50 godina niko ne zna gde je nestala slika Karavađa: Da li je upletena sicilijanska mafija?
Istražitelji već 50 godina pokušavaju da doznaju šta se dogodilo sa skupocenom slikom i je li mafija imala prste u celoj aferi
Prvo mesto na lestvici najvrednijih umetničkih slika za kojima se traga, zauzima Karavađovo platno "Rođenje Hrista sa Svetim Franjom i Svetim Lovrom" ukradeno 1969. godine iz crkve Sv. Lovre u Palermu.
Sliku dimenzija 268 cm x 197 cm u Rimu je 1609. godine naslikao barokni umetnik Mikelanđelo Merisi da Karavađo.
Karavađovo platno potom je prevezeno na Siciliju, gde je punih 360 godina visilo iznad oltara u Crkvi Sv. Lovre, sve dok ga pre 50 godina, tačnije u noći 17. na 18. oktobar 1969. godine, dvojica provalnika nisu izrezala iz okvira i odnela. Od tada se slici gubi svaki trag.
Godinama se nagađalo da je krađu naručila sicilijanska mafija, ali za to nikada nisu pronađeni dokazi.
Novinari britanskog dnevnog lista "Guardian" došli u posed video intervjua koji je 2001. godine snimljen s Benedetom Rokom, parohom Crkve Sv. Lovre u Palermu.
Snimak na kojoj Roko otvoreno govori da je platno sve vreme bilo u domu šefa mafije Gaetana Badalamentija i da je godinama bilo dobro sakriveno od očiju javnosti.
Badalamenti je u to vreme bio jedan od najmoćnijih mafijaša na Siciliji, bavio se švercom kokaina u Ameriku i bio je "težak" 1.65 milijardi dolara. U videu paroh govori da mu je šef mafije poslao komadić platna kao dokaz da je slika kod njega, nudeći mu pritom pregovore o uslovima pod kojima sliku pristaje da vrati Crkvi. Dva puta ga je kontaktirao čak i pismeno.
O pismima i komadu platna koje je primio od šefa mafije Badalamentija paroh je obavestio policiju, ali zapisnik je nestao. Benedeto Roko u međuvremenu je umro, ali još uvek je živa Antonela Lampone koja je u to vreme kao 15-ogodišnja devojčica s majkom, Marijom Gelfo, i tetkom živela u Crkvi Sv. Lovre u Palermu gde je njena majka radila kao spremačica.
Istražiteljima koji su je nedavno ispitali Lampone je rekla da nikada neće zaboraviti tu noć.
- Grmelo je, sevalo, a kiša je padala k'o iz kabla. Moja majka i tetka bile su prve koje su stigle na mjesto događaja. Vrištale su i plakale - rekla je istražiteljima.
Nakon toga i sama Lampone je skočila iz kreveta i otrčala do oltara nad kojim je godinama visila slika. Tada je videla da slike više nema. Lampone se prisetila da su ona, majka i tetka nekoliko narednih dana provele tugujući nad tim gubitkom.
- Nisu ukrali samo sliku, oteli su i člana moje porodice - rekla je.
Takođe, potvrdila je i izjave koje je u video-intervjuu dao paroh. Kazala je da se seća da je paroh njoj i njenoj majci rekao da su ga kontaktirali lopovi i ponudili mu da s njima sklopi dogovor o povratku slike.
- Pitala sam policiju jesu li iskazi moje majke još uvek u policijskim arhivima. Bila je ispitana desetine puta, ali rekli su mi da su svi zapisnici o njenim iskazima nestali - ispričala je Lampone novinarima "Guardiana".
Detektivi se bore s vremenom. Mnogi osumnjičeni i svedoci zločina su preminuli. Paroh Benedeto Roko umro je 2013, a Maria Gelfo dve godine nakon krađe. Živ više nije ni Badalamenti koji je umro 2004. godine.
Lampone se takođe prisetila da je nekoliko sedmica pre krađe njena majka tražila bolju zaštitu prozora u crkvi, a nakon što ju je nekoliko sumnjivih osoba pitalo može li ih pusti unutra kako bi se mogli diviti slici.
- Moja majka se zabrinula i zatražila je od Vatikanske kurije da bolje zaštite prozor koji gleda na ulicu, a kroz koji se vidi Karavađova slika. Kurija je odgovorila da za tim nema potrebe. Međutim, lopovi su upravo kroz taj prozor te kišne noći pre 50 godina ušli u crkvu - ispričala je Lampone.
Nada da će misterija nestale slike biti rešena po ko zna koji put pojavila se prošle godine u junu nakon što su italijanski detektivi objavili da je policijski doušnik Gaetano Grado rekao da je Badalamenti bio u kontaktu s trgovcem umetnina u Švajcarskoj. Istražitelji su se nakon toga fokusirali na Švajcarsku. Nadaju se da tamo postoje novi svedoci koji mogu da otkriju jednu od najvećih misterija u istoriji umetnosti.
Pritom, najvažnije je pitanje u kakvom je stanju slika. Godine 1989. lokalni bivši mafijaš Frančesko Marino Manoja, koji je sarađivao s vlastima, rekao je da je upravo on bio jedan od kradljivaca koji su ukrali Karavađovo platno tako što su ga zamotali u tepih. Lampone se setila da je te noći bio ukraden i tepih, pa je lako moguće da su lopovi u njega zamotali platno kako bi ga zaštitili od kiše.
- Ta odluka pokazala se fatalnom za sliku - naveo je policijski istražitelj Mauricio Ortolan kojem je Manoja rekao da se boja delimično raspala kada su prostrli platno.
I Mišel Kupone, policijski službenik koji je bio prisutan u toku ispitivanja Frančeska Manoje, kaže da boja na platnu, posebno boja stara vekovima, lako puca.
- Smotati sliku iz 16. veka jedna je od najgorih stvari koje neko može napraviti. Kada su ponovno pronađene po celoj su dužini platna imale duboke horizontalne pukotine - tvrdi Kupone koji je već viđao slike koje su lopovi krali.