U ovom muškom toaletu fali pisoar, a ljubitelji moderne umetnosti se slatko smeju

"Dadaistički toalet humor", pišu oni, aludirajući na Dišanovu čuvenu "Fontanu"

Foto: Facebook

Fotografija muškog toaleta u kome umesto jednog od pisoara stoji natpis "Dišan je bio ovde" već godinama kruži društvenim mrežama i zasmejava ljubitelje umetnosti.

"Dadaistički toalet humor", pišu oni, aludirajući na Dišanovu čuvenu "Fontanu", koja je, pored Mona Lizinih brkova, verovatno njegovo najpoznatije delo.

Marsel Dišan bio je francuski umetnik i dadaista, koji se često potpisivao sa R. Mut. Pre Prvog svetskog rata postao je veoma poznat zahvaljući svojoj redimejd umetnosti (ready-made). Ideja leži u tome da svaki predmet koji već postoji, a koji umetnik odabere, može da postane umetničko delo.

- Umetnost je ručna izrada nekog dela, a ta izrada je plod izbora. Kad uzme neki predmet koji je u opštoj upotrebi i prikaže ga kao umetničko delo, umetnik bira, dakle, stvara - govorio je Dišan.

Svetsku slavu zadobija 1917. godine kada je na izložbu Društva nezavisnih umetnika poslao pisoar pod nazivom "Fontana".

- Moj pisoar "Fontana“ proistekao je iz ideje da se izvede eksperiment u vezi sa ukusom: trebalo je odabrati predmet koji ima najmanje izgleda da se dopadne. Malobrojni su oni koji će reći da je pisoar divan. Opasnost koju treba izbeći leži u estetskom užitku, ali ljude je moguće naterati da progutaju bilo šta - objasnio je on.

Komisija nije "progutala" objašnjenje i pisoar nije dospeo na izložbu, ali je priča odjeknula, a Dišanova ideja postala vrlo popularna. Danas je originalna "Fontana" izgubljena, te se ne može videti. U "Tejt" galeriji nalazi se reprodukcija.

MONA LIZA S BRADOM I LOPATA U MUZEJU

Ono što se može videti,  mada samo u privatnoj kolekcije, jeste njegovo drugo čuveno delo, jedno od najpoznatijih 20. veka - "L.H.O.O.Q.". Dišan je uzeo jeftinu razglednicu na kojoj je prikazana "Mona Liza" Leonarda da Vinčija i dodao joj brkove i bradicu. Poznato i kao "Đokonda" ovo delo je 2017. godine prodato za 631.500 evra. Kupio ju je kolekcionar Artur Brand.

Sa ovakvom obradom Đokonde izazvao je i veću provokaciju nego sa pisoarom. U pitanju je dvostruko ruganje – Da Vinčiju (tj. ideji genija) i kultnoj slici visoke umetnosti, kao i ukusu i "uzvišenoj poruci" umetnosti i umetnika.

Dišanov rad "U produžetku slomljene ruke" je odličan primer jezičke igre, jer rad pokazuje kako jedna lopata ima različita značenja za osobu koja čisti sneg i za umetnika, koji je izlaže u galeriji. Ova lopata nalazi se u Muzeju moderne umetnosti MoMA.

Kada su ga surealisti pozvali da 1942. godine dizjanira njihovu izložbu, on je razapeo strunu po celim prostorijama, zbog čega je posetiocima bili gotovo nemoguće da izložbu vide. Dogovorio se sa prijateljem da svog sina i njegove prijatelje dovede na izložbu. Kada su sređeni posetioci stigli, zatekli su gomilu dece kako se tu igraju i preskaču kanape.

- Gospodin Dišan nam je rekao da možemo da se igramo ovde - govorila su deca.

Video: Ovde se plaća da hranu jedete iz WC šolje, a tek da vidite kakav sladoled nude

(D.D.S.)