Pesme i pevači Radoja Barajevca ili kako se sa anonimusima prave večiti hitovi
Barajevac je bio jedan od najtalentovanijih kompozitora narodne muzike svih vremena
Ovo je jedna od najonarođenijih pesama Radoja Mitrovića Barajevca (1936 - 1989) jednog od najplodnijih kompozitora i najmaštovitijih harmonikaša u istoriji narodne muzike.
"Dođi dragi večeras,
čekaću te ja,
da te ljubim i milujem,
srce da ti dam.
Dođi pod moj prozor
i šapni mi ime,
kad na prozor izađem
a ti poljubi me.
Otkriće ti zvezdice
i mesečev sjaj stazu
koja vodi dragi
u moj zagrljaj.
Biću tvoja, budi moj,
sve dok mesec sja,
srce mi od želje
gori da te ljubim ja."
(Radoje Mitrović Barajevac - Miodrag Ž. Ilić)
- Barajevac je bio jedan od najtalentovanijih kompozitora narodne muzike svih vremena. Bez ikakve pompe, agresivne reklame i glamurozne audicije izvukao je iz anonime stotinak pevača. Imao sam tu sreću i čast da budem Barajevčev tekstopisac i "izvidnica" na terenu - ističe legendarni Miodrag Ž. Ilić, diskografsko-estradni mag i najplodniji Barajevčev tekstopisac.
- Obilazili smo kafane širom Juge i, onako inkognito, slušali pevače u radnoj atmosferi. "Kod Teče" u Jarku otkrili smo Mitra Mirića i Branku Ručnov, u "Kićulinoj čardi" kod Šapca Ljubu Aličića, u Lozničkoj mahali Sinana Sakića... Bilo je to vreme kada pevači nisu jurili kompozitora nego kompozitori pevača, a Barajevac je imao talenat da prepozna talenat. Današnje glamurozne TV audicije imaju jednu veliku manu: rijaliti u službi rejtinga stvara negativnu atmosferu za pevača, što dovodi do gušenja i neprepoznavanja mnogih talenata.
Radoje Miteović je svom imenu i prezimenu dodao i zavičajno umetničko ime - Barajevac. Radojevo rodno Barajevo od davnina je bilo stecište dobrih muzikanata, naročito harmonikaša i violinista. Upravo ta dva instrumenta dominiraju u Barajevčevim foršpilima, melodijama i narodnim kolima. Kada se na harmoniku i violinu nakaleme lirski tekstovi Miodraga Ž. Ilića, Ruždije Krupe, Mire Bukovčić, Safeta Kafedžića, Brane Cvetinovića Lakija, dobije se "lipovički stil" narodne muzike koji je Barajevac razvio do savršenstva.
Imao je Barajevac sjane uzore i učitelje - od seoskih muzikanata iz svog okruženja do Mije Krnjevca i Buce Jovanovića. Tako nadaren i nadahnut početkom 60-ih postaje druga harmonika u ansamblu Buce Jovanovića. Krajem 60-ih formira svoj anasambl, prihvata i one pevače koje Buca odbija. Kao šef tek formiranog ansambla snima u studiju neke od najslušanijih pesama tog doba i svih vrema: "Jedna suza na tvom licu" (Aca Danilovoć), "Uzmi sve što ti život pruža" (Gvozden Radičević), "Lepa vodeničarka" (Rajko Jovičić), "Volim te i ako ne smem" (Azemina Grbić).
- Barajevca sam upoznala na "Raspevanoj jeseni" Radio Šapca. Bio je 17 godona stariji od mene, onako naočit i napit, jedva je pristao da me čuje kako pevam. Uze harmoniku i poče da svira Zaimovu pesmu "Konja vodim, peške hodim". Bila je to moja prva audicija kod mog budućeg supruga. Majka mi nikad nije oprostila udaju za čoveka njene generacije - pričala je Branka Stanarčić u radio izdanju Muzičke apoteke.
