Zbogom galerije, mladi umetnici otišli na TikTok: Za objave dobiju 5.000 dolara, za slike mnogo više

Milioni fanova i laka zarada za one koji su posvećeni da redovno objavljuju zanimljiv sadržaj

Printskrin: TikTok @mattchessco/@artboy200

Premda nikada ranije nije držao kist u rukama, Metju Češko odjednom se našao pred platnom, nameran da ostvari svoje snove nakon što je, posle svega četiri dana, dao otkaz na poslu gde je radio kao inženjer.

A kada je došlo vreme da izloži svoje radove, Češko se ulogovao na TikTok.

Tamo su njegovi i neonskim bojama ofarbani portreti Boba Rosa, Džordža Vašingtona i Megan Di Stalion privukli više od dva miliona fanova - što je više nego na Instagramu imaju umetnici koje kritika slavi, kao što su Džef Kunis i Kehinde Vajli, piše Njujork Tajms.

Galerije ne pokazuju nikakvo intereesovanje da svoju novu zvezdu nađu na TikToku, a kritičari govore da je reč o amaterskim pokušajima. No stvaraoci na ovoj platformi, poput Metjua, grade svoj biznis.

- Pre oko godinu dana jedan klip na kojim je moja slika postao je viralan; odjednom ga je za svega tri dana videlo 350.000 ljudi - kaže 27-godišnji Češko.

Uskoro se povezao sa diskografskim kućama i sa marketinškim agencijama. Ti ugovori omogućavaju mu da zaradi i skoro 5.000 dolara po jednom postu.

Kada snimak dugačak svega jedan minut može da privuče toliko para i slave, treba li da predstavlja iznenađenje što mladi umetnici bataljuju akademije i studentske kredite, što bataljuju svoje poslove i postaju umetnici sa punim radnim vremenom na TikToku?

No, neutaživi apetit ove aplikacije za "sadržajem" dovodi i do promene estetike.

Ben Labuzeta instalirao je TikTok kao maturant i počeo da šeruje slike poznatih osoba. Ali tek njegov rad na kojem su bili tragično preminuli košarkaš Kobi Brajnt i njegova ćerka Đijana vinuo ga je u orbitu - videlo ga je 29 miliona ljudi. U inboks mu se javilo 10.000 korisnika koji su želeli da otkupe sliku.

Napravio je onlajn prodavnicu, koja mu je dosad donela skoro 80.000 dolara od prodaje slika i kopija. No Labuzeta sada želi da se odmakne od fotorealističnih portreta i da eskperimentiše, čak i po cenu da mu to odnsele neke pratioce.

Đina D-ALojzio, 22-godišnja vajarka, objavila je klip na kojem se vidi kako stvara realističnu masku za lice od silicijuma. Videlo ga je više od 22 miliona ljudi: još više ih je lajkovalo neke druge delove tela, poput pepeljare u obliku pupka i sveće u obliku stopala. Ali kada je istakla cenu od 255 dolara za masku, njena publika se narogušila, pa je morala da im objašnjava šta sve ulazi u cenu izrade.

Umetnica kaže da će napustiti TikTok ukoliko joj platforma bude nametala zadatke.

Kratki klipovi koji mogu da donesu i slavu, i novac

Varljivost života na TikToku naterala je neke umetnike da oforme glupe za podršku. Koleta Bernard, 21-godišnja vajarka sa Instituta Prat u Njujorku, pokušava da ubedi relevantne umetnike da bi im prolaz na TikToku mogao pomoći u karijeri.

- Možete da se snimite kako pričate o svom umetničkom delu dok izlazite ispod tuša, sve sa peškirom oko glave. Ja sam to uradila, i to je videlo na hiljade ljudi - navodi ona.

Otkako je stilga na platformu prošle godine, zaradila je više od 45.000 dolara na svojoj onlajn prodavnici, gde uglavnom izlaže jeftine predmete kao što su nalepnice, majice i nakit.

Pa ipak, shvata koliko promenjiva može da bude sreća na TikToku i koliko je potrebno raditi da bi ostao bitan.

- Moraš svakog dana da postuješ nešto, ili će ljudi jednostavno izgubiti interesovanje. Naravno da je to promenilo i moja dela - kaže ona.

Desilo joj se i peh u januaru kada su dva njena klipa imala nultu gledanost zbog problema u aplikaciji. A u njih je investirala mnogo novca.

Šta mislite o umetnosti sa TikToka?

(Telegraf.rs/prevod: Nedeljnik)