Atanasije Savić o vaskrsnuću pesme Svirajte noćas samo za nju: "Pesma je pobedila i Tomu svojom porukom"

Odgledao je i Tasa film o Tomi. Srce mu je puno kao lubenica zato što se i "Svirajte noćas samo za nju" pojavljuje u jednom ovakvom ostvarenju.

Foto: Promo

"Sve je u životu prolazno moj druže, i ljubavi i tuge i svi srećni dani,

sad kada je nema neka plaču ruže, k'o uvelo lišće na jesenjoj grani.

Svirajte noćas samo za nju, ja ću da pevam, tugujem i plaćam,

svirajte noćas kao da je tu, i ako je samo u mislima vraćam.

Prolaznik sam samo u tom svetu bio, igrao boema, pevao i pio,

nekad za trenutak srećan san sam snio, a večitu tugu u dnu srca krio.

Uspomenom noćas našu ljubav branim, i vraćam se tamo gde sam srećan bio, kraj prepunih čaša i ranjenog srca, kad bih mog'o ja bih sve boli ispio."

(Aleksandar Korać - Atanasije Savić)

"Svirajte noćas samo za nju" je jedna od retkih pesama iz Tominog opusa koju nije napisao Toma. Pesma je remek-delo čačanskog pesnika Atanasija Tasa Savića na melodiju hitmejkera zabavne muzike Ace Koraća i aranžman koncertmajstora Zvonimira Skerla.

- "Svirajte noćas samo za nju" zaodenuta je u šlagersko ruho. Možda zato i zvuči tako mlado i tako moderno, iako je snimljena je pre skoro pola veka. Mi tekstopisci volimo da kažemo kako nema hita bez dobrog teksta, neki kažu da nema hita bez dobrog pevača, treći kažu džaba ti i tekst i pevač bez melodoje i aranžmana. U stvari, mnogo toga treba da se spoji da bi pesma bila večita - kaže čuveni tekstopisac Atanasije Taso Savić.

- Možda je ovoj pesmi najviše kumovao Obrad Jovović, siva eminencija zagrebačkog Jugotona, prvi čovek legendarne diskografske kuće u Beogradu i Srbiji. Obrad je mnogo zaslužan za Tominu karijeru, a bogami i za ovu pesmu. Obrad je znao da mi ustupi kancelariju i ključeve od Jugotonovog predstavništva u Beogradu, brojeve telefona od pevača i kompozitora. Pošto je meni nedostajalo tog menadžerskog umeća, ustupio sam pesmu Obradu da joj nađe pevača. I našao je najboljeg. Drago mi je da je i lik Obrada Jovovića ekranizovan u filmu o Tomi, pa makar i u jednom kadru.

"Svirajte noćas samo za nju" snimljena je 1984. kao druga pesma na "A" strani Tominog albuma za produkciju Jugoton, odmah iza vodeće pesme "Dotak'o sam dno života".

- Pesma se mnogo više sluša u 21. nego u 20. veku. Obično se kaže da su sve Tomine pesme autobiografske, a "Svirajte noćas samo za nju" nadmašila je i Tomu i mene svojom univerzalnom temom i porukom - sve ljubavi se slivaju u jednu, sve reke teku u jednu reku.

Odgledao je i Tasa film o Tomi. Srce mu je puno kao lubenica zato što se i "Svirajte noćas samo za nju" pojavljuje u jednom ovakvom ostvarenju.

- Drago mi je i što sam od producenata filma u potpunosti ispoštovan kao autor, i sa moralne i sa finansijske strane, što je prava retkost u današnje vreme.

- Naravno, ja sam učestvovao u tom filmu o Tomi koji režira život i koji nikad neće biti ekranizovan. U svakom slučaju, ova umetnička istina o Tomi možda je i lepša od one životne.

Samo retki diskofili i muzički gurmani znaju da je pesmu "Svirajte noćas samo za nju" pet godina pre Tome snimio Ranko Stojanić Šoro na melodiju Časlava Đokovića i uz orkestar Miše Mijatovića. Prva strofa i refren su skoro isti kao i u Tominoj verziji, ali su druga i treća strofa potpuno drugačije: "Pričam ti noćas tužnu priču svoju koju do sada možda nisi znao, s drugim je ona otišla druže, a ja sam je srećom i životom zvao. Kad tamna ponoć raširi krila, svako će tada poći putem svojim, ja ću da stojim na raskršću nekom, ne znajući kuda usamljen da krenem."

- Šoro je odličan pevač, jedan od najboljih pevača sevdaha u Srbiji, a Časlav Đoković je vrhunski kompozitor šumadijskih pesama. Ali, pošteno rečeno, ta prva verzija se gotovo nije čula. I pesma traži svog tumača, kao što i uloga traži svog glumca i odelo svog manekena. Ta prva verzija nije dobila pravo ruho, jer poruka ove pesme prevalizilazi teren šumadije i sevdaha.

- Široka pesma za siroku dušu! Toma je trošio život nemilice i prepisivao ga u pesmama. Imao je nerv za za doživljavanje stvari i smisao za reprodukciju. I među pesnicima ima formalista i kreatora. Formalisti prokopaju korito pa puste reku da protekne, a kreatori puste vodu da sama napravi svoje korito.

Video: Film Toma, svoj pohod po bioskopima završio je humanitarnom projekcijom u Beogradu