Izložba "Gračanica: Sjaj umetnosti u doba kralja Milutina" u galeriji SANU
Izložba, koja se realizuje u organizaciji SANU i Republičkog zavoda za zaštitu spomenika kulture – Beograd, plod je obeležavanja dva jubileja, što je i povod za ovako važan projekat, istakla je autorka Davidov Temerinski.
Svečano otvaranje izložbe "Gračanica: Sjaj umetnosti u doba kralja Milutina", autorke Aleksandre Davidov Temerinski biće realizovano sredu uveče Galeriji SANU, najavljeno je u susretu sa medijima u ovoj instituciji.
Autorka postavke je Borjana Šuvaković, grafički dizajn potpisuje Zoran Borenović, a autor grafičkog rešenja pratećeg kataloga je Miroslav Lazić.
Izložba, koja se realizuje u organizaciji SANU i Republičkog zavoda za zaštitu spomenika kulture – Beograd, plod je obeležavanja dva jubileja, što je i povod za ovako važan projekat, istakla je autorka Davidov Temerinski.
Prvo, tokom 2018. godine okončani su konzervatorski radovi na celokupnom zidnom slikarstvu Gračanice, koje je započeto 2010. u organizaciji Republičkog zavoda za zaštitu spomenika kulture – Beograd, institucije koja je 2022. obeležila jubilej - 75 godina rada.
Sa tim u vezi, nova isložba koja se sutra veče otvara, predstavlja završnicu obeležavanja tog značajnog jubileja.
Takođe, 2021. godine, navršilo se punih sedam vekova od završetka oslikavanja Gračanice i važne epohe srpske srednjovekovne istorije – četiri decenije duge vladavine kralja Milutina (1282–1321), koji je preminuo ubrzo po završetku oslikavanja svoje poslednje crkve.
Taj veliki jubilej je predstavljao povod za originalno planirani termin izložbe, ali ih je pandemija korona virusa sprečila u tome, podsetila je autorka projekta.
Ona je naznačila da se prave estetske vrednosti arhitekture i slikarstva Gračanice mogu predstaviti i osetiti samo posredno, odnosno uživo, te da najveći deo izloženog materijala čine printovi arhitekture i slikarstva velikih dimenzija uz doprinos novih tehnologija.
Opet, izvanredne kompozicije su veoma bljesnule sveže očišćene i mogu se bolje sagledati na izložbi, nego što je prilika u crkvama, manastirima.
Crkveno slikarstvo kao jedna od najuzvišenijih oblika pripada karakterističnoj arhitekturi manastira kao sam vrh vizantijske umetnosti.
"Publici na izložbi se može prikazati na jasan, prihvatljiv i moderan način ono što narod u crkvi ne može da gleda na pravi način. Izložba je svakako zanimljiva i dragocena za studente istorije umetnosti i arhitekture", rekla je autorka Davidov Temerinski.
Borjana Šuvaković je otkrila da će postavka imati multimedijalni karakter, te da će podrazumevati više verzija dokumentarnog filma o manastiru, kao i virtuelnu video prezentaciju.
Predstavljanje trodimenzionalne arhitekture poseban je izazov, tako da će video-animacija izgradnje jedne od najznačajnijih srednjovekovnih zadužbina omogućiti posetiocima da steknu uvid u proces izgradnje, odnosno u elemente građevine i njenu konstrukciju.
Nešto kasnije dozidana spoljna priprata prikazana je sasvim sumarno, u skladu sa stepenom očuvanosti njenog izvornog izgleda i njenim estetskim dometima.
Zbog svojih izuzetnih univerzalnih vrednosti, zajedno sa crkvom Bogorodice Ljeviške i manastirima Pečkom patrijaršijom i Dečanima, Gračanica je upisana od 2006. godine na UNESKO Listu svetske baštine, kao i na Listu baštine u opasnosti.
"
Kada je reč o gračaničkom slikarstvu iz vremena kralja Milutina, iako okolnost da je reč o posrednom predstavljanju može izgledati kao nedostatak, ono se može ispostaviti i kao prednost budući da će publika biti u prilici da iz neposredne blizine posmatra kompozicije velikih formata, nedavno očišćenog i konzerviranog živopisa, u nekim slučajevima u razmeri 1:1.", istakla je autorka.
Koncept izložbe podrazumevao je predstavljanje živopisa prema prostornim celinama crkve: od priprate, koju je bilo moguće rekonstruisati u izvesnoj meri, do naosa i oltarskog prostora, uz posebno osmišljenu galeriju "portreta".
Prilikom izbora kompozicija i pojedinačnih figura težište je bilo na najbolje očuvanim, likovno i istorijski najvrednijim kompozicijama i pojedinačnim figurama.
Sagledavanju celine slikanog ansambla doprineće spomenuti metod VR - virtualna realnost kao prezentacija unutrašnjosti crkve, dok su konzervatorski radovi na slikarstvu ilustrovani navedenim dokumentarnim filmom.
Gračanica je poduhvat najvećeg zadužbinara istočno-hrišćanskog sveta svog vremena, koji je sredstvima pomogao izgradnju i obnovu mnogih crkava, od Srbije, preko Grčke - Soluna, Svete gore, do Carigrada i Jerusalima.
Kako je navedeno, arhitektura Gračanice po umetničkim vrednostima je bez premca u Vizantiji i zemljama tog kulturnog kruga, predstavlja vrh srednjevekovne umetnosti, arhitektonski gledano, najznačajniji spomenik, a slikarstvo je sasvim blisko najboljim delima Soluna, tkz. "Druge prestonice carstva", odakle potiče slikar Mihailo Evtihijev, autor ovih dela, iz umetničke porodice Astrapa.
Izložba je realizovana uz pokroviteljstvo Ministarstva kulture Republike Srbije i Sekretarijata za kulturu Grada Beograda.
Publika će moći da pogleda izložbu u Galeriji SANU do 23. februara 2023. godine.
(Telegraf.rs/Tanjug)