Telegraf na izložbi Fride Kalo u Holandiji: Grad Asen odao poštu velikoj umetnici
Posetioci izložbe imaju priliku da vide i brojne porodične fotografije Fride Kalo čiji je autor njen otac Vilhelm
Onaj ko se ovih dana zatekne u holandskom gradiću Asenu, da nije kišnog vremena, lako bi pomislio da se našao u nekoj meksičkoj varoši zbog događaja svetskog formata kojem je ovo mesto domaćin. Muzej regiona Drente priredio je prekrasnu izložbenu postavku Fride Kalo koja osim slika iz kolekcije Dolores Olmedo, sadrži fotografije ali i brojne predmete iz života slikarke koji su u Holandiju stigli iz njenog muzeja u Meksiko Sitiju. Građani Asena su na svoj način odlučili da odaju poštu umetnici pa su svoje kuće i radnje ukrasili motivima sa njenih slika a izlozi su prepuni predmeta specijalno napravljenih za ovu priliku. Vrhunac slavljenja njenog prisustva u ovoj varoši na severoistoku Holandije je ogromna figura umetnice postavljena u centru Asena sa natpisom „Viva La Frida“ što je i moto izložbe.
Muzejska postavka obuhvata neke od najčuvenih dela Fride Kalo među kojima se posebno ističe svetski poznata slika „Bez nade“, svedočanstvo njenog tragičnog života i prerane smrti. Tokom svoje plodne karijere naslikala je 143 slike od kojih su 55 autoportreti među kojima je i ova, a većina prikazuje slavnu umetnicu u mukama koje je celog života podnosila zbog lošeg zdravlja. U ranom detinjstvu obolela je od dečje paralize koja je ostavila trajne posledice a sa 18 godina je doživela saobraćajnu nesreću dok je putovala autobusom. Bila je ozbiljno povređena, prošla kroz više od 30 operacija a da bi joj prekratili vreme u bolnici roditelji su joj doneli bojice i tako je Frida počela da crta. Trauma koja je pratila celog života, strast ali nesrećan ljubavni život dali su jedinstven pečat čitavom njenom umetničkom opusu bilo da se radi o autoportretima ili mrtvoj prirodi, što su joj bili omiljeni motivi.
Posetioci izložbe imaju priliku da vide i brojne porodične fotografije Fride Kalo čiji je autor njen otac Vilhelm za koga je čitavog života bila veoma vezana. Takođe, među eksponatima su i raskošni portreti slavne umetnice nastali u Njujorku četrdesetih godina prošlog veka koje je uradio fotograf Nikolas Marej.
Ono što budi posebne emocije su njene haljine, odnosno tradicionalna tihuanska nošnja, široke suknje do zemlje kojima je skrivala svoj telesni nedostatak nakon što joj je amputirana noga, izvezene bluze i nakit. Međutim, tek kada se posetilac nađe pred korsetima koje je čitavog života nosila nakon operacije kičme i protezama koje su joj zamenjivale amputiranu nogu, shvata snagu ove žene koja je krčila put pripadnicima svoga pola ne samo u umetnosti.
Frida je umrla u 47. godini, 13. jula 1954 a poslednje što je zapisala u svom dnevniku bilo je : - Nadam se da je kraj radostan i nadam se da se nikada neću vratiti! I u svojim poslednjim rečima osvrnula se na bolan život koji su obeležili fizičko i emocionalno stradanje. Volela je da kaže da je u životu doživela dve velike tragedije, prvu kada je udario auto a drugu kada je upoznala Diega Riveru, svog profesora za koga se udala u dvadesetdrugoj godini a koji je tokom burnog braka bezbroj puta prevario.
- Frida Kalo je bila buntovna, strastvena i daleko ispred svog vremena. Ona je jedan od najpoznatijih i najvoljenijih umetnika. Muzej u Drentu je ponosan da predstavi ove jedinstvene delove iz dve njene najvažnije kolekcije koje su spojene u jednu izložbu. Od impresivnih autoportreta do garderobe, fotografije, crteža, nakita i korseta. To je jedinstvena prilika da vidite kakav je turbulentni umetnički život vodila i kakvu je kreativnost imala. Izložba “Viva la Frida”, njen život dovodi nam sasvim blizu – naveo je muzej Drente u natpisu na ulazu na Fridinu postavku.
(D.K.)