Sumnjaju u njihovu autentičnost: Desetine Gojinih slika nisu dela ovog majstora?
Njegovi radovi se prodaju za basnoslovne cifre...
Autentičnost desetina slika Franciska Goje je dovedena u pitanje. Najbolja istoričarka umetnosti u Velikoj Britaniji tvrdi da ovo nisu dela španskog majstora, već njegovih asistenata.
Džulijet Vilson-Baro, ekspert za Goju, izjavila je za Observer da muzeji moraju da preispitaju Gojino stvaralaštvo koje čuvaju, jer postoji mnogo "problematičnih" slika. Redovno posmatra kako aukcijske kuće prodaju dela koja su potpisana Gojinim imenom, a ona smatra da ih nije on uradio.
- Svi žele sliku koju je naslikao Goja, a one su "minsko polje" - kaže Vilson-Baro.
Ova istoričarka umetnosti je držala predavanja o slavnom umetniku na Oksford univerzitetu, a bila je i kustos velikih izložbi Gojinih radova u Pradu i Londonu.
- Svesni smo da postoje problemi već izvesni broj godina, ali sad i drugi moraju ovim da se pozabave. Svaki muzej koji ima njegove radove, sigurno ima i pojedine "problematične". Za nekoliko smo otkrili da su pravi plagijati, ali drugi su dela njegovih asistenata - napominje Vilson-Baro i dodaje:
- Goja je imao atelje koji je bio pun asistenata, ali bi sve slike koje su izlazile iz tog prostora bile potpisane majstorovim imenom.
Stručnjaci Metropoliten muzeja u Njujorku su za nekoliko slika već proglasili da nisu Gojine, ali nisu mogli da ustanove datum i autora. Ovo uključuje veliku sliku Majas on a Balcony (Kurtizane na balkonu), repliku Gojinog originala iz privatne kolekcije u Evropi.
- Mislim da je to delo njegovog bliskog saradnika Asensija Hulija - ističe Vilson-Baro.
"Kurtizane na balkonu" je prikazana na izložbi Gojinog ateljea u Muzeju lepih umetnosti u Aženu, u južnoj Francuskoj, gde je Vilson-Baro bila kustos. Izložba uključuje blizu 90 radova pozajmljenih iz muzeja i privatnih kolekcija širom sveta.
- Ako se za što više dela ustanovi da nisu Gojina, kvalitet njegovih slika će biti još viši. To je ono što me je inspirisalo da krenem u ovaj poduhvat - završava Vilson-Baro, koja će objaviti svoje istraživanje u predstojećem katalogu aženske izložbe koja traje do 10. februara 2020. godine.
(Telegraf.rs/Theguardian.com)