Sećanje na Dragoslavu Genčić: Na godišnjicu smrti "žeravice iz Krajine"
Pre godinu dana, 3. septembra 2023. preminula je Dragoslava Gaga Genčić, legenda stare vlaške pesme i nove srpske pesme sa vlaškim prizvukom i temperamentom.
Krajem 60-ih i početkom 70-ih bila je jedna od najpopularnijih pevačica narodne muzike, a onda se naglo povukla i batalila estradu. Ovo je sećanje na jedini nastup Gage Genčić u radio izdanju Muzičke apoteke.
- Dimitrije Mikan Obradović (vrhunski frulaš, etnomuzikolog i urednik Radio Beograda) je moj školski drug iz Negotina. I baš kad je Mikan počeo da zauzima vodeće pozicije na radiju, uspeo je da me nagovori da počnem sa prvim snimanjima.
"A bre tate, a bre mame,
tugo, lele tugo, tugo golema,
zora rudi, zora sviće,
drugoj, mori majko, sreću donosi.
Pusti me majko, pusti me,
ubiću njega, pa sebe,
vara me, majko, vara me,
nevera, pusta bekrija.
Volim ga, majko, volim ga,
neveru, pustu bekriju,
vara me, majko, vara me,
pusti me da ga ubijem.
Gorom ide, gorom jezdi,
dragi, lele dragi, dragi ljubljeni,
drugoj dragoj cveće nosi,
drugoj ženi, majko, ruže rumene."
(Mikan Obradović - L. Lazić)
- Mikan je do tada snimao samo narodna kola na fruli, a ja sam pevušila i volela da igram. Ponudio mi je četiri pesme za moju prvu ploču. Vežbala sam nekoliko meseci (to su jedine pesme koje sam zapamtila do današnjeg dana, a ove kasnije sam zaboravila iako su bile daleko slušanije od ovih prvih) i otišla na snimanje.
1967. godine pojavio se prvi singl Dragoslave Genčić sa pesmama "Ciganka", "Uspavanka", "Nadigravanje" i "Kolo u četiri".
- U PGP-u su bili zadovoljni i ako prodam deset hilhada, a moja prva ploča je u rekordnom roku postigla srebrni tiraž. Veoma brzo posle prve ploče Mikan mi je ponudio pesme i za moju drugu ploču i tako sam poverovala da nisam uzalud zapevala.
Na putujućem festivalu "Jesen 69" Dragoslava Genčić snima pesmu svog života "Pusti me majko". Svo bogatstvo svog raskošnog alta i umeće dinamičkog nijansiranja pokazala je Gaga u ovoj zahtevnoj pesmi sa rubatom, paklenim tempom i nebeakim visinama. Tokom karijere snimala je i starogradske, romske, vojvođanske, šumadijske, namenske i moderne pesme.
- Na tom putujućem festivalu prvi put sam upoznala Bucu Jovanovića. Oduševljen mojim žarom i nervom, samo je prokomentarisao: "Eh, što nemam te tvojje krvi i osećaja za vlašku pesmu. Nas dvoje bi napravili čudo."
Početkom 70-ih Dragoslava Genčić je bila jedna od najtraženijih pevačica novih temperamentnih narodnih pesama. Usledilo je pravo otimanje diskografskih kuća (PGP, Diskos, Jugoton, RTV Ljubljana, Jugovideo, Vojvodinakoncert) i još veće obletanje kompozitora (Mikan Obradović, Danilo Živković, Radoslav Graić, Mija Krnjevac, Pera Tanasijević, Boris Bizetić, Miša Marković, Zahar, Žarko Petrović) oko "zeravice iz Krajine" (tako sam je najavljivao na radiju).
- Verovali ili ne, za ekskluzivni potpis ugovora sa tek otvorenom produkcijom ploča "RTK Kruševac" dobila sam iznos od četiri miliona tadašnjih dinara. Slično je bilo i sa produkcijom Diskos. Kad sam snimala izvorne vlaške pesme, dobila sam ponudu o kojoj nisam mogla ni da sanjam.
- Kad sam potpisala ekskluzivni ugovor sa Diskosom, bila sam prva pevačica narodne muzike koja se pojavila u rubrici "Diskorama" u tek otvorenom časopisu "Čik". Na moju čašt na sledećoj stranici tog časopisa u rubrici "Predstavljamo vam novu knjigu" Borislav Pekić je predstavio roman "Vreme čuda". Svaki čitalac "Čika" na poklon je dobio moju ploču na čijem je omotu pisalo "Čikova ploča".
Svojim vatrenim donošenjem pesama postala je zaštitno lice kultne radio emisije "Autobus u pola šest". Ne pamti se da je ijedna radijska špiaca bila takav mamac za slušaoce kao ono čuveno "stara kola, novi drum, dumba-rumba-dumba-dum".
- I danas se naježim kad čujem tu špicu. Setim se ljudi iz publike koji su mi prilazili sa pitanjem šta mi to pevamo. Kažu, mnogo lepo, a ne razumeju sve reči. Onda se klade ko tu šta peva... Bilo mnogo lepo, bili su to dani lepe pesme i razbibrige.
Diskografska karijera Dragoslave Genčić trajala je od 1967. do 1989. Snimila je 20 singlova i osam albuma sa desetinama pesama za sva vremena: "Pošla Vlajna u kupine", "Pusti me majko", "Svadba, svadba", "Moj doktore", "Ciganka mi gatala na travi", "Ajmo Jovo nanovo", "Ilija", "Neka se i tuga deli", "Čuvam ovce kraj zelene jove", "Ja sam Jovicu šarala, varala", "Širok Dunav, ravan Srem", "Čoček za čiču", "Mojim šorom prošao je dika", "Trandafir", "Maračinje"...
- Počela sam da pevam u vreme kad su samo pevači sa pečatom soliste radija mogli da snime ploču. Ušla sam u krug odabranih, postala član "Beogradske estrade", i to u vreme kada se reč pevač izovarala sa velikim slovom.
- Zaim, Safet, Cune, Toza, Bilkić, Kvaka, Lepa, Silvana, Braća Bajić... To su pevači koji su bili uzori i mera, reprezenti naše narodne pesme. A kad je došlo vreme da svako može da snima i da se zove pevačem, zažalila sam što sam ikad zapevala i što nisam ostala domaćica. Na nagovor muža snimila sam za njegovu diskografsku kuću "Jugovideo" nekoliko izvornih pesama i mojih starih hitova. I to je bilo sve od mene što se tiče pevanja i muzike.
(Telegraf.rs)