Otvaranje izložbe slavnog fotografa Pavela Surovog: Originalne narodne nošnje iz cele Srbije
Dan nakon svečanog otvaranja Evropske prestonice kulture, izložba fotografa Pavela Surovog će postati deo upečatljivog ambijenta svih kulturnih stanica u Novom Sadu
Slave spajaju tradicionalno i savremeno: Izložba Pavela Surovog, svetski poznatog umetnika, prikazaće originalne narodne nošnje iz cele Srbije u jedinstvenom umetničkom doživljaju.
Dan nakon svečanog otvaranja Evropske prestonice kulture, izložba fotografa Pavela Surovog će postati deo upečatljivog ambijenta svih kulturnih stanica u Novom Sadu.
Cilj izložbe srpskog fotografa Pavela Surovog je prezentacija originalnih i autentičnih narodnih nošnji različitih naroda koje žive u Vojvodini, Srbiji i regionu.
Ova izložba je specifična reinterpretacija nematerijalnog kulturnog nasleđa, prikazanog u novom svetlu, a deo je jedinstvene scenografije Kulturnih stanica u Novom Sadu u kojima se program Slave realizuje.
Fotografije su više od multikulturalnosti i suživota naroda na ovim prostorima, i tako reći estetski lepih fotografija narodnih nošnji, jer skrivaju sublimirane poruke i priču u sebi. One prikazuju jedinstven spoj umetnosti i etnologije, tradicije i modernog doba, kao i istorijsko – nacionalno obeležje u domenu modnog dizajna. Predstavljaju Evropsku prestonicu kulture u duhovnom, istorijskom, filozofskom i hrišćanskom smislu.
U prvom planu su arhetipi i kosmičko poimanje ženske lepote od prapočetka. Otkrivanjem tajanstvenosti i mističnosti narodnih nošnji i duhovnih verovanja i mitova kroz različite epohe vremena autor kruniše arhetip Afroditine božanske lepote.
Posetioci će moći da ponesu mnoge subliminirane poruke koje sam hteo naglasiti, a to je da kao svaka iskonska lepota, i ženska lepota je podložna skrivanju, a tako i hrišćanskoj civilizaciji, a posebno u slavenskim narodnim nošnjama, koja iza stotitina slojeva podsukanja, čipki, dukata, traka, mašni, vezova skriva nedodirljivu devičansku lepotu.
Žensku lepotu i svetski život predstavljaju dukati, perle, krune, nakit, oglavlja a to je u današnjosti stalna težnja prema slavi, popularnosti, divljenju, lepoti, modi, statusu i staležu, a druga skrivena dominanta koja ide uz arhaičnu narodnu nošnju su vera i okretanje prema Bogu.
Bog i Isus Hrist svugde su prisutni i artikulisani čak i kroz arhaičnu narodnu nošnju i ćilime. Žene su nosile krstove u rukama, na grudima, izvezene na oplećcima čak i duvane perle u obliku krstova i cveća. Stara arhaična nošnja je odavala i pripadnost državi i religiji kojoj pripadaju ili kojoj su težili da pripadaju… Boje državnih zastava su namerno utkavana u kecelje, oplećke, peškire, ćilime da bi se dodvoravalo vlastima…
O autoru Pavelu Surovom
Pavel Surovi je direktor Kulturnog centra Kisač i poslanik u Skupštini Autonomne Pokrajine Vojvodine, autor je i fotograf umetničkog etno art projekta i izložbe koja se održava u vremenima proslava Slava i Dočeka titule Evropske prestonice kulture. Autor je izložbe “Slovačka svadba“, koja je prvi put prikazana na Kalemegdanu u Beogradu, a dobitnik je i brojnih nagrada, među kojima su Slovak Multimedia PRIX 2003 za najbolju multimediju u Slovačkoj republici, zatim nagrade HiiiBrand 2010 u Kini za najbolji svetski brend i evropskog oskara Design Angel na AdPrintFestivalu 2012 za najbolji logo dizajn u Evropi.
Najnovije priznanje je prva nagrada žirija na IBEFF festivalu Etnomode u Rusiji u kategoriji modna fotografija. Veliko interesovanje kod nas i u inostranstvu izazvala je i njegova etno art izložba “Corona“ koja će nakon premijere u Beogradu imati i svetsku premijeru u Parizu. Programski luk Doček obeležiće i izložba Slave, a kroz koju ćemo se bolje upoznati sa tradicijom nošnji prikazanih u sasvim novom svetlu.
(Telegraf.rs)