Stiven Fraj pozvao Britanski muzej da vrati statue Partenona u Atinu: Kao da ste Parizu uzeli Ajfelovu kulu

Postoji „dobitno“ rešenje za vekovnu debatu o vlasništvu nad skulpturama Partenona koje su 1802. iz Atine donete u London

Foto: Martin Beddall / Alamy / Alamy /, justinpalmer_ldn / BACKGRID / Backgrid UK / Profimedia

Uklanjanje skulptura Partenona iz Atine bilo bi slično uklanjanju Ajfelove kule iz Pariza ili Stounhendža iz Solsberija, rekao je Stiven Fraj, pozivajući na povratak klasičnih grčkih skulptura u njihovu zemlju porekla.

Glumac i pisac, koji se zalaže za vraćanje skulptura koje se čuvaju u Britanskom muzeju u Londonu, rekao je da postoji „dobitno“ rešenje za vekovnu debatu o vlasništvu nad skulpturama Partenona. On je pozvao na kulturno partnerstvo u okviru kojeg bi drugi neverovatni grčki artefakti bili izloženi u Velikoj Britaniji po prvi put.

Foto: Martin Beddall / Alamy / Alamy / Profimedia

- Uklanjanje skulptura Partenona može se uporediti sa uklanjanjem Ajfelove kule iz Pariza ili Stounhendža iz Solsberija - rekao je Fraj.

- Mislim da ovo poređenje govori o kulturnom značaju skulptura Partenona, koje su neizbrisivo evokativan simbol grčkog nasleđa i identiteta.

- Želim da Britanski muzej nastavi sa svojom ulogom 'muzeja sveta', izlažući veličanstvene grčke artefakte kao deo rotirajućih eksponata. Ali skulpture Partenona moraju biti ponovo ujedinjene - trajno - u Atini.

Foto: BACKGRID / Backgrid UK / Profimedia

Frajevi komentari su usledili uoči izjave Britanskog muzeja da je bio uključen u konstruktivne razgovore sa grčkom vladom o sudbini mermernih skulptura. Muzej je u sredu rekao u saopštenju:

- Javno smo rekli da aktivno tražimo novo partnerstvo sa našim prijateljima u Grčkoj i dok ulazimo u novu godinu konstruktivni razgovori su u toku.

Partenon, koji se nalazi na Akropolju u Atini, završen je u petom veku pre nove ere kao hram boginje Atene, a njegovi ukrasni frizovi sadrže neke od najboljih primera antičke grčke skulpture. Fraj je rekao da se izdvaja od ostalih relikvija drevne Atine „i po svojoj lepoti, statusu i pionirskom arhitektonskom uticaju“.

Izvor: Dorieo/Wikipedia

Skulpture su kontroverzno uklonjene tokom turske okupacije 1802. po nalogu lorda Elgina, londonskog ambasadora, i donete u Britaniju. To što su antikviteti zadržani u Britanskom muzeju Atina je nazvala nezakonitim i „suprotnim moralnim principima“.

Fraj je rekao:

- Friz i metopa oživljavaju grčku istoriju, mitove i legende koje plene ljubitelje klasične antike poput mene. Ne samo da verujem da one s pravom pripadaju Grčkoj, već zar ove zamršeno izrezbarene skulpture ne bi bile još više zadivljujuće kada bi se ponovo ujedinile kao jedno umetničko delo u Muzeju Akropolja?

Foto: Tanjug/AP

Fraj je pristalica projekta Partenon, grupe za kampanju koju je osnovao grčki magnat Džon Lefas, a kojom predsedava bivši ministar kulture Ed Vaizej, koja se zalaže za takvu kulturnu razmenu između Grčke i Velike Britanije. Oni nude kulturnu razmenu i rotirajuće izložbe, te nude da ekstremno poznati i važni artefatki, poput upečatljive zlatne pogrebne maske Agamemnona ili legendarne Nestorove čaše, budu u nekom trenu izloženi u Londonu.

Anketa YouGov-a koju je naručio Partenon projekat pokazuje da većina Britanaca (53%) veruje da skulpture Partenona treba da budu vraćene u Grčku, dok je četvrtina (24%) izjavila da im ne smeta ni u jednom slučaju. Od onih koji su se protivili povratku, 42% je reklo da bi se predomislilo ako bi Britanskom muzeju zauzvrat bili pozajmljeni drugi jedinstveni grčki artefakti.

Elginova soba u Britanskom muzeju 1819. / Autor: Archibald Archer

Proteklih godinu dana predsednik Britanskog muzeja Džordž Ozborn vodi razgovore sa grčkim premijerom Кirijakosom Micotakisom o mogućem vraćanju mermernog blaga. Ali Zakon o Britanskom muzeju iz 1963. sprečava Britanski muzej da odustane od spornih predmeta (što takođe uključuje značajan broj beninskih bronzanih predmeta), osim u veoma određenim okolnostima. Ranije ovog meseca, Riši Sunak je odbacio promenu zakona.

- Vlada Velike Britanije je nekoliko puta istakla da je odluka o budućnosti skulptura Partenona stvar poverenika Britanskog muzeja. Znači da su poverenici slobodni da donesu odluku - rekao je Fraj.

- Ne smemo da se zaglavimo u sporovima oko definicija vlasništva. Takođe se moramo odmaknuti od cikličnih diskusija o tome da li je lord Elgin bio heroj ili negativac. Na kraju krajeva, ovo nas nikuda neće odvesti - zaključio je pisac i glumac.

(Telegraf.rs/Guardian)