Oni su satima i satima radili na delu Paje Jovanovića: Upoznajte Natašu Ilić i Nenada Nikitovića
Konzervatori Narodnog muzeja objasnili su kako su radili na slici "Krunisanje cara Dušana"
Narodni muzej u Beogradu je povodom obeležavanja Dana državnosti Republike Srbije pre nekoliko dana izložio monumentalno delo Paje Jovanovića "Krunisanje cara Dušana", poznato i pod nazivom"Proglašenje Dušanovog zakonika".
Na ovoj slici radili su konzervatori Nataša Ilić i Nenad Nikitović, a gostujući u emisiji "Beogradska hronika" na RTS-u oni su govorili o svom poslu.
- Trema uvek postoji, ali nije takva da nas sputava da radimo svoj posao. Postoji, dobra je i korisna - rekla je Nataša Ilić, konzervator u Narodnom muzeju.
- Pristup svakom delu je individualan, morate da planirate svaku sledeću fazu u postupku konzervacije, to je jako bitno. Mi smo se na ovom fenomenalnom remek-delu Paje Jovanovića, pažljivo i temeljno spremali - rekao je Nenad Nikitović, konzervator.
Kako je navela Nataša Ilić, polovinu vremena provedenog u restauraciji radili su hemijske analize na Tehnološkom fakultetu i zatezali platno od 24 kvadratna metra radi testa.
- Zamenili smo stari drveni ram koji nije bio funkcionalan. Monumentalni rad je 24 kvadratna metra, kao jedna stambena jedinica. Napravili smo jedan tehnološki iskorak. Radili smo sa aluminijumom koji ima kompleksne tenzore, sa devet delova - rekao je Nikitović.
- I ranije smo znali da je Paja Jovanović izuzetan tehnolog i da njegove slike traju, ali nas je iznenadio, jer smo otkrili da je na vrlo specifičan način pripremio platno za slikanje, da bi zadovoljio svoje likovne zahteve. Platno je okrečio, hteo je da postigne likovni efekat slike za zid, odnosno freske. Saznali smo od njega da je kralj Milan želeo da ova slika bude predložak za gobelin tapiseriju, koja nikada nije napravljena - istakla je Nataša Ilić.
(Telegraf.rs)