Osam godina od smrti Branke Stanarčić: Kako je stvoren "Ženski Šaban"
"Misli moje često odlutaju
pa iz oka bolnu suzu mame,
na tebe me voljeni sećaju
i na naše nepovratne dane.
Kao blagi povetarac
prošao si ti kraj mene
i mom srcu ostavio
samo nade izgubljene.
Nisam znala da će buket cveća
sve da bude što si dao meni
i da će mi samo tvoja slika
biti spomen od tebe jedini.
Dragoj ženi ti poklanjaš sada
ono što si meni obećao,
ne kunem te moja suzo gorka
iako si moju mladost krao."
(Šaban Šaulić - Mića Bajraktarević)
6. marta 2017. godine preminula je Branka Stanarčić. Pevala je tako moćno (prozvaše je "Ženski Šaban"), a pričala o sebi tako malo (osim u Muzičkoj apoteci).
- Mustafa Ezić je prvi narodnjak koji je primetio da pevam kao Šaban. Sećam se, Šaban je u svojoj kući uvežbavao neke svoje prve kompozicije na stihove Novice Kostića. Mustafa je uvežbavao pesmu "Tamo kod najdaljih brda", a Šaban je uvežbavao pesmu "Jedina žena bila si za me".
Meni se dopala ova druga, počela sam da pevušim, a onda i Šaban primeti: "Mala, pa ti stvarno pevaš kao i ja" - pričala je Branka Stanarčić u radio izdanju Muzičke apoteke. Šaban je zakazao studio i 1976. godine pojavila se prva singl ploča Branke Stanarčić u izdanju PGP-a sa pesmama "Jedini čovek bio si za me" i "Kao blagi povetarac".
- Šaban je moj uzor još iz naših dečačkih dana u Šapcu, mada sam volela i Danicu Obrenić. Ja sam samo dve godine mlađa od Šabana, ali u tim mladim godinama to je velika razlika. Kako sam sazrevala, shvatila sam u stvari kakav je Šaban genije.
- Skoro svi pevači tokom vremena promene i boju i visinu glasa, a Šaban je uvek isti. Bio je najbolji još kao klinac kada je skidao sve što čuje i pevao bolje od svakog originala - pričala je Branka. Tako je Šaban Šaulić uveo Branku Stanarčić (1953 - 2017) u diskografiju. Već sledeće godine Šaban je za svoju miljenicu pripremio još dve pesme ("A tebe nema", "Prva je ljubav najbliža sreći) za Brankinu drugu singlicu i učešće na putujućem festivlu "Hit leta".
- Posle uspeha sa prve dve singlice, Šaban mi je ponudio da snimimo i jednu duetsku pesmu. Kad smo došli na snimanje i kad smo počeli da se raspevavamo, urednik PGP-a Mića Đorđević primeti: "Pa nema šanse, ovo kao da pevaju dva mušakarca iste boje glasa."
A onda se Branka zaljubila u Radoja Mitrovića Barajevca, budućeg supruga i kompozitora svih potonjih hitova: "U kolibi maloj od pruća i blata", "Staro mesto", "Proleće bez tebe", "Vrati mi srećne dane", "Sama sa sinom", "Tugo, saputnice", "Dođi pod moj prozor", "Dve smo sestre, dve sudbine", "Ne idi u proleće", "Prošli su snegovi", "Jedna žena". Pesme iz Brankinog opusa su toliko poetične da se skoro iz svake može izvući i po nekoliko podjednako lepih naslova.
- I da sam htela da promašim, nisam mogla sa takvim pesnicima. Pomalo mi smeta kad se Miodrag Ž. Ilić, Ruždija Krupa, Safet Kafedžić, Mira Bukovčić Trišić i ostale poete iz Barajevčeve ekipe zovu nekim tekstopiscima. U stvari, moje je bilo samo da pevam. I pored šabanovskog glasa i vanvremenskih hitova ostala je daleko van domašaja medija i estrade.
- Kad je estrada u pitanju, ostala sam žena iz senke, žena iz prošlog veka. Nisam imala tu pohlepu za televizijom. Gledam ove moje navalentne kolege i koleginice pa se pitam da li su svesni koliko su dosadni i da li se stide svojih unuka. Prema takvom primitivizmu ja ne bih imala milosti.
- Što je najgore, i neke velike legende skrnave pravu narodnu muziku i truju masovan ukus. Prespavla sam ceo 21. vek jer nema više vrhunskih pesnika i kompozitora. Tačnije, ima ih, ali su skrajnuti od ovih "grandioznih" što promovišu pesme tipa "osećam se ko da si me bacio sa mosta pa me boli svaka koska". Sve je više sintetike, a sve manje muzike. Tu za mene nema mesta - govorio je "Ženski Šaban".
(Telegraf.rs)