Kako je pesma "Al' sam blesav" proslavila jednog požarevačkog sajdžiju: Od kozeraja do hita

U "zlatno doba" jugoslovenske diskografije, u doba Tome, Silvane, Šabana, Safeta, Kvake, Bilkića i ostalih velikana, nastale su i legendarne kozerske pesme.

"Al' sam blesav, al' sam blesav što sa tobom vreme gubim,

mesto drugu da zavolim i da ljubim.

Al' sam blesav, al" sam blesav što sam s tobom snove snio,

bolje da sam s drugovima vino pio.

Al' sam blesav, al' sam blesav što sam slepo verovao,

da ti voliš mog komšiju nisam znao.

Al' sam blesav, al' sam blesav što nevernu voleh tebe,

zato idi mom komšiji, neću tebe."

(Dragan Toković)

U "zlatno doba" jugoslovenske diskografije, u doba Tome, Silvane, Šabana, Safeta, Kvake, Bilkića i ostalih velikana, nastale su i legendarne kozerske pesme. Tek toliko da se malo predahne od silnih sentiša i kuknjave za izgubljenom ljubavlju.

Dragan Toković, otac narodnjačkih kantautora, tvorac nekih od najlepših narodnih pesama ("Lela Vranjanka", "Zorice, Zorule", "U Novom Sadu", "Rastao sam pored Dunava", "Dunave, moje more", "Šta će meni konji vranci", "Leti, leti bijeli golube"), komponovao je i napisao pesmu "Al' sam blesav". 1972. godine pesmu je snimio Radivoje Rade Jovanović, čuveni časovničar i zlatar iz Požarevca, ne sluteći koliku će mu popularnost doneti.

- Malo se zna da je kompozitor Dragan Toković pesmu "Al' sam blesav" prvo ponudio Safetu Isoviću, tada najpopularnijem pevaču. Safet je odbio pesmu, a onda je Zoran Rambosek preporučio Tokoviću Radeta Jovanovića, našeg požarevačkog šaljivdžiju i sajdžiju. Pesma je ubrzo postala hit u veoma slušanoj radio emisiji "Autobus u pola šest", a onda su počele da je emituju i druge radio stanice - priča novinar i publicista Bora Vasić, zemljak pevača koji je proslavio "Al' sam blesav".

- Kas se pesma zavrtela na radio stanicama, kad je počela da ulazi na narodna veselja, zagrebačkom Jugotonu je zabranjeno doštampavanje. Pesma je proglašena šundom najgore vrste, zbog ove pesme je osnovana komisija koja je ocenjivala i dodatno oporezivala šund ploče.

Jedan od retkih muzičkih stručnjaka koji je stao u odbranu Tokovićeve pesme bio je legendarni Mija Krnjevac, koji je pri tom bio član "cenzorske" komisije.

- Kada smo se sastajali da preslušavamo nova izdanja, obično smo na gramofon prvo stavljali "Al' sam blesav", pesmu koja je po mišljenju članova komisije bila oličenje šunda. Jednom prilikom sam tražio da mi objasne šta ne valja u toj pesmi. Muzika je lepa, Ljubiša Pavković je svirao i uradio aranžman, pevanje korektno, tekst je šaljiv, ali bez vulgarnosti. Kolegama sam polako recitovao stih po stih i pitao šta je tu šund. Posle nekoliko sastanaka komisija je ukinuta, a pesma "Al' sam blesav" nastavila svoj život - pričao je legendarni Mija Krnjevac.

Usledio je pravi cunami sličnih pesama: šeretskih, šaljivih, parodijaških, kozerskih (Braća Bajić, Mica Trofrtaljka, Rokeri s Moravu). I Toma Zdravković je snimio nekoliko kozerskih pesama: "Tomi, ludi Tomi", "Rogonja", "Ružan kao đavo", "Živorade".

- Čitav moj život je satkan od gluposti, ako i sam nije jedna velika glupost. Osnovni preduslov da budeš glup je nastojanje da budeš pametan - mudrovao je "Ludi Tomi".

"Al' sam blesav" ispade prava "limunada" u odnosu na neke ranije i kasnije pesme, a njen pevač Rade Jovanović postao je "Rade Blesavi", i to sa najpozitivnijom konotacijom.

Video: Gedža, to ti je na španjolskom - gospodin: Nikola Urošević gost Muzičke apoteke

(Goran Milošević)