Bila je "ženski Cune" i "prvi kafanski glas Jugoslavije": I to je Merima Njegomir
- Bije me glas da pevam sve živo. Ima u tome iistine, ima i debelog razloga. Kad sam počinjala, podrazumevalo se i da pevač u kafani sa tri astala zna da peva starogradske, romanse, šlagere, ciganske, makedonske, šumadijske, sevdah - pričala je legendarna Merima
20. novembra 2021. godine preminula je Merima Njegomir. Ovo je sećanje na njen poslednji nastup u Muzičkoj apoteci.
"A što ti je mila kćeri
jelek raskopčan,
s kime si se zavarala,
ubio te dan.
Ne karaj me, majko mila,
san je tome kriv,
mladost bujna lako vara
i osećaj živ.
Zaspala sam tiho, mirno,
buran beše san,
na grud'ma mi pršte jelek
slabo izatkan.
Il' me ljubi il' ostavi,
da ja mirno spim,
poludeću, iskopneću,
ne igraj se s tim."
(narodna)
- Bije me glas da pevam sve živo. Ima u tome iistine, ima i debelog razloga. Kad sam počinjala, podrazumevalo se i da pevač u kafani sa tri astala zna da peva starogradske, romanse, šlagere, ciganske, makedonske, šumadijske, sevdah - pričala je legendarna Merima.
- I ja sam bila kafanski pevač, tako sam i počela.
Kad se malo pročulo za mene, neki su primetili - evo je ženski Cune! Imala sam tu sreću da mi na prvom solističkim koncertu u Domu sindikata upravo Cune bude gost. Kad se danas kaže kafana, to ima uglavnom negativnu konotaciju: pevaljka u krilo, srča do kolena, dim na kriške.
- Pevati u kafani pre pola veka, podrazumevalo je pevača sa velikim slovom "P". Ja sam, primera radi, pevala u "Romanitaru" sa Stanišom Stošićem, Živanom Milićem i Ivanom Pandurović, Zvonko Bogdan je dominirao u "Unionu", Mile Bogdanović u "Palasu", Dara Ružić i Beti Đorđević u "Jugoslaviji", Aca Trandafilović negde na Čuburi, a tek "Skadarlija"...
Malo je poznato da je Merima Njegomir i pre snimanja prve ploče bila ovenčana jednom laskavom titulom. 1977. godine u Nišu je održano takmičenje za "Prvi kafanski glas Jugoslavije".
- Kad mi je direktor "Vojvodina koncerta" predložio da se takmičim, oberučke sam prihvatila. I tada su bile u trendu brze i efektne pesme, a ja sam pevala "A što ti je mila kćeri".
- Ta pobeda je iznenadila i mene i neke starije kolege, a oduševila moje ukućane. Još čuvam veliku kristalnu vazu na kojoj je ugravirano moje ime: "Prvi kafanski glas Jugoslavije - Merima Kurtiš".
Svojim sopranom i visinama neuhvatljivim za mnoge kolege nadogradila je delo Danice Obrenić, Anđelije Milić, Radmile Dimić, Ksenije Cicvarić i ostalih legendarnih radio pevača. Merima je izuzetak od pravila da vrhunski radio pevač ne može da bude komercijalan u diskografiji. Komercijalnost se kod narodnjaka ne meri samo brojem prodatih ploča i lajkova na Jutjubu, nego i trajanjem i onarođenošću pesme.
- I posle svega mogu da kažem da sam ostavila traga i u interpretaciji i u očuvanju naše tradicionalne narodne pesme. Organizovala sam koncerte narodne muzike sa simfonijskim orkestrom i horom, želeći da dodatno oplemenim naše folk blago.
- Mislim da sam uspela da pokažem da nasa narodna muzika može da ide ruku pod ruku sa velikim solo numerama svetskih muzičkih klasika. "Magla padnala v dolina", "Gde si dušo, gde si rano", "Stojanke bela Vranjanke", "Ako će se ženis", "Kraj tanana šadrvana" i mnogi drugi besiri našeg folka mogu da se izvode na svim svetskim scenama. Te pesme imaju emociju, koju, ubeđena sam, nemaju daleko izvikanije pesme iz belog sveta.
(Goran Milošević)