druga slična ostvarenja (skulpture, instalacije, filmovi) u kojima je fokus na radu sa zvukom kao temom, dokumentom i materijalom, odnosno na njegovim kritičkim potencijalima i ulozi koju ima u delovanju ideologija i proizvodnji kulture sećanja.

Nakon razgovora, Gal je publici predstavio svoj zvučni performans Semi-Automatic: The Swamp In June u kojem koristi i u dijalog stavlja različite audio-izvore poput živog radio prenosa, elektronike, terenskih snimaka, zapisa akustičnih instrumenata sa specijalno dizajniranim motorima i ljudskog govora, čiji međuodnosi i preplitanja stvaraju svojevrsnu muzičku kompoziciju.

„U ovom performansu postoji konstantan dijalog ili konflikt između dva izvora zvuka. U ovom slučaju to je gitara koju na automatizovan način pokreće motor, a motor je pod uticajem gramofona, koji takođe kontroliše gitaru. Svi su u konstantnom dijalogu, gde kroz zvuk koji proizvode aktiviraju i ostale elektronske zvukove, kao i radio. Postoji i govorni element – ritam tog govora prevodim u apstraktni zvuk, koji potom postaje muzički materijal”, dodao je Gal.

Dani Gal (Jerusalim, 1975) studirao je na Akademiji za umetnost i dizajn Bezalel u Jerusalimu, univerzitetima Staatliche Hochschule für Bildende Künste - Städelschule u Frankfurtu i Cooper Union u Njujorku. Njegovi radovi su prikazivani na mnogim međunarodnim izložbama, među kojima su 54. Venecijansko bijenale; Istanbulski bijenale; New Museum, Njujork; Kunsthalle St. Gallen, Švajcarska; Jewish Museum, Njujork; Berlinale Forum Expanded; Kunsthaus Zurich; Kunsthalle Wien; Documenta 14; Centre Pompidou, Pariz; Club TransMediale Festival, Berlin. Učesnik je rezidencijalnih i istraživačkih programa: Blood Mountain Projects i Wiesenthal Institute u Beču, inHerit - Centre for Advanced Studies-Heritage in Transformation, Humboldt University u Berlinu. Živi i radi u Berlinu.

Izložbu FUTURE PERFECT – Savremena umetnost iz Nemačke zajednički organizuju ifa – Institut für Auslandsbeziehungen (Institut za odnose sa inostranstvom) iz Štutgarta, Goethe-Institut Beograd i Muzej savremene umetnosti u Beogradu. Kustoskinja izložbe je Angelika Štepken.

(Telegraf.rs)