Kako je skulptura u čast dolaska proleća postala simbol otpora koroni u Valensiji
Skulptura visine 20 metara, pod nazivom “I ovo će takođe proći”, pokazala je neverovatnu snagu umetnosti u vremenima krize i panike
Kada je španski umetnik Escif, tokom prošle godine, započeo rad na svom umetničkom delu, drvenoj skulpturi žene koja meditira, visine 20 metara, pod nazivom „Aco tambe passara“ (I ovo će takođe proći), koronavirus nije bio ni na vidiku. Rad namenjen postavljanju u javnom prostoru, za potrebe festivala „Fallas“, koji se svake godine održava u španskom gradu Valensiji i posvećen je Svetom Josifu, trebalo je da bude deo jedne od najstarijih i najupečatljivijih tradicija na ovim prostorima: spaljivanju javnih spomenika u znak proslave dolaska proleća.
U toku postavljanja instalacije, špansko Ministarstvo zdravlja zabranilo je održavanje „Fallas“ festivala u sklopu mera za suzbijanje širenja virusa. U odgovoru na to, Escif i njegovi saradnici, umetnici Manolo Martin i Jose Ramon Espuig, hitro su odreagovali i lice skulpture prekrili zaštitnom maskom, sveprisutnim simbolom pandemije korona virusa, prenosi Hyperallergic.
- Odjednom, ova slika je postala simbol mira i staloženosti, kao i zajedništva i solidarnosti - kaže Escif u izjavi za Hyperallergic. Na društvenim mrežama, umetnik i njegovi pratioci, zalagali su se za to da se spomenik na uklanja sve dok se ne stvore uslovi da se festival održi, a peticija na Change.org, upućena Gradskom veću Valensije, prikupila je 4.500 potpisa.
U neverovatnom zaokretu, koji pokazuje snagu umetnosti u vremenima krize, vlasti Valensije odlučile su ne samo da zadrže skulpturu na glavnom gradskom trgu, već i da održe ritual njenog spaljivanja. Međutim, umesto da zapale čitavu skulpturu, odlučili su da vatri prepuste samo jedan njen deo i to donju polovinu ženskog tela, a da torzo sa licem, prekrivenim maskom, kao simbol otpora, ostane da stoji na trgu.
Ova neobična tradicija, svoje korene vuče iz 18. veka, kada su drvodelje i zanatlije započele spaljivanje komada drveta, svakog 19. marta, u znak proslave dolaska proleća, a festival „Fallas“, dobio je zaštitu Unesco-a, kao kulturno nasleđe čovečanstva. Tokom održavanja festivala, dogodi se i do 400 „fallas“-a, odnosno javnih spaljivanja umetničkih dela i figurina velikih formata.
U tekstu peticije na Change.org, koju je pokrenula Manuela Heinen, ona je ukazala na to da je zajednica valensijskih „falleros“-a, sastavljena od malih porodičnih radionica koje zahvaljujući proslavi tokom „Fallas“ festivala mogu da opstanu tokom cele godine, a da upravo od ove svetkovine zavisi njihova budućnost kao i budućnost njihovih zaposlenih.
- Ova skulptura simbilizuje smirenost i spokoj, nešto što je u ovim teškim vremenima svima neophodno, pa i Valensiji i njenim „falleros“-ima“ - ističe Heinen.
(T.T.)