Izložba Vladimir Nikolića predstavljaće Srbiju na 59. Venecijanskom bijenalu

- ''Hod sa vodom'' je izraz naše prepletenosti i međuzavisnosti, jer pravljenje izložbi je jako kompleksan proces - rekla je Biljana Ćirić

Foto: Wikipedia/Naturpuur

Samostalna izložba multimedijalnog umetnika Vladimira Nikolića "Hod sa vodom" predstavljaće Srbiju na 59. Venecijanskom bijenalu, koji će biti održan od 23. aprila do 27. novembra, a vernisaž je predviđen od 20. do 22. aprila, najavila je danas kustoskinja Biljana Čirić.

- ''Hod sa vodom'' je izraz naše prepletenosti i međuzavisnosti, jer pravljenje izložbi je jako kompleksan proces. Čitav koncept podcrtava odnos tehnologije i prirode, u ovom slučaju vode - osnovnog dela našeg tela. Ali razumemo vodu kao prostor koji nas povezuje, ali ne razdvaja. Još jedan bitan aspekt ove izložbe je da je to prva multimedijska prezentacija u Paviljonu Srbije - istakla je Ćirić.

Tema ovogodišnjeg Bijenala u Veneciji nosi naziv "Mleko od snova", ali Ćirić ističe da su dva rada Nikolićeva rada - "800 metara" i "Dokument" - koja će biti predstavljena na njegovoj izložbi u srpskom praviljonu, nastala u poslednje tri godine i nisu direktan odziv na temu koja je objavljena pre dve godine.

- To je nešto na čemu on radi već duže vreme. Postoji jako puno zajedničkih aspekata teme ''Bijenala'' i njegovog rada, jer tema ''Bijenala'' se bavi odnosom tehnologije i našeg tela. I to je jedan od glavnih aspekata kojima se on bavi kroz ta dva nova rada. To su neke naše civilizacijske zajedničke tranformacije kroz koje prolazimo kroz pandermiju i mislim da će ''Bijenale'' da to reflektuje, kao i naše prezentacije - ocenila je Ćirić.

Kako je navedeno u opisu Nikolićeve izložbe "Hod sa vodom", rad "800 metara" snimljen dronom preuzima "ptičju perspektivu, kolonijalno gledište koje je danas prošireno i apstrahovano u vidu naših telefonskih ekrana putem gugl mapa i drugih uređaja koji određuju našu percepciju vremena i prostora".

- ''Dokument'' u horizontalnom formatu predlaže strpljenje umetnika i usporenost delanja kao metodologiju za postizanje savršenih uslova za gledanje u skladu sa našim ljudskim binokularnim vidom. Slika je napravljena upotrebom moderne tehnologije u retrogradne svrhe da bi se telesni pogled projektovao kao dvodimenzionalna modernistička slika - navodi se u opisu.

Kustoskinja je sa Nikolićem počela saradnju 2014. godine kada je sa Majom Ćirić u Kini realizovala rezidencijalni program koji je povezivao savremeno stvaralaštvo i geografije koje nisu ekonomski povezane - Kina, Srbija, Kina, Singapur i Kolumbija, u okviru kog se Nikolić kao srpski umetnik predstavio u Guang Džou tajms muzeju.

Kustoskinja Biljana Ćirić Foto: Tanjug/Zoran Žestić

Saradnja je nastavljena prvom kustoskom izložbom Biljane Chirić u Srbiji 2017. na poziv Kulturnog centra Beograda, kojoj je Nikolić dao naziv "Kad se drugi sreće sa drugim".

- Pošto radim na edukativnom programu za mlade umetnike i kustose svake godine u Beogradu jedan od prvih umetničkih ateljea za koje insistiram da se poseti je atelje Nikolića, jer mislim da je njegova praksa jako bitna za lokalni i međunarodni kontekst. Rad ''800 metara'', koji ćemo predstaviti na ''Bijenalu'', sam prvi put videla kad sam išla u atelje sa polaznicima programa jer je tada bio u produkciji - rekla je Ćirić.

Prema njenim rečima, za predstavljanje Srbije jako je bitna knjiga, koja će se kao sastavni deo izložbe pojaviti pred otvaranje Venecijanskog bijenala, a radi se sa inostranim izdavačem Muse pablišingom, dok tekstove za nju pišu pored Chirić i umetnici Dejan Sretenović, Filipa Ramos, Alenka Gregorić i Marko Skotini.

- To je jako bitan međunarodni izdavač i knjiga će imati život i posle izložbe kroz svetske knjižare savremene umetnosti. To je jako bitno za umetnika. Drugi bitan aspekt je da knjiga nije katalog i arhivska prezentacija izložbe, već eksperiment u izdavčkom, kustoskom i umetničkom smislu - istakla je Ćirić.

Upitana koliko je prisustvo na manifestaciji u Veneciji važno za afirmaciju samog umetnika, odnosno šta znači za Srbiju, Ćirić je rekla da je "kontinuirana prezentacija na Bijenalu jako bitna za naše umetnike ali nije dovoljna".

- Nadam se da će prezentacija otvoriti neka vrata za umetnike, institucije...Mislim da na nivou institucionalne saradnje postoji jako puno prostora u budućnosti da se naši umetnici više pojavljuju na međunarodnoj sceni. Da to ne bude samo svake druge godine i da se radi na tome možda malo više i intenzivnije - kazala je kustoskinja.

Kustoskinja Biljana Ćirić Foto: Tanjug/Zoran Žestić

Chirić je istakla da je jako bitno što je Srbija ove godine prisutna u Veneciji, pošto mnoge zemlje iz regiona neće imati svoje predstavnike i paviljone.

- Kao što znate, u velikoj smo krizi i baš zbog nje taj gest Srbije da nastavi sa prezentacijom paviljona je jako bitan za podršku kulturi - naglasila je Ćirić.

Paviljon Srbije u Veneciji je podržalo i organizovalo Ministarstvo kulture i informisanja, u saradnji sa Muzejom savremene umetnosti u Beogradu kao realizatorom.

(Telegraf.rs/Tanjug)