Odvojivši se od Buce, nekoliko godina je sarađivao sa pevačima Doce Ivankovića, a od sredine 70-ih kreće Barajevčev stavaralački gejzir: "Oženjen sam kao momak živim" (Era), "Dođi pod moj prozor" (Branka Ručnov), "Ne zaboravi ovaj grad" (Mitar), "U kolibi maloj od pruća i blata", "Dve smo sestre, dve sudbine" (Branka Stanarčić), "Obriši mi vetre suze" (Toma Đorđević Medoševac), "Kulu gradim, vihor je obara" (Sinan), "Dok sam te voleo" (Šeki), "Budi hrabra na rastanku", "Šumadinka ječam žela" (Ljuba Nedeljković), "Reših da se ženim", "Proleće sam mrzeo zbog tebe" (Ljuba Aličić), "Digni glavu ispod belog vela" (Marko Lukić), "Ustaj sine, ustaj rano moja" (Miško Pavić), "Poslednji korak ljubavi naše" (Života Jovanović Zoki), "Bilo je nezaboravno", "Daleko si ti" (Milena Petrović), "Neću boli što ti drugi dade" (Mlađa Kosmajac), "Majka Radu obećala mladu" (Janko Glisić), "Sećanje na tebe meni snagu daje", (Duet Stevanović), "Prijatelj se gaji k'o u bašti cveće" (Dobrica Nenadović Baćan), "Ne idi u proleće", "Zašto živiš dva života" (Marica Lačnjevac), ”Da me voliš isto ko ja tebe", "Od jeseni do jeseni" (Meho Hrštić), "Budi majka Iliju" (Žika Rakić), "Tiho plačem da se ne probudim" (Hana Džemidžić),...
- Barajevac je moj muzički tata, to je majstor koji je imao neverovatan osećaj za hit i ukus naroda. 1975. godine u bivšoj "Čergi", u današnjem motelu "Era", komponovao mi je pesmu "Oženjen sam kao momak živim" koja me i danas 'lebom 'rani. Barajevac je uzeo tekst lepotice i pesnikinje Mire Bukovčić i rekao: "Ovo je za Erčića." Probali smo je u kafani, snimili "na tri, četiri" u studiju, zavrteli na radiju. Do groba mu hvala što mi je na početku karijere dao takav hit - kaže Era Ojdanić.
- Položila sam audiciju u kafani "Kod Teče" u Jarku. Tu smo pevali Mitar Mirić i ja, a dolazili Šapčani, Rumljani, Mitrovčani, Beograđani. Jedno veče došao i Barajevac sa svojom ekipom i ponudio mi pesme za ploču. Uvežbavali smo na travi u njegovom voćnjaku. Nikad neću zaboraviti tu scenu: Barajevac svira i puši, drži onu cigaretu između domalog i srednjeg prsta, povuče par dimova i nastavi da svira sa cigaretom između prstiju. Bio je veliki umetnik, živa vatra na harmonici - kaže Branka Ručnov, dama koja je prva snimila Barajevčevu pesmu "Dođi pod moj prozor".
Barajevac je bio okoreli dvojkaš, veoma širokih potencijala za druženje i još širih vidika u muzici. Bio je jedinstven majstor da sa anonimnim pevačima komponuje večite hitove. Imao je fenomenalnu ritam sekciju, a snimao je uglavnom bez bubnjara. Nekad je snimao i sa desetak muzičara u svom ansamblu, nekad i sa četvoricom, a znao je da snima i sa solo harmonikom.
- Bio sam svedok kako je Barajevac sa malim sastavom (dve harmonike, violina, frula i gitara) snimao pesme koje zvuče kao trajni radio snimci. I danas kad čujem album Branke Stanarčić sa izvornim pesmama divim se i Brankinom pevanju i Barajevčevim sviranju i izboru pesama. Barajevac je bio i retko dobar čovek, veliki majstor i rasprodat stvaralac - kaže legendarni tonski snimatelj Aca Radojičić.
(Goran Milošević)