33 godine od smrti Radoja Barajevca: Sećanje na legendarnog majstora lipovičkog stila
Kada se na harmoniku i violinu nakaleme lirski tekstovi, dobije se "lipovički stil" narodne muzike koji je Barajevac razvio do savršenstva
"Jedno veče pružlila si ruke i ja tebi pružio sam moje,
da se nikad nećemo rastati kleli smo se u poljupce svoje.
Ne zaboravi ovaj grad gde si me nekad volela,
i sutra kad budeš žena i kad me budeš prebolela.
Leto prođe mi se rastadosmo, sve usahnu k'o kap letnje kiše,
svako od nas ode svome gradu, sad ni pisma ne pišemo više.
Još me peku poljupci na pesku, svud me prate u srce diraju,
kada ljubim neku drugu ženu, tebe vidim u mom zagrljaju."
(Radoje Mitrović Barajevac - Miodrag Ž. Ilić)
- Barajevac je bio jedan od najtalentovanijih kompozitora narodne muzike svih vremena. Bez ikakve pompe, agresivne reklame i glamurozne audicije, izvukao je iz anonime stotinak pevača. Imao sam tu sreću i čast da budem ne samo Barajevčev tekstopisac, nego i "izvidnica" na terenu. Obilazili smo kafane širom Juge i, onako inkognito, slušali pevače na njihovom terenu. Barajevac je imao talenat da prepozna talenat.
- "Kod Teče u Jarku" otkrili smo Mitra Mirića i Branku Ručnov, u "Kićulinoj čardi" Ljubu Aličića, u Lozničkoj mahali Sinana Sakića... U to vreme, dakle, nisu pevači jurili kompozitora, nego su kompozitori tražili i otkrivali pevače. Današnje glamurozne TV audicije imaju jednu veliku manu: rijaliti u službi rejtinga stvara negativnu atmosferu za pevača, što dovodi do gušenja i neprepoznavanja mnogih talenata - ističe legendarni Miodrag Ž. Ilić, diskografsko-estradni mag i najplodniji Barajevčev tekstopisac.
Imao je Radoje od koga i učiti - od seoskih muzikanata iz svog Barajeva do Mije Krnjevca. Tako talentovan i muzički opismenjen početkom 60-ih postaje druga harmonika u prvoj postavi ansambla Buce Jovanovića. Radojeva stvaralačka energija ubrzo se odvaja od Bucinih ćudi i nastavlja svojim putem.
Krajem 60-ih Barajevac je formirao svoj ansambl i počeo da svira na veseljima i gramofonskim pločama. Tek što je formirao svoj ansambl, odsvirao je na pločama neke od najvećih hitova tog doba i najslušanijih pesama svih vtemena: "Jedna suza na tvom licu" (Aca Danilović), "Uzmi sve što ti život pruža" (Gvozden Radičević), "Lepa vodeničarka" (Rajko Jovičić), "Volim te volim i ako ne smem" (Azemina Grbić). Sve ono što Buca nije stizao ili je odbijao, prihvatao je Barajevac. Od 1975. kreće Barajevčev stvaralački gejzir.
- Barajevac je moj muzički tata, to je majstor koji je imao neverovatan osećaj za hit i ukus naroda. 1975. godine u bivšoj "Čergi", u današnjem motelu "Era", rodila se Barajevčeva pesma "Oženjen sam kao momak živim". Tekst je napisala lepotica i pesnikinja Mirjana Bukovčić Trišić, Barajevac je uzeo tekst i rekao: "Ovo je za Erčića". Probali smo je u kafani, snimili u "Petici", zavrteli na radiju. Barajevac mi je na početku karijere dao hit koji me celog života 'lebom 'rani i hvala mu do groba - kaže Era Ojdanić.
- I ja sam položila audiciju u kafani "Kod Teče" u Jarku, i to pred mojim budućim kompozitorom Radojem Barajevcem. Tu smo pevali Mitar Mirić i ja, a dolazili Šapčani, Mitrovčani, Rumljani, Beograđani. Jedno veče je došao i Barajevac sa svojm ekipom i ponudio mi pesme. Sećam se, vežbali smo za snimanje na travi u njegovom voćnjaku. Nikad neću zaboraviti tu scenu - Barajevac svira i puši, drži onu cigaretu između domalog i srednjeg prsta, a kad odsvira deonicu povuče par dimova i nastavi da svira sa cigaretom između prstiju. Bio je velliki umetnik, živa vatra na harmonici - kaže Branka Ručnov, dama koja je prva snimila Barajevčev hit "Dođi pod moj prozor".
Barajevac je izraziti dvojkaš, pravi majstor "lipovičkog stila". Širokih potencijala za druženje i još širih vidika u muzici komponovao je i orijentale, baladice, begine. Imao je fenomenalnu ritam sekciju, a snimao je uglavnom bez bubnjara. Nekad je snimao i sa desetak muzičara u svom ansamblu, a nekad i sa četvoricom.
- Snimio sam mnogo ploča sa Barajevcem u studiju. Sećam se, došao sa svojom suprugom Brankom Stanarčić da snimaju nekog drugog pevača. To snimanje bude otkazano, a Barajevac kaže: "Ajde da mi iskoristimo Branku!" Tu na licu mesta, u studiju u Košutnjaku, napravi izbor od desetak izvornih pesama, na brzinu isproba sa Brankom, i od četiri popodne do osam uveče gotova cela ploča.
- Barajevac je bio veliki majstor koji je umeo sa malim sastavom (dve harmonike, violina, gitara i frula) da snimi pesme koje zvuče kao trajni radio snimci. To je jedan od najboljih albuma koje sam snimio. I danas kad čujem te pesme divim se i Brankinom pevanju i Barajevčevom sviranju i izboru pesama. Barajevac je bio neviđeno dobar čovek, veliki majstor i rasprodat stvaralac - kaže legendarni tonski snimatelj Aca Radojičić.
Radojevo rodno Barajevo od davnima je bilo poznato po dobrim muzikantima, naročito harmonikašima i violinistima. Upravo ta dva instrumenta i dominiraju u Barajevčevim maštovitim foršpilima, melodijama i kolima. Kada se na harmoniku i violinu nakaleme lirski tekstovi, dobije se "lipovički stil" narodne muzike koji je Barajevac razvio do savršenstva.
Barajevac je bio velemajstor da sa anonimusima i malim imenima napravi velike hitove. Za svog kratkog veka (1936 - 1989) komponovao je oko hiljadu pesama. I prosečnim pevačima komponovao je vrhunske pesme. Barajevčeve pesme su pobedile mnoge Barajevčeve pevače, neki su bili i ostali anonimusi, a neki se vinuše u zvezde. Impresivan je spisak Barajevčevih večitih i potencijalnih hitova, kao i onih malo skupljih tezgaroških pesama: "Kulu gradim vihor je obara", "Mala Šemsa", "Rastanak kraj reke" (Sinan), "Ne zaboravi ovaj grad", "Okreni se, ne okrenula se" (Mitar), "Oženjen sam kao momak živim", "Spavala si na grudima mojim", "Kakav otac, takav sin" (Era), "Reših da se ženim", "Nema više harema", "Proleće sam mrzeo zbog tebe", "Život si mi promenila" (Ljuba Aličić), "Obriši mi vetre suze", "Ne dam tvoje crne kose", "Koga tražiš stazom našom", "Oronula vodenica" (Toma Đorđević Medoševac), "Dok sam te voleo", "Čuvaj našu tajnu samo za nas dvoje" (Šeki Turković), "Šta je bilo, nek' je bilo" (Šemsa), "Budi hrabra na rastanku", "Šumadinka ječam žela", "Ne odlazi majci mojoj", "Noćas tugom plaćam", "Drugarstvo je bilo jače", "Hiljadu dokaza za ljubav", "Oduvek sam želeo", "Sanjao sam noćas" (Ljuba Nedeljković), "U kolibi maloj od pruća i blata", "Staro mesto", "Sama sa sinom", "Vrati mi srećne dane", "Dve sestre, dve sudbine", "Pošto svirači jedna pesma", "Prošli su snegovi" (Branka Stanarčić), "Neću boli što ti drugi dade", "U očima suza nema", "Ocem ću se zvati", "Kad ljubim i volim osećam se mlađi" (Mladen Petrović Kosmajac), "Bilo je nezaboravno", "Daleko si ti", "Golubovi Baščaršije", "Žalićeš me, žalićeš me" (Milena Petrović), "Dođi pod moj prozor", "Dragi, dragi, zlato moje" (Branka Ručnov), "Sećanje na tebe meni snagu daje", "Rukavice bele", "Oj, devojko mala", "Verenička maramica" (Duet Stevanović), "Digni glavu ispod belog vela", "Rastaše se zaljubljeni", "Večeras se rastajemo" (Marko Lukić), "Ustaj sine, ustaj rano moja" (Miško Pavić), "Majka Radu obećala mladu" (Janko Glišić), "Ne idi u proleće", "Zašto živiš dva života", "Ti si moje sunce", "390 dana" (Marica Lačnjevac), "Od jeseni do jeseni", "Da me voliš isto ko ja tebe", "Pevaću ti našu pesmu", "Šta je s tobom zadnjih dana", "Svirajte mi noćas" (Meho Hrštić), "Zvezdo, zvezdo, danice", "Slušala si majku svoju" (Milija Stanković Brole), "Poslednji korak ljubavi naše" (Života Jovanović Zoki), "Prijatelj je pravi bogatstvo najveće" (Dobrica Nenadović Baćan), "Sedam dana do našeg venčanja" (Mileta Marković), "Tiho plačem da se ne probudim" (Hana Džemidžić), "Budi majka Iliju", "Sviđaš mi se, sviđam ti se" (Žika Rakić), "Ne pitaj me, ne pitam te" (Velibor Adamović)...
(Goran Milošević)