Kada je Hali upoznao Sali: Dali je naslikao božićne čestitke i zgranuo javnost, a od 10 samo 2 su štampane

Šta mislite o njima? Javite nam u komentarima

Salvador Dali / Foto: Wikimedia/Carl Van Vechten photographs

Priroda marketinga u 21. veku, sa svim neočekivanim saradnjama brendova i pojedinica, dovela je do mnogih čudnih komercijalnih prijatelja. Ali zbog čistog umetničkog šoka, da li je neko od njih nadmašio Božić 1960. godine, kada je Salvador Dali dizajnirao praznične čestitke za Hallmark? Bio je to redak susret kompanije koja je izgradila carstvo na široko privlačnim, neuvredljivim izrazima ljubavi i svečanosti i umetnika koji je jednom rekao: "Ja se ne drogiram. Ja sam droga."

- Hallmark je počeo da reprodukuje slike i dizajne savremenih umetnika na svojim božićnim čestitkama kasnih 1940-ih, inicijativu koju je predvodila osnivačica kompanije Džojs Кlajd Hol - piše Ana Svonson iz Vašington posta.

- Umetnost Pabla Pikasa, Pola Sezana, Pola Gogena, Vinsenta Van Goga i Džordžije O’Кif se promenila je Hallmarkove božićne čestitke.

Svonson citira Hol koji je napisala u svojoj autobiografiji, „kroz ’nesofisticiranu umetnost‘ čestitki, najveći svetski majstori su pokazani milionima ljudi koji im inače ne bi bili izloženi“.

Hallmark je potpisao Dalija 1959. godine. Slikar "Upornosti sećanja" i "Raspeća" (Corpus Hipercubus) tražio je od giganta „15.000 dolara u gotovini unapred za 10 dizajna čestitki, bez Hallmarkovih predloga teme, medija bez roka i bez penala“.

Dizajni koje je Dali smislio uključivali su „nadrealističke prikaze božićne jelke i Svetu porodicu“, kao i neke „nejasno uznemirujuće“ slike, poput anđela bez glave koji svira lautu i tri mudraca na kamilama čudnog izgleda. Кonačno, Hallmark je proizveo samo dve Dalijeve karte, scenu jaslica i prikaz Madone sa detetom. Avaj, ni te relativno pitome slike nisu dobro prošle.

Dalijev „pogled na Božić“, kako Patrik Regan piše u "Hallmark: A Century of Caring", bio je „malo previše avangardan za prosečnog kupca čestitki“, a negativna reakcija javnosti ubrzo je ubedila Hallmark da izbaci Dalijeve čestitke iz svoje linije proizvoda — čime je osigurana njihova budućnost kao traženih kolekcionarskih predmeta.

Кoliko god veza Dalija i Halmarka izgledao nepovoljno, umetnik je posedovao smisao za komercijalu: tokom svog života Dali je stvorio niz proizvoda u rasponu od printova za naslovne strane knjiga (uključujući i kuvar) do špilova tarota, a čak i pojavio se u televizijskim reklamama. Nisu svi njegovi poduhvati bili uspešni, ali kao i sa njegovim Halmarkobim božićnim čestitkama — ponekad se neuspesi više pamte od uspeha.

(Telegraf.rs/Washington Post